Nekromanti Skadesystemsundringar [blev lång *suckar*]

Evil Peter

Hero
Mitt problem med kroppsdels-KP är att de till stor del negerar hela konceptet med att olika personer har olika KP. Om man kör DoD2 (pre-expert) kan man ha två personer, t ex Biffige Bill med 17 KP och Medel-Martin med 11, och vi får en tydlig skillnad i deras tålighet. Martin går ner efter två hyfsade smällar med ett bredsvärd, medan Bill kräver tre. Om vi i stället använder kroppsdelar så kommer Bill att ha 5-7 KP per kroppsdel medan Martin har 3-5 KP (enligt Experts tabeller - tror max-värdet är ett högre med tabellerna från Monsterboken 2 eller DoD-91) - i båda fallen så är man bara en bredsvärdssmäll från att vara ute ur striden. Detta märks ännu mer på monster - en jätte må ha kanske 40-45 KP, men han har lik förbålt bara 10-12 KP i sina kroppsdelar.

Ungefär som i verkligheten då eftersom ett bredsvärd kan döda vem som helst med ett hugg/en stöt. Jag tror inte man behöver vara så ovanligt stark för att genomborra en person med ett ganska vasst svärd och man kan ju tänka sig vad som händer med en person som är genomborrad av ett svärd...

Man förskjuter även förhållandet mellan rustning och KP. I kroppsdelslöst DoD är kroppspoängen ditt främsta skydd för att inte bli nerslagen, men med kroppsdelar så blir rustningen mycket viktigare - och vapnens främsta funktion blir att ta sig genom rustningen, eftersom det räcker med att några få poäng tar sig genom för att sätta motståndaren ur stridbart skick.

Då kan man ju fundera hur många soldater/krigare i vår historia som satsade på att tåla stryk snarare än att skydda sig med diverse rustningar osv. Jag skulle definitivt säga att rustningen är det viktigaste i kråksången. Det spelar ingen roll hur stor och stark man är, kallt vasst stål tränger igenom ens kött ändå om man inte har skydd.

Evil Peter

Hero
Men fördelarna med ett Major Wounds-system är fler än fördelarna med ett kroppsdelssystem. De leder till att det blir stor skillnad på rejäla bulteträffar och utnötning genom småsår, blodförlust och så vidare. Tar ma nen rejäl träff går man i golvet och får någon viktig bit avkapad. Tar man många småträffar (var först "måsträffar") är det inte lika farligt som en stor. I övrigt uttrycker Archer, Eksem med flera av wrnus Stormbringer-fraktion mycket väl vad jag tycker.

På vilket sätt åker man inte i golvet av en rejäl träff i kroppsdelssystemet? På vilket sätt skulle faktumet att kroppsdelar kan ryka i ett Major Wounds-system vara bättre än att kroppsdelar kan ryka av kritiska skador i DoD? Får du in en smäll som är halva KP på motståndaren i kroppsdelssystemet är det garanterat hej då med den kroppsdelen och denne går i backen. Jag ser inte skillnaden. Sedan är det väl upp till gruppen att bestämma exakt när kritiska skador kommer in i bilden då olika grupper spelar olika hårt (anledningen till att jag är luddig på denna punkt är att jag inte kommer ihåg exakt hur reglerna är i boken. Tror vi kör med husregel här).

Rickard

Urverk speldesign
Ny deltråd [edit]

Jag var bara tvungen att byta titel.. :gremsmile:

Jag tänkte först tacka för responsen.. Det är kul att se båda "sidor" ta del i tråden och intressant att att få läsa argumenten för de båda.. Dessutom har några av er belyst de två olika skadesystemen på ett sätt jag inte tänkt på.. Nu har jag blivit ännu mer osäker på (tack för det, Mäster Charovan :gremwink:) att verkligen ta bort kroppsdelarna..

