Nekromanti Skadesystem

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag funderar på att lägga in allt man kan göra i 6 olika kategorier. De är eventuella fortfarande.

Rörlighet
Intellekt
Uppfattning
Reaktion
Sinnen
Utseende

Alla grundgenskaper, färdigheter etc ingår under en av dessa 6 kategorier. Alla grundegenskaper och färdigeheter mäts i antal tärningar. 5 i Hoppa är alltså 5 T6 i hoppa mot svårighet tex. Då man tar skada så slår man först ett tålighetsslag. Misslyckas det tar man skada. Man slår fram någon av dessa 6 kategorier. Sedan sänks samtliga färdigheter/grundegenskaper med lika många T som skadan gav.

Därtill kommer ett effektslag. Det ovan beskrivna är endast den reela skadan man tar. Effekten kan sen te sig i form av att högerhanden är obrukbar i Tx timmar, man blöder kraftigt ur ett sår vilket gör att man drabbas av skräck vilekt kan rollspelas eller manipuleras. Man kan också se sitt eget blod och gå bärsärk tex.

Då samtliga (utom Utseende som fortfarande kan vara positiv) är satta på noll är man medvetslös. Då har man ett gäng kroppspoäng som motsvarar blödning och hur mycket man tål tills man är död. Då de är noll är man död.

Krille

Super Moderator
Vad är syftet med skadesystemet? Vad är det tänkt att simulera? Till vilken genre tänker du dig att det kan appliceras?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Starchallenge Light Edition.

Tanken är att det precis som resten av hela spelet ska vara tokenkelt.

Jag har tänkt enligt följande:

Skador har två effekter. Det ena är reduktioner dvs försämringar i agerande. Det andra är de direkta effekterna som blödningar, stora sår som ledertill ärr, ett blodflöde som leder till chocktillstånd etc.

På detta sätt vill jag utan att ens använda kroppsdelar helt enkelt komma åt båda delarna på ett enkelt sätt.

Jarl

Hero
Låter väl som rätt funktionellt. Dock skulle jag låta spelaren välja vilken egenskap som "skadas". Att ge spelare möjlighet att styra över sådana saker brukar fungera bra och göra skador lite roligare. Det blir ju ett enklare taktiskt avgörande vilken kroppsdel man prioriterar minst...

Ska ge dig ett litet tips också: om man instället är utslagen när någon egenskap når noll kan man få ett rätt bra anti-optningsverktyg.

Krille

Super Moderator
Se inte de här frågorna som kritik av ditt system, utan som en metod att få dig att fundera över hur ditt system fungerar och framförallt vad du vinner på det som du inte får från andra möjliga system. Dessutom vill jag gärna veta vad som skiljer ditt system från alla andra. Det finns redan mängder med system som funkar utan kroppsdelar och som får in försämringar i agerande och sår, ärr, blödningar etc, fast med en kroppspoängspöl. Vad är det utöver det som jag inte får i alla andra system, men som jag får i ditt system?

Marco ställer samma sorts fråga till mig nedan: vad vinner jag på sju avstånd i närstridssystemet, som de andra systemen missar med sina tre? Så jag försökte förklara vad jag vann på sju avståndssteg som tre steg inte räckte till.

Samma sak här: vad vinner du på sex kroppspoängspölar som andra system inte klarar med en?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Tja asså... Jag försöker inte skapa något nytt direkt. Mest nåt jag skulle uppskatta själv i min spelgrupp. Sen släpper jag det här och så får jag väl hoppas åp att folk uppskattar det i viss mån. Att vara unik gav jag upp för länge sen. Jag viger itne mitt liv åt rollspel utan har det som vid sidan av hobby och inser att det finns andra här som är oerhört bättre regelmakare än jag med logik och allt vad sånt innebär. Så det här är mer en fråga om det funkar eller inte. Men jag ska också snart bemöta dina frågor. Jag tar det itne som kritik. Skulle jag ta illa vid mig av sånt skulle jag lämnat av för länge sen på många forum. jag uppsjattar den vet du välan.

Niklas

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Ska fundera på det där med att spelaren får välja. Det kanske gör skador lite roligare faktiskt. Strid kan ju vara ett moment som inte är så kul alla gånger så allt som kan lätta upp...

Ska ge dig ett litet tips också: om man instället är utslagen när någon egenskap når noll kan man få ett rätt bra anti-optningsverktyg.

Det där fattade jag inte riktigt.

