Archer
Swashbuckler
I medel tål en person i stormbringer 11 KP (sällan någon tål 15 Kp). En normal person med lite styrka bakom slagen orskar 1D8+1+1D4 i skada med ett bredsvärd (medel blir alltså 8 poäng), vilket innebär att i medel tar du en major wound av ett slag (1/2 av KP avrundat nedåt). Det är vanligt att oskyddade vanliga personer faller som käglor i strid (om de inte är skickliga på att parera etc).
Beroende på hur bra du träffar kan du dessutom göra x2 i skada (criticals), vilket ytterligare ökar dödligheten.
När det gäller hur mycket skador vapen orskar vill jag snarare påstå att DoD (EDD/DoD91) är betydligt mindre dödligt. Per anfall gör vapnen mindre i skada i det systemet. Man behöver aldrig direkt vara orolig för att stendö av ett enda anfall i DoD. Särskilt om man lägger in den faktorn att rustningar i DoD skyddar något brutalt bra. Det är till exempel rätt så svårt att skada någon i full plåtrustning (abs 8) med ett bredsvärd (1t8+1).
Anledningen att jag diskuterar utifrån Stormbringer är att den Basic Role-play som DoD kommer ifrån har samma grund som Stormbringer. Av den anledningen har vapen ungefär samma skala på skador, och rollpersoner tål ungefär lika mycket. Det gör att ska man jämföra klump-kp mot kroppsdels-kp fungerar dessa två spel (DoD91/EDD och Stormbringer) väldigt bra för att göra en jämförelse.
Hur som helst, det är en smaksak baserat på hur mycket bokföring och hur snabbt man vill ha det, det kan vi konstatera.
När jag spelledde EDD hände det rätt ofta att jag skippade KP på kroppsdelar och istället använda KP/2 för mindre viktiga motståndare och monster. Spelarna la aldrig märke till detta. Prova det så får du se vad du tycker om det. Det ger samma nivå på det hela som om du skulle hålla koll på varje varelses KP per kroppsdel. Spelarna kan fortfarande hålla reda på KP per kroppsdel.
Beroende på hur bra du träffar kan du dessutom göra x2 i skada (criticals), vilket ytterligare ökar dödligheten.
När det gäller hur mycket skador vapen orskar vill jag snarare påstå att DoD (EDD/DoD91) är betydligt mindre dödligt. Per anfall gör vapnen mindre i skada i det systemet. Man behöver aldrig direkt vara orolig för att stendö av ett enda anfall i DoD. Särskilt om man lägger in den faktorn att rustningar i DoD skyddar något brutalt bra. Det är till exempel rätt så svårt att skada någon i full plåtrustning (abs 8) med ett bredsvärd (1t8+1).
Anledningen att jag diskuterar utifrån Stormbringer är att den Basic Role-play som DoD kommer ifrån har samma grund som Stormbringer. Av den anledningen har vapen ungefär samma skala på skador, och rollpersoner tål ungefär lika mycket. Det gör att ska man jämföra klump-kp mot kroppsdels-kp fungerar dessa två spel (DoD91/EDD och Stormbringer) väldigt bra för att göra en jämförelse.
Hur som helst, det är en smaksak baserat på hur mycket bokföring och hur snabbt man vill ha det, det kan vi konstatera.
När jag spelledde EDD hände det rätt ofta att jag skippade KP på kroppsdelar och istället använda KP/2 för mindre viktiga motståndare och monster. Spelarna la aldrig märke till detta. Prova det så får du se vad du tycker om det. Det ger samma nivå på det hela som om du skulle hålla koll på varje varelses KP per kroppsdel. Spelarna kan fortfarande hålla reda på KP per kroppsdel.
Att man har mindre KP och gör mer skada i Stormbringer slätar ju ut problemen en hel del. Hoppas då bara att major wounds inte alltid är att kroppsdelen huggs av så rollpersonerna i snitt är stympade efter första smällen med ett grovt vapen. 
). Visst ska strid vara farligt men man bör ändå ha relativt god chans att "bara" bli sårad då den gemene soldaten annars torde ha en mycket låg pensionsålder. Enligt vad jag fått berättat för mig tål man mindre i systemet ni förespråkar samtidigt som man gör mer skada. Det torde innebära att det i varje strid åsamkas åtminstone ett major wound och eftersom det verkar vara synonymt med benbrott och liknande innebär det permanenta men, iaf enligt DoD. Visst ska man inte tåla för mycket, det tycker jag är bra, men jag föredrar nog att det är aningen längre till enorma skador som benbrott osv. Den allmänna läkekonsten för den teknologiska nivå som de flesta fantasyvärldar ligger på är ju inte speciellt avancerad.