Varför jag vill göra det är för att jag numera finner det osannolikt att allt med kroppsdelar verkligen spelar in på det sätt som DoD vill påvisa (ok, egentligen vill jag ha bort träfftabellsslaget, men det säger jag inte för det verkar lite väl löjligt :gremsmirk:).. Dessutom så verkar det osannolikt att en hob kan träffa huvudet på en jätte.. Nog för att jag redan täckt det i en regel för kroppsdels-KP-system, men det vore trevligt att helt skippa den regeln och bara låta regelsystemet tillåta spelledaren att köra på logik.. Logik kan visserligen en spelledare använda vid träffsystemet men då måste denne bryta mot reglerna vilket inte behövs i ett klump-KP-system..

Efter att ha noggrannare studerat i mina Elric!- och Stormbringer-böcker så vill jag inte lösa Major Wounds genom att slå på en tabell.. För det första så gillar jag <U>inte</U> tabeller och för det andra så... eeeh.. Tja, jag antar väl att jag helt enkelt inte alls gillar att vara tvungen att slå på dem under strider eller ens under speltillfället.. Nackdelen med klump-KP är att man inte kan göra de häftiga sakerna som att träffa en person i armen (avsiktligt) och på så sätt avväpna motståndaren.. Jag tänkte lösa det genom att köra Major Wounds á la Feng Shui-stilen.. Om en spelare gör en Major Wound på sin motståndare så får denne välja hur skadan ska te sig.. Det gör att spelaren kan välja hur/om denne vill döda sin motståndare (--> blir roligare) och att man får in mer spelarinteraktivitet och fantasi i striderna (--> blir roligare)..

Vidare så funderar på om jag borde ändra på rustningarnas värden.. Jag borde göra det av flera orsaker, men då många godtar eller snarare inte vet om hur rustningar funkar så kanske jag bara ska låta det hela vara..? Det jag har ändrat är att det är ovanligt att ha tunga rustningar eller ens tunga vapen i min värld (fixade det regelmässigt genom att ge rollpersonerna lite pengar under RP-görandet) och att man kan göra brutalt mycket mer i skada även för en dolk (om man är skicklig med att använda den, vill säga).. Säg att vi nu bortser från Vindhands påstående att det kan vara svårt att kombinera vissa rustningssorter "för det vet vi ju alla att smeden/rustningsmakaren Gryntje har kommit på ett sätt att kombinera alla sorters rustningar i DoD-världen" (vilken som helst, Gryntje är nämligen även dimensionsresande).. :gremwink: Ska jag ändra den för att matcha hur stor del på kroppen de skyddar? Jag är nämligen lite lurig och vill inte behöva ändra så mycket då jag vill att man lätt ska kunna anpassa mina regler efter sina egna.. Jag har gjort likadant med vapenskadorna (som numera har fasta värden)..

Fast när jag tänker efter... Om man har en läderrustning (abs 2) som skyddar hela kroppen så får man (2×6=) 12 i skydd om man räknar in alla kroppsdelarna (jag räknar här bålen som en kroppsdel).. Det är inte bra då det blir väldigt mycket.. Man kanske istället ska ha färdiga basrustningar som man kan "bygga på".. Det skulle väl se ut som följande.. Huvudet är ett rustningsområde, liksom bål och armar tillsammans är ett och även benen tillsammans är ett rustningsområde.. Huvudet är rätt självklart.. Till det rustningsområdet kan man köpa till huvor och hjälmar.. Till bålen så har man från början harnesk men kan välja att "bygga ut" rustningen till att även skydda armarna och på så sätt öka på abs:et för den rustningen.. Rustningsområdet Benen fungerar precis som huvudet och dess rustning skyddar lika mycket som rustningen till huvudet.. Funkar det? Själv tycker jag det i alla fall verkar vettigt.. På så sätt får man även med lite av Vindhands åsikt..

*stönar*

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som får huvudvärk av allt pillande och tänkande med skadesystemet

<font size="1">[edit] Åh, det är inte min dag idag (fått ändra alla mina inlägg i efterhand).. Lade till ett "inte" i en mening (det syns nog i vilken)</FONT>[color:"green"]

Eksem

Champion
Re: Ny deltråd

"Om en spelare gör en Major Wound på sin motståndare så får denne välja hur skadan ska te sig."

Den tar vi, sa polisen.

