Nekromanti Skadesystem

Troberg

Sinister eater
Re: Svårighet

Jag misstänker ivrigt att det beror på vilken sorts spel man spelat mest vilken sorts spel som är svåra/lätta/realistiska/balanserade etc. Är man van att tänka i procentchanser är BRP mycket lättare än om man är van att tänka i THAC0 och karaktärsklasser.
Jag tror att det hänger på att man håller dem enkla. Så länge de får vara enkla så funkar de bra, men så fort man börjar försöka få för mycket realism och hänger på för mycket extraregler så blir det soppigt, och enkelheten försvinner. Detta gäller både BRP och THAC0/klasser/levels.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
OT

Men BRP är ju så där halvkul då man strider egentligen tycker jag. Under FV är en enkel regel men jag tycker den är lite trist. Det här nya jag funderar på är väl nånslags halvhybrid på BRP och nåt annat. Enkelt o kul framför realism är verkligen min nya solgan.

Nightowl

Champion

Jag tror att det hänger på att man håller dem enkla.
Jodå - jag menade att man tycker den typ av regler man är van vid är enklare än den typ man inte är van vid, oavsett någon sorts objektiv komplexitet.

Det var mest en sådan där meningslös reflektion.

Erik

Eksem

Champion
Re: OT

Jag upplevde att en noggrannare regelhantering gällandes förflyttning, visualiserat med miniatyrer, gjorde BRP lite roligare. Men många avskyr förstås noggranna förflyttningsregler och miniatyrer, så det är ju ingen universell sanning.

D20-varianten med en otroligt simpel grund (slå över AC, om du lyckas, slå skada) med många komplicerade taktiska val (finta, fälla, avväpna, tjurrusa, ta grepp etc) är också både väldigt rolig (och snabb när man lärt sig), men då har vi ju komplexiteten igen.

För att göra BRP-strider roligare hade jag försökt hitta en balans där "slå under FV" kombinerades med vissa begränsade taktiska val.

Arfert

Facit

jag hade spelat D&D, och senare AD&D i 7 år när någon drog med mig att spela Runequest 1985... och jag fick en uppenbarelse... Det var ju sååå mycket smidigare och enklare än det jag spelat tidigare...

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Re: OT

Jag hoppas att mitt system kommer vara lika kul men med mer taktik i dueller och kanske något åt D20 hållet så man slåss mot grupper av mindre viktig karaktär (1T3 orcher).