Nekromanti Skadesystemsundringar [blev lång *suckar*]

Archer

Swashbuckler
I medel tål en person i stormbringer 11 KP (sällan någon tål 15 Kp). En normal person med lite styrka bakom slagen orskar 1D8+1+1D4 i skada med ett bredsvärd (medel blir alltså 8 poäng), vilket innebär att i medel tar du en major wound av ett slag (1/2 av KP avrundat nedåt). Det är vanligt att oskyddade vanliga personer faller som käglor i strid (om de inte är skickliga på att parera etc).
Beroende på hur bra du träffar kan du dessutom göra x2 i skada (criticals), vilket ytterligare ökar dödligheten.

När det gäller hur mycket skador vapen orskar vill jag snarare påstå att DoD (EDD/DoD91) är betydligt mindre dödligt. Per anfall gör vapnen mindre i skada i det systemet. Man behöver aldrig direkt vara orolig för att stendö av ett enda anfall i DoD. Särskilt om man lägger in den faktorn att rustningar i DoD skyddar något brutalt bra. Det är till exempel rätt så svårt att skada någon i full plåtrustning (abs 8) med ett bredsvärd (1t8+1).

Anledningen att jag diskuterar utifrån Stormbringer är att den Basic Role-play som DoD kommer ifrån har samma grund som Stormbringer. Av den anledningen har vapen ungefär samma skala på skador, och rollpersoner tål ungefär lika mycket. Det gör att ska man jämföra klump-kp mot kroppsdels-kp fungerar dessa två spel (DoD91/EDD och Stormbringer) väldigt bra för att göra en jämförelse.

Hur som helst, det är en smaksak baserat på hur mycket bokföring och hur snabbt man vill ha det, det kan vi konstatera.

När jag spelledde EDD hände det rätt ofta att jag skippade KP på kroppsdelar och istället använda KP/2 för mindre viktiga motståndare och monster. Spelarna la aldrig märke till detta. Prova det så får du se vad du tycker om det. Det ger samma nivå på det hela som om du skulle hålla koll på varje varelses KP per kroppsdel. Spelarna kan fortfarande hålla reda på KP per kroppsdel.

Archer

Swashbuckler
"Och om man skulle implementera Stormbringer-reglerna utan att helt revidera vapentabellerna kan man ta en dolkstöt i början av en strid utan att vara rädd."

Dolkar är allmännt underskattade i alla Basic Role-play baserade spel. 1T4 skada, knappast. Efter att ha beskådat den dolk som herr Sundelin äger, skulle jag vilja ändra skadan på dolkar till minst 1T6+1.
Detta är som sagt snarare ett fel i implementationen av hur mycket skada vapen ska göra, inte själva systemet för att hålla reda på skada på en rollperson.

Berserk

Warrior
Hur stor är då den realistiska chansen att du fortfarande har en användbar arm efter att en stor biffig krigare skurit upp den med en sylvass dolk, och du saknar rustning? Jag tycker den är mycket liten. En oskyddad arm gör inte mycket motstånd när det kalla stålet tränger sig igenom.

Och förresten så har medelsvensson 4 Kp i armen. Fys 11 + Sto 13 ger 12 Kp på totalen.

Berserk

Warrior
Jodå.

"Att det bara skiljer 1 KP mellan dem är väl inte konstigare än att det med kroppsdels-KP skiljer 1 KP mellan att armen kapas och att den får sitta kvar."

Men så är det ju inte. I kroppsdelssystemet (DoD 91) så är en kroppsdel bruklig tills dess den har 0 Kp. Då är den obrukbar, men inte förstörd, utan kan bli fullt frisk bara den får läka i lugn och ro.

När Kp gå på minus i kroppsdelen blir den mer och mer sönderslagen för varje poäng skada, tills dess den når sin Kp på minussidan. (Dvs kroppsdelen har tagit dubbla sin Kp i skada.) Då är den så sargad att skadan är kritisk och leder till värre följder. Man slår på en tabell (sidan 19 i Spelledarboken) med 1T10 för att få reda på hurudan skadan är. En gång av tio blir det amputation, medan resten av resultaten ger -Cl i framtiden.

Om skadan är än värre ger varje ytterligare förlorad Kp enligt vår husregel +1 på tabellslaget, och således större chans för amputation eller värre skador. Men i inget fall är det 1 Kp som avgör om man förlorar kroppsdelen eller inte. Det är en ganska jämn upptrappning av skada, läketid och följd hela vägen tills kroppsdelen utan vidare måste amputeras.