/Jonas, skriver ner den första husregeln på flera år han verkligen gillat

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
"På vilket sätt åker man inte i golvet av en rejäl träff i kroppsdelssystemet? På vilket sätt skulle faktumet att kroppsdelar kan ryka i ett Major Wounds-system vara bättre än att kroppsdelar kan ryka av kritiska skador i DoD? Får du in en smäll som är halva KP på motståndaren i kroppsdelssystemet är det garanterat hej då med den kroppsdelen och denne går i backen. Jag ser inte skillnaden. Sedan är det väl upp till gruppen att bestämma exakt när kritiska skador kommer in i bilden då olika grupper spelar olika hårt (anledningen till att jag är luddig på denna punkt är att jag inte kommer ihåg exakt hur reglerna är i boken. Tror vi kör med husregel här)."

Visst går man i backen även när man kör med kroppsdels-KP. Skillnanden är att i kroppsdelssystemet är en massa småsår lika farliga som ett stort, något som inte är fallet i Stormbringer. Dessutom är det lite mindre krångel med att hålla koll på olika kroppsdelar. Samtidigt tycker jag det känns lite mer flexibelt att med stöd av det sunda förnuftet bedöma var en träff tar med handledning av hur mycket skada den gör.

Evil Peter

Hero
"Visst går man i backen även när man kör med kroppsdels-KP. Skillnanden är att i kroppsdelssystemet är en massa småsår lika farliga som ett stort, något som inte är fallet i Stormbringer. Dessutom är det lite mindre krångel med att hålla koll på olika kroppsdelar. Samtidigt tycker jag det känns lite mer flexibelt att med stöd av det sunda förnuftet bedöma var en träff tar med handledning av hur mycket skada den gör."

Ja, man dras ju antingen med att en massa småsår kan bli farliga (något som sällan händer, dvs att en kroppsdel blir träffad ett flertal gånger av små skador. Det har som jag sade på annat håll i tråden aldrig hänt för min del någonsin) eller att en rejäl träff i t ex huvudet är en relativ baggis. Som jag skrev ovan kan en krigare med 15 KP (ingen jätteüber ändå) ta 7 KP i huvudet, vilket motsvarar en rejäl träff med ett bredsvärd, utan att det räknas som speciellt farligt. Det förstnämnda problemet känns mer överkomligt för mig. Strid har mig veterligen aldrig gått ut på att tåla stryk när det gäller beväpnad strid utan istället se till att man inte blir träffad. I Stormbringer låter det som att man ledigt kan ignorera en dolkattack för att istället få in en värre smäll själv om man är lite smärttålig.

Jag tycker också det är lättare att hålla koll på vilka kroppdelar som är skadade, och hur skadade de är, när man skriver upp KP-förlusterna per kroppsdel. På klump-KP måste man antingen komma ihåg det i huvudet eller skriva ner skadorna med ord. Visserligen är det inte något som kräver ett geni men ändå enklare i kroppsdelssystemet imo.

Slutligen tycker jag att det spelar föga roll hur mycket skada man tar var träffen ska ta någon stans. En arm blir lika obrukbar om handleden krossas som om en muskel i överarmen huggs av. Därav fungerar det enligt mig minst lika bra att se var träffen tar och sedan avgöra hur skadan ser ut med handledning av hur mycket skada träffen gav.

Archer

Swashbuckler
"Men för aningen glömska spelare syns det tydligare med kroppsdelar var man är skadad och hyfsat bra hur skadad den kroppsdelen är, både i striden och unde hela läkningstiden. Det gör att det blir lättare att rollspela sin skada."

Har ännu inte stött på det problemet. Kanske för att minor wounds i Stormbringer (vilket är det system där jag mest använt klump-kp) inte är av någon vikt, och major wounds som är av någon vikt, verkligen är såpass hemska att man har inga problem att komma ihåg dem.
Jag vill fortfarande påstå att oavsett om du kör med kroppsdelar eller ej, är Totala KP den bästa indikation på hur kass en rollperson mår, och är den som man ska rollspela efter.