Jarl

Hero

Det där fattade jag inte riktigt.
Var lite oklar där :gremsmile: Vad jag menade var att om man blir utslagen när vilken egenskap som helst når noll istället för för alla når noll (eller för den delen någon "klassisk" egenskap som Fysik), så tvingar det spelaren att ha någorlunda balanserade egenskaper. Sätter han/hon 1 Intelligens och 6 i Fysik kommer karaktären ändå åka i backen efter en pytteträff. Det finns spel som har det så här, och det fungerar bra i praktiken.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Vad jag tänkt är att man inte har kroppspoäng förrän då man blivit medvetslös. Det är liksom stegen ner till död och inga reduktioner kommer ske då. Den sista värdemätaren eller vad man ska kalla det.

Som jag tänkt det så orsakar alltså skador dels chock/kross eller dylikt eller/samt reduktioner på olika förmågor. Det kräver ett par kast. Jag vet att du inte är förtjust i flera kast och värdeomräknare. Det förstår jag. Det är itne jag heller. Men just nu hystar jag ut en grund som sedan kan filas på som Rising hjälpte mig med attacksystemet.

Andra spel kanske löser det här på ett smidigare sätt men med hjälp av att fråga här kan jag ju fixa till mitt system samt få bekräftat att det verkar okej o funkar. Som svar på din fråga så hoppas jag ovan skrivna hjälper till.

Big Marco

Läskig
Är målet att ha ett tokenkelt system så har du ju hitpoints med derivat. Enklare än så kan du inte få det, tror jag, annat än med binär skada (levande/död).

En mycket bra dataspel från förr (Mars Saga/Mines of Titan; http://www.mobygames.com/game/mars-saga/) fungerade ungefär så (jag minns inte om Space 1889 också gör det?) och det är ett rätt smidigt system på det stora hela, ur ett speligt perspektiv. Trovärdigt är det inte alls, i mitt tycke dock, men jag är en fäbläs för just trovärdighet själv (jag menar att det är rätt otroligt att en skada som sänker ens, säg, reaktioner inte påverkar ens rörligt, etc).

Dimfrost

Special Circumstances
jag minns inte om Space 1889 också gör det?
Det mindes inte jag heller, men jag gick till hyllan och kollade. Man tål lika många wounds som medelvärdet av strength och endurance.

/Dimfrost

Krille

Super Moderator
Vad jag tänkt är att man inte har kroppspoäng förrän då man blivit medvetslös. Det är liksom stegen ner till död och inga reduktioner kommer ske då. Den sista värdemätaren eller vad man ska kalla det.
För att citera den underbara filmen Flåklypa Grand Prix: "och den har två hastighetsmätare kopplade så, att den ena tar vid när den andra slutar". Du kallar inte förmågorna för kroppspoäng men det är så som de funkar.

Andra spel kanske löser det här på ett smidigare sätt men med hjälp av att fråga här kan jag ju fixa till mitt system samt få bekräftat att det verkar okej o funkar.
Så länge som du vet hur det funkar och framförallt varför så går alla system att rädda. De system som inte går att rädda är oftast dem som är gjorda annorlunda bara för att vara annorlunda.

Tricket är helt enkelt att fråga sig "varför" om varenda liten pryl. Om svaren tar slut innan möjligheterna att fråga "varför" om det så bör man fundera ett varv till. Ett "varför" utan svar är ofta en mekanism som är överflödig.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Rekationer är väldigt eventuellt. Ett trovärdigt spel är STAR. STAR är för komplicerat för mig just nu. Det är för komplicerat för att det är BRP. Snabba regler som är roliga framför trovärdighet. Snart har jag fan ett Starchallenge för alla smaker.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jaha du menar zååå

Som tex att istället för att ha en KP-skala räcker det med att samtliga (?) rörlighet, rekationer etc hamnar på negativa värden så är man död? Kanske smidigare.

Krille

Super Moderator
"Det är för komplicerat för att det är BRP."
Jag tror mer på att det är för komplicerat för att det är mycket regler. :gremgrin:

BRP i sig är knappast orsaken till att ett system skulle vara komplext. Det går att göra skitsimpla BRP, vilket till exempel Call of Cthulhu visar med all önskvärd tydlighet.

Arfert

Facit
mm håller med, jag tycker oftast att BRP-system är enklare att förstå och spela än andra system.

urgamla Drakar och Demoner var ju allt annat än svårt.

Nightowl

Champion
Svårighet

jag tycker oftast att BRP-system är enklare att förstå och spela än andra system.
Jag misstänker ivrigt att det beror på vilken sorts spel man spelat mest vilken sorts spel som är svåra/lätta/realistiska/balanserade etc. Är man van att tänka i procentchanser är BRP mycket lättare än om man är van att tänka i THAC0 och karaktärsklasser.

Erik

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Tja, kanske för att det är ett komplicerat BRP - jag har ignen aning. Kanske kan man med nya system som designas här komma fram till precis samma realism på enklare sätt om man skippar BRP. Det var så jag tänkte.