Dessutom, om man följer originalreglerna, så ger varje Kp skada -2 Cl på att använda en kroppsdel. Detta har vi dock aldrig beaktat speciellt, men enligt reglerna gör även små skador skillnad, och varför skulle de inte det?

Berserk

Warrior
"Den stora skillnaden är att Kroppsdels-KP tillåter en att åstadkomma en allvarlig effekt genom flera småskador mot en och samma del av kroppen. Detta är snarast en bugg; Man lär ju inte träffa exakt i samma sår så inte kan man hugga av en arm genom den kumulativa effekten av flera anfall?"

Jag vet inte var du hittat den regeln, men i DoD 91 kan man i alla fall inte hugga av en arm genom att addera en massa småsår. Möjligen kan man göra den så skadad att den blir obrukbar, och det tycker jag snarare att är bra. Om man är så skicklig så man klarar att träffa samma kroppsdel om och om igen så är det klart att det ska ha effekt. Att det inte finns någon möjlighet till detta i ett klump-Kp system, och att det som avgör striderna alltid måste vara perfekta träffar, det är vad jag anser vara en bugg.

Staffan

Myrmidon
Min poäng är att det inte är alla träffar som är "fullträffar". Jag kan ta att en bra träff i armen kan göra den obrukbar, men alla träffar är inte bra träffar. Det är det som skadeslaget mäter.

Jag ser hellre att de flesta träffar faktiskt inte ger så vansinnigt mycket i skada att man slår ut motståndaren, men att det finns potential att göra det. Jag tror det görs bäst genom att använda Major Wounds/Traumatröskel i kombination med extra skada för extra bra träffar - dubbel skada för särskild träff, och dubbel skada utan rustning för perfekt till exempel (i stället för maxskada som det är i Expert). Då kan man fortfarande slå ut en arm med en dolk på vem som helst (i alla fall vilken normal människa som helst - 10 KP i maxskada ger att man måste 22+ KP för att ta det som en man), det kräver bara lite mer snarare än att det är det förväntade resultatet.

Evil Peter

Hero
I medel tål en person i stormbringer 11 KP (sällan någon tål 15 Kp). En normal person med lite styrka bakom slagen orskar 1D8+1+1D4 i skada med ett bredsvärd (medel blir alltså 8 poäng), vilket innebär att i medel tar du en major wound av ett slag (1/2 av KP avrundat nedåt). Det är vanligt att oskyddade vanliga personer faller som käglor i strid (om de inte är skickliga på att parera etc).

Ok, den här förklaringen hade kortat diskussionen en del. :gremsmile: Att man har mindre KP och gör mer skada i Stormbringer slätar ju ut problemen en hel del. Hoppas då bara att major wounds inte alltid är att kroppsdelen huggs av så rollpersonerna i snitt är stympade efter första smällen med ett grovt vapen. :gremsmile:

När det gäller hur mycket skador vapen orskar vill jag snarare påstå att DoD (EDD/DoD91) är betydligt mindre dödligt. Per anfall gör vapnen mindre i skada i det systemet. Man behöver aldrig direkt vara orolig för att stendö av ett enda anfall i DoD. Särskilt om man lägger in den faktorn att rustningar i DoD skyddar något brutalt bra. Det är till exempel rätt så svårt att skada någon i full plåtrustning (abs 8) med ett bredsvärd (1t8+1).

Det är mindre dödligt för direkta träffar men man blir lätt satt ur spel vilket öppnar för nästa träff som nog dödar. Dock kör jag endast med det "svårare" sättet att dö för RP och viktiga SLP. De är ju ändå hjältar. Det är bra att det krävs rätt mycket för att få kritiska skador i DoD då de alltid innebär permanenta men.

Jag håller med om att rustningar är väldigt bra. Det är dock roligare att köra med reglerna för att vapen gör olika mycket skada beroende på vilken rustning de slår mot (från modulen Aidne), så t ex stickvapen gör nästan alltid bra skada mot ringbrynja osv. Rustningens ABS och karaktär (och även blottor antar jag) ligger med i skadeslaget så att ett bredsvärd gör då 1T20 -13 mot en plåtrustning så det går att smälla på bra om man har tur. :gremsmile: Alla vapen har alltid en chans att göra skada mot vilken rustning som helst med det systemet viket är bra imo. Nackdelen är ju att man får slå olika tärningar om man slår på olika rustningstyper men har man en av varje tärning plus att man lär sig skadorna för sitt vapen så går det inte långsammare än vanligt.

När jag spelledde EDD hände det rätt ofta att jag skippade KP på kroppsdelar och istället använda KP/2 för mindre viktiga motståndare och monster. Spelarna la aldrig märke till detta. Prova det så får du se vad du tycker om det. Det ger samma nivå på det hela som om du skulle hålla koll på varje varelses KP per kroppsdel. Spelarna kan fortfarande hålla reda på KP per kroppsdel.