"Ja, det där känner jag till och det tar inte bort det jag pratade om. Vi säger att en stor krigare har 15 i KP, vilket nog är en ganska normal summa. Det skulle med klump-KP innebära att han ledigt tar 7 KP (en rejält saftig träff) i huvudet under striden utan att något rejält händer förutsatt att det är hans första skada. Allvarliga skador finns i kroppsdelssystemet också och man kan ju välja mellan att ha sådana om man tar hela kroppsdelens KP i en smäll eller när man får dubbla kroppsdelens KP i skador eller något annat. Allt beroende på vilken grad av überhjälte man vill spela."

Du väljer helt att bortse från vad jag säger här märker jag. Om han inte har tagit en "major" wound, har han inte fått en såpass allvarlig träff att huvud eller annan viktig kroppsdel har blivit skadad. Du _bestämmer_ _vart_ _man_ _träffar_ beroende på _mängden_ skada.
Det är klart är man oerfaren spelare eller spelledare kanske man har lättare att hantera kroppsdelar och skador med på kp på varje kroppsdel.
Det tog mig några år innan jag kunde släppa kroppsdelar (när jag väl bytte till ett system utan dem) och se fördelen med klump-kp. Det är dessutom en fråga om smak, hur mycket bokföring man vill ha i förhållande till hur snabbt strider ska flyta på. Samt hur stor frihet man vill lämna till spelledaren då han beskriver händelser i en strid.
För min del ger klump-kp flyt, möjlighet till intressanta beskrivningar, samt mer fokus på _roll_spelandet framför roll_spelandet_.

"Dessutom känns det som det tar alldeles för lång tid att nedkämpa någon med dolk eller att åsamka den tunga skador om man kör med klump-KP. I kroppsdelssystemet är inte sannolikheten så liten att man får bort merparten av KP i en kroppsdel med ett hugg och man kan sätta vilket obepansrad person som helst ur stridbart skick med två bra träffar."

Detta handlar med om en implementation av hur mycket skada en dolk ska göra, samt implementationen av hur rustningar fungerar. Det låter som om du skulle behöva vidga dina vyer lite mer och titta på lite fler regelsystem än bara DoD innan du beslutar dig att kasta ut klump-kp genom fönstret. Jag har spelat i många år, med en mängd olika system, och provat många varianter av skadesystem. Alla är abstrakta, orealistiska (det går inte skapa ett realistiskt skadesystem), men skillnaden ligger i hur "realistiskt" man kan få och vill ha det i förhållande till hur snabbt stridsystemet blir.

Archer

Swashbuckler
"På vilket sätt åker man inte i golvet av en rejäl träff i kroppsdelssystemet? På vilket sätt skulle faktumet att kroppsdelar kan ryka i ett Major Wounds-system vara bättre än att kroppsdelar kan ryka av kritiska skador i DoD? Får du in en smäll som är halva KP på motståndaren i kroppsdelssystemet är det garanterat hej då med den kroppsdelen och denne går i backen. Jag ser inte skillnaden. Sedan är det väl upp till gruppen att bestämma exakt när kritiska skador kommer in i bilden då olika grupper spelar olika hårt (anledningen till att jag är luddig på denna punkt är att jag inte kommer ihåg exakt hur reglerna är i boken. Tror vi kör med husregel här). "

Du missar eller ignorerar hela poängen. Med ett Major Wounds system behöver du inte längre kroppsdelarna. Vidga dina vyer lille man (inte elakt menat) :gremsmirk:

Archer

Swashbuckler
"Ja, man dras ju antingen med att en massa småsår kan bli farliga (något som sällan händer, dvs att en kroppsdel blir träffad ett flertal gånger av små skador. Det har som jag sade på annat håll i tråden aldrig hänt för min del någonsin) eller att en rejäl träff i t ex huvudet är en relativ baggis. Som jag skrev ovan kan en krigare med 15 KP (ingen jätteüber ändå) ta 7 KP i huvudet, vilket motsvarar en rejäl träff med ett bredsvärd, utan att det räknas som speciellt farligt."

Som vi sagt om och om igen, en 7 av 15 poäng är ingen träff i huvudet, det är en otäck träff, men ingen allvarlig, och därmed ingen träff i huvudet. Fördelen med klump-kp systemet är även här att en sådan träff kan vara ett hugg som löper från axeln ned längs med bröstkorgen och vidare över benet (något som inte är helt omöjligt med till exempel en kroksabel). Sådana beskrivningar är svåra att få in i kroppsdels-kp systemet.

"Det förstnämnda problemet känns mer överkomligt för mig. Strid har mig veterligen aldrig gått ut på att tåla stryk när det gäller beväpnad strid utan istället se till att man inte blir träffad. I Stormbringer låter det som att man ledigt kan ignorera en dolkattack för att istället få in en värre smäll själv om man är lite smärttålig."

Nope, det kan du inte alls. Du bör bära rustning, eftersom rustning kan göra skillnad mellan en minor wound eller major wound. Tycker det är ganska uppebart utan att det behöver förklaras. Vidga dina vyer lille man, det finns fler system än DoD att prova :gremwink:

Archer

Swashbuckler
Re: Major Voondz och hans galna adjutant

"Ok, kan väl hända. Jag har ändå svårt att riktigt greppa det hela, jag har kanske följt med dåligt? Alla träffar under Tot.Kp/2 är Minor Wounds, medan alla över Tot.Kp/2 är Major? Slår man då på tabell: Minor Wounds/Major Wounds när dessa inträffar? Leder då inte detta till att två träffar med skillnad på 1 Kp kan ge "Du tar ett skrubbsår på höger knä." respektive "Svärdet punkterar högra hjärtkammaren, sorry."? Återigen kraftigt överdrivet, antar jag, men det borde visa min poäng. "

Snarare är det skillnad mellan "Hugget träffar hårt i bröstkorgen och glider längs med revbenen, kraften i slaget kastar dig bakåt" och "Hugget träffar hårt i bröstkorgen, knäcker revbenen och orskar skador på lungorna, kraften i slaget kastar dig bakåt". Detta borde mer illustrera skillnaden (rustning har avsiktligt utelämnats i exemplet).

Archer

Swashbuckler
Re: Major Voonds uttalande

"Efter att ha noggrannare studerat i mina Elric!- och Stormbringer-böcker så vill jag inte lösa Major Wounds genom att slå på en tabell.. För det första så gillar jag inte tabeller och för det andra så... eeeh.. Tja, jag antar väl att jag helt enkelt inte alls gillar att vara tvungen att slå på dem under strider eller ens under speltillfället.. Nackdelen med klump-KP är att man inte kan göra de häftiga sakerna som att träffa en person i armen (avsiktligt) och på så sätt avväpna motståndaren.. Jag tänkte lösa det genom att köra Major Wounds á la Feng Shui-stilen.. Om en spelare gör en Major Wound på sin motståndare så får denne välja hur skadan ska te sig.. Det gör att spelaren kan välja hur/om denne vill döda sin motståndare (--> blir roligare) och att man får in mer spelarinteraktivitet och fantasi i striderna (--> blir roligare).."

Har inte använt tabellerna på evigheter, beskriver istället, och precis som du säger, låter sunt förnuft och spelares önskningar (jag tillåter inte alltid dem att träffa var de vill) avgöra vart de träffar (enligt din modell). Som en fäktare förklarade för mig; "Att sikta är en lyx du endast har mot oerfarna motståndare. Du får ta vad som ges och försöka träffa över-huvud-taget. Det är inte lätt att träffa någon samtidigt som du ska unvika att själv bli träffad." (något sådant, minns inte riktigt exakt hans ord).

Dimfrost

Special Circumstances
Brock Vond [OT]

Usch, Brock Vond är ganska ond. Läs Vineland om du inte redan har gjort det.

/Dimfrost

Mattis

Swordsman
Kort, men konsist svar (kroppsdelar)

Gör såhär.

Slå 1T6:
6 = Huvud (+valfritt i skada)
5 = Höger arm
4 = Vänster arm
3 = Bål
2 = Höger ben
1 = Vänster ben

Då vet du ändå vart du träffade (för rollspelandets skull), men slipper hålla koll på kp/abs i olika kroppsdelar. Du kan ju hålla reda på abs till en viss del (för om en dude bara har harnesk så skyddar det ju bara en tredjedel), men inte alls så mycket som med andra system.