Det brukar alltid vara bäst att ha ett förenklat system för mindre SLP och detta kan nog vara ett intressant alternativ. En stor anledning till att vi nog har kvar kroppsdelssystemet för RP är som sagt att man får en hyfsat bra långvarig bild av hur och var rollpersonen är skadad och hur läkningen blir.

Vindhand

Myrmidon
Jag vet inte var du hittat den regeln, men i DoD 91 kan man i alla fall inte hugga av en arm genom att addera en massa småsår. Möjligen kan man göra den så skadad att den blir obrukbar, och det tycker jag snarare att är bra. Om man är så skicklig så man klarar att träffa samma kroppsdel om och om igen så är det klart att det ska ha effekt.

Jag tycker det är mystiskt, det innebär som sagt att ett sår på axeln, ett på överarmen, ett på underarmen, ett på handen innebär att armen är obrukbar, trots att vart och ett av såren är så litet det kan vara och fortfarande räknas :gremfrown:

Att det inte finns någon möjlighet till detta i ett klump-Kp system, och att det som avgör striderna alltid måste vara perfekta träffar, det är vad jag anser vara en bugg.

Då har du missuppfattat. Skador av den typ som slår ut en arm eller ett ben är allvarliga skador som man får när skadan i en träff överstiger ett visst värde. De behöver inte vara perfekta och perfekta träffar behöver inte ge allvarliga skador. De är sannolikare att göra det... men det är ju ganska rimligt.

Evil Peter

Hero
Jag tycker det är mystiskt, det innebär som sagt att ett sår på axeln, ett på överarmen, ett på underarmen, ett på handen innebär att armen är obrukbar, trots att vart och ett av såren är så litet det kan vara och fortfarande räknas

Om man bortser från den mycket låga sannolikheten att detta ska inträffa (har som sagt aldrig hänt när jag varit med trots att man spelat sedan 80-talet) tycker jag inte man ska underskatta skadan av 1 KP. Det är iaf tänkt att vara en skada som inte läker till en nivå där man kan ignorera den förrän efter en vecka (en regel som dock måste revideras till att man blir fullt frisk efter en viss tid, oavsett hur mycket KP man har). Man får t ex -2 i CL per KP i skada vilket antyder att en skada på 1 KP känns ganska mycket.

Iofs bör man också inse att 1 KP betyder olika allvarlig skada beroende på rollpersonen så även den negativa modifikationen för sår borde kanske ha ett tak och varje värde motsvarar hur stor skadan är i förhållande till kroppsdelens totala KP. Om man tittar på min nuvarande RP innebär 1 KP att dennes arm förlorat 33% av sin kapacitet, knappast något man kallar för en skråma.

Då har du missuppfattat. Skador av den typ som slår ut en arm eller ett ben är allvarliga skador som man får när skadan i en träff överstiger ett visst värde. De behöver inte vara perfekta och perfekta träffar behöver inte ge allvarliga skador. De är sannolikare att göra det... men det är ju ganska rimligt.

Nu vet jag iofs inte hur allvarliga major wounds är så det kan ju föreligga ett missförstånd, men det verkar som det systemet har lite för hög sannolikhet att en strid slutar med permanenta men (nu när jag äntligen förstått det blir det en helomvändning :gremwink:). Visst ska strid vara farligt men man bör ändå ha relativt god chans att "bara" bli sårad då den gemene soldaten annars torde ha en mycket låg pensionsålder. Enligt vad jag fått berättat för mig tål man mindre i systemet ni förespråkar samtidigt som man gör mer skada. Det torde innebära att det i varje strid åsamkas åtminstone ett major wound och eftersom det verkar vara synonymt med benbrott och liknande innebär det permanenta men, iaf enligt DoD. Visst ska man inte tåla för mycket, det tycker jag är bra, men jag föredrar nog att det är aningen längre till enorma skador som benbrott osv. Den allmänna läkekonsten för den teknologiska nivå som de flesta fantasyvärldar ligger på är ju inte speciellt avancerad. :gremsmile:

Kaigon

Helmgast
Angående flera skador i samma kroppsdel:
Kan man bara inte göra så att man ignorerar alla skador som är lägre eller lika med den skada som kroppsdelen redan tagit. Så, har man 1 KP i skada och tar 2 KP, så har kroppsdelen sedan 2 KP i skada. Har man 2 KP i skada och tar 1 KP, så har kroppsdelen fortfarande 2 KP i skada.