Evil Peter

Hero
Har ännu inte stött på det problemet. Kanske för att minor wounds i Stormbringer (vilket är det system där jag mest använt klump-kp) inte är av någon vikt, och major wounds som är av någon vikt, verkligen är såpass hemska att man har inga problem att komma ihåg dem.

Jag tycker fortfarande att ganska höga KP-skador kan vara minor wounds i början av en strid. Lite för höga för min smak iaf. Och visst är totala KP en bra indikation på ens allmäna status men jag gillar även att ha koll på alla ens skador. Min nuvarande RP, en ung magiker vars fysiska förmåga lämnar lite att önska, lär nog gnälla och åma sig över varenda sår han får, hur "minor" de än är. Man får ju ha i åtanke att tom när man skär sig i köket gör det iaf ont även om ens stridbara förmåga knappast ändras.

Du väljer helt att bortse från vad jag säger här märker jag. Om han inte har tagit en "major" wound, har han inte fått en såpass allvarlig träff att huvud eller annan viktig kroppsdel har blivit skadad. Du _bestämmer_ _vart_ _man_ _träffar_ beroende på _mängden_ skada.
Det är klart är man oerfaren spelare eller spelledare kanske man har lättare att hantera kroppsdelar och skador med på kp på varje kroppsdel.
Det tog mig några år innan jag kunde släppa kroppsdelar (när jag väl bytte till ett system utan dem) och se fördelen med klump-kp. Det är dessutom en fråga om smak, hur mycket bokföring man vill ha i förhållande till hur snabbt strider ska flyta på. Samt hur stor frihet man vill lämna till spelledaren då han beskriver händelser i en strid.
För min del ger klump-kp flyt, möjlighet till intressanta beskrivningar, samt mer fokus på _roll_spelandet framför roll_spelandet_.

Jag kanske läste ditt förra inlägg slarvigt men min poäng kvarstår oavsett var man behagar låta attacken träffa. Enligt hur jag tolkar systemet är 7 KP i skada inte en major wound om man har 15 eller mer i totala KP. Oavsett om man har max i KP för en människa (dvs 18) kan man aldrig ha mer än 7 i en kroppsdel vilket sätter denna totalt ur spel. 7 är mycket skada men detta klump-KP system gör att en riktigt bra bredsvärdsträff på ett oskyddat område inte är så avgörande som det borde vara. Man tål helt enkelt alldeles för mycket i vissa situationer enligt mitt tänkande och det är en mycket allvarlig sak för mig. Det påverkar hela synen på strid.

Vad gäller flyt tycker jag det går tillräckligt snabbt när spelarna kan det och man stressar dem lite (som brukligt under strid). Beskrivningar förstår jag inte hur det skulle gå lättare i klump-KP då jag tycker det står helt utanför reglerna. Tycker heller inte att det är mindre _roll_spel att slå var man träffar eftersom jag anser att spelandet av en roll består i andra saker än det.

Detta handlar med om en implementation av hur mycket skada en dolk ska göra, samt implementationen av hur rustningar fungerar. Det låter som om du skulle behöva vidga dina vyer lite mer och titta på lite fler regelsystem än bara DoD innan du beslutar dig att kasta ut klump-kp genom fönstret. Jag har spelat i många år, med en mängd olika system, och provat många varianter av skadesystem. Alla är abstrakta, orealistiska (det går inte skapa ett realistiskt skadesystem), men skillnaden ligger i hur "realistiskt" man kan få och vill ha det i förhållande till hur snabbt stridsystemet blir.

Detta är ju en gränsfallsdiskussion men anledningen till att jag pratar utifrån DoD hela tiden är att det är i den delen av forumet vi befinner oss. Jag har också spelat många år (sedan slutet av 80-talet) och prövat en mängd olika system (dock inte Stormbringer) och jag tycker inte att något klump-KP-system riktigt klarat av att göra sig av med den största missen, dvs att man tål för mycket. Uppenbarligen inte Stormbringer heller i min mening såvida vapnen där inte gör mer i skada relativt till hur mycket man tål.

Jag anser inte att problemet är att mina vyer skulle vara begränsade utan att jag anser att en god träff med ett tungt vapen som ett bredsvärd ska fälla en oskyddad motståndare, eller åtminstone göra den del man träffar obrukbar. I varje strid med tyngre vapen ska man vara livrädd för att varje träff med ganska stor sannolikhet är förödande om man inte har mycket bra skydd. En anledning till att jag inte har fastnat för något klump-KP-system är pga att man kan tåla hårda smällar utan att det betyder alltför mycket blir synen på strid fel.

DoDs system är absolut inte perfekt. Kultfaktor är en stor del i att jag gillar det. Det går iaf snabbt nog för vår grupp för att det ska vara nerv i striderna och bristerna ligger inte i skadesystemet enligt mig. Som sagt är det en fråga som smak och byggs främst på hur lindriga man kan få nackdelerna.

Evil Peter

Hero
Som vi sagt om och om igen, en 7 av 15 poäng är ingen träff i huvudet, det är en otäck träff, men ingen allvarlig, och därmed ingen träff i huvudet. Fördelen med klump-kp systemet är även här att en sådan träff kan vara ett hugg som löper från axeln ned längs med bröstkorgen och vidare över benet (något som inte är helt omöjligt med till exempel en kroksabel). Sådana beskrivningar är svåra att få in i kroppsdels-kp systemet.

Om det skulle gälla ett spjut då? En stöt kan inte träffa på så många ställen. Nåja, jag förstår hur det funkar men tycker bara inte det är speciellt bra just på den punkten. Jag håller dock med om att det är bra mycket bättre än t ex gamla DoD för att nämna ett klart mer bristfälligt, men liknande, system. Jag håller med om att det är svårt att få in sådana träffar i kroppsdelssystemet men sådana träffar får man inte in med så många vapen och det är en detalj som inte känns nödvändig jämfört med vad man förlorar.

Nope, det kan du inte alls. Du bör bära rustning, eftersom rustning kan göra skillnad mellan en minor wound eller major wound. Tycker det är ganska uppebart utan att det behöver förklaras. Vidga dina vyer lille man, det finns fler system än DoD att prova

Eftersom du säger det igen så säger väl jag att jag spelat många olika system sedan 80-talet igen. Du har identifierat en felaktig problemkälla. :gremwink: Det är DoD-forumet så därför håller jag mig hårt ditåt så det inte blir en tråd för rollspelsforumet. Och om man skulle implementera Stormbringer-reglerna utan att helt revidera vapentabellerna kan man ta en dolkstöt i början av en strid utan att vara rädd.

Staffan

Myrmidon
Grejen är att det till och med är orealistiskt stor chans att man slår ut en kroppsdel med kroppsdelssystemet. Medelsvensson har 3 KP i en arm, och en dolk (det arketypiska mesvapnet) gör 1T4+1 i skada. Det innebär att det är hela 75% chans att hugget försätter armen ur användbart skick. Om anfallaren är en stor och biffig karl med skadebonus är chansen 100%. Jag tror att det är bättre att avspegla dolkens skada med ett "major wounds"-system tillsammans med extra skada på bra träffar (t ex dubbel skada på särskild).

Kaigon

Helmgast
Kan man inte skaffa fler klassifikationer av skador (eller förstör det hela poängen)
En skada ligger vid 0%-33%, en vid 33%-67% och en vid 67%+, eller bara justera så att "major wound" ligger vid 30%, 40% eller vad som nu passar...

Vindhand

Myrmidon
Jag kanske läste ditt förra inlägg slarvigt men min poäng kvarstår oavsett var man behagar låta attacken träffa. Enligt hur jag tolkar systemet är 7 KP i skada inte en major wound om man har 15 eller mer i totala KP. Oavsett om man har max i KP för en människa (dvs 18) kan man aldrig ha mer än 7 i en kroppsdel vilket sätter denna totalt ur spel. 7 är mycket skada men detta klump-KP system gör att en riktigt bra bredsvärdsträff på ett oskyddat område inte är så avgörande som det borde vara. Man tål helt enkelt alldeles för mycket i vissa situationer enligt mitt tänkande och det är en mycket allvarlig sak för mig. Det påverkar hela synen på strid.

...men använd en lägre tröskel då. 1/3 t.ex.

(Stormbringers tröskel är kalibrerad efter stormbringers regler för kritiska träffar där man istället för att bara använa maxsskadan slår två skador och adderar dem. När en dolk kan göra 10 i skada är en högre tröskel ganska vettig.)

Fundera sedan på vad skillnaden mellan systemen är. Både i klump-kp och kroppsdels-KP innebär en större skada att man får någon allvarlig effekt av detta.
Den stora skillnaden är att Kroppsdels-KP tillåter en att åstadkomma en allvarlig effekt genom flera småskador mot en och samma del av kroppen. Detta är snarast en bugg; Man lär ju inte träffa exakt i samma sår så inte kan man hugga av en arm genom den kumulativa effekten av flera anfall?

Så, för mer arbete och ett komplexare system får man något som fungerar marginellt sämre? Inte så bra.

Beskrivningar förstår jag inte hur det skulle gå lättare i klump-KP då jag tycker det står helt utanför reglerna.

Man kan ha en tabell... som stormbringer. Ingen fantasi: slå i tabellen.

För små skador är det oviktigt var de träffade så varför bry sig om att specificera det?

Vindhand

Myrmidon
Re: Ny deltråd [edit]

(ok, egentligen vill jag ha bort träfftabellsslaget, men det säger jag inte för det verkar lite väl löjligt ).

IMHO är det en av de minst löjliga orsakerna som finns för regeldesign. Om man inte är ruskigt säker på att något som tar tid och arbete verkligen betalar sig i form av förbättrat spel så bör man skrota det :gremsmile:

Om en spelare gör en Major Wound på sin motståndare så får denne välja hur skadan ska te sig..

Mycket fin idé.

Fast när jag tänker efter... Om man har en läderrustning (abs 2) som skyddar hela kroppen så får man (2×6=) 12 i skydd om man räknar in alla kroppsdelarna (jag räknar här bålen som en kroppsdel)..

Kan man inte ha ett medelvärde istället? Känns rimligare.

Jag har kämpat länge och väl med rustningar och deras täckning och skydd. Vid ett tillfälle fanns det täcknings-% (egentligen inverkans-sannolikhet) och skyddsnivåer så att alla fick sin egen lilla tabell för vilka rustningslager som inverkade och vad det innebar. Brrr...

Nu har jag skrotat allt sådant och har "dålig rustning", "medelmåttig rustning", "bra rustning", o.s.v... När man ändrar på en rustning behöver man bara fundera ut om det är nog för att göra den bättre (eller sämre) och i så fall knuffar man upp (ner) den en nivå. Regelmässigt handlar det mest om att kolla vilken typrustning den är mest lik.

Jag har i.o.f.s. slumpad rustning så jag behöver inte vara så exakt. Alla smådetaljer döljs av slumpfaktorn. Ingen rustning gör en osårbar och även en kass rustning kan ha stor inverkan, med litet tur :gremsmile:

En annan variant är att (som i M.E.R.P) använda ett ganska grovkornigt skydd för hela rustningen och låta specifika delar lindra specifika skadeeffekter. Hade man armskydd bröt man inte armen när man blev allvarligt skadad där. Hade man hjälm var man svår att knocka. O.s.v...

Med dina friare skadebeskrivningar skulle det i.o.f.s. vara knepigare...

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
"Och om man skulle implementera Stormbringer-reglerna utan att helt revidera vapentabellerna kan man ta en dolkstöt i början av en strid utan att vara rädd."

Revidera i stället reglerna för perfekta träffar. En dolk i Stormbringer gör 1T4+2+SB i skada, vilket inte är någon våldsam skillnad mot DoD. Däremot kommer den göra (1T4+2)*2+SB om man slår under 20% av färdighetsvärdet. Dessutom finns "impale" när man slår 01 och använder ett eggvapen, vilket ger samma skada men också ignorerar rustningar. När man kan få 10 i skada redan på det där första hugget med dolken bör man vara rädd.