Nekromanti Skadetärningar

Tre solar

Hero
(Min tanke utgår från Blood & Bronze, men själva frågan är hyfsat allmängiltig)
Jag är i valet och kvalet: ska alla vapen göra en t6 i skada, eller ska jag ha olika skadetärningar?

Först tänkte jag bara använda t6:or, för det är vad resten av systemet använder och dessutom får SL en sak mindre att hålla reda på.
Sen tänkte jag att det behövs variation. Spelare gillar valmöjligheter. Så då lade jag till olika kvaliteter, typ omslag och exploderande tärningar.
Men nu börjar jag tänka att jag aldrig någonsin stört mig på att jag bara använder t8 när jag slår skada och inte i färdighetsslaget i något annat spel. Och att använda olika tärningar är ju onekligen ett lätt sätt att få vapen att kännas olika utan att behöva trassla med extraregler.

Så min fråga är
- föredrar du att alla vapen använder samma skadetärning eller att olika vapen har olika tärningar?
- vad gillar du i det systemet?
- finns det något tillfälle när du föredrar det andra?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag föredrar när alla slag i hela spelet använder samma tärning. Som i Volt och More than Human (som bygger på Volt). Och som i Null State och Rotsystem, men det är lite fusk för de spelen saknar separat skadeslag som mekanik. Och World of Darkness.

Vad jag gillar: Att jag slipper hålla reda på eller ta med mig eller tänka på olika tärningssorter. Det går snabbare eftersom jag slipper momentet "plocka upp rätt tärning".

Något tillfälle då jag föredrar det andra: Nej.

Just nu är jag överhuvudtaget mest inne på att låta vapen ha samma jäkla skada allihop och låta skillnaderna bero på annat. Typ att pistoler är lättare att gömma och att gevär kan skjuta längre. Jag upplever inget behov av att ha avståndsregler eller regler för att gömma vapen, utan de rena berättande delarna räcker bra för mig. Men så är jag inte superintresserad av varken strid eller vapen heller.

Osbjer

Warrior
Jag gillar när man använder olika tärningar. För mig är ovanliga (ur en ickespelares synpunkt) tärningar det som gör rollspel speciellt. Detta har Fria Ligan (och säkert någon före dem) anammat i Spelet om Morwhayle som har bonusen att man får spela med T12. Men åter till frågan. Jag skulle förordra att man har olika tärningar så vapen som förväntas göra mer skada i snitt har en tärningskombination med högre väntevärde. På senare tid har jag spelat spel där alla vapen gör skada med samma tärningar, Fantasy! och Drakar och Demoner, men jag tyckte om DoD 91 bättre på den punkten.
Så småningom ska jag spela Ärans Väg-trilogin och hade då i huvudsak tänkt använde de gamla expertreglerna till DoD men med Kranks kaostärning. Att en av skadetärningarna slås med en annan färg och att den exploderar.

Sammanfattningsvis tycker jag om att köra med olika tärningar för det är roligare då. Man håller lätt reda på vad ens vapen gör för skada ändå.

/j

Är väl väldigt olika från person till peson vad man föredrar. men personligen vill jag det ska vara skillnad på på hur mycket skada olika vapen gör. att en dolk och ett tvåhands svärd gör sama skada eller att en finkalibrig pistol och ett hagelgevär gör samma skada tar ju bort betydelsen av att välja ett specifikt vapen. Det spelar ingen som helst roll vilket vapen jag har, Det gör ju samma skada i alla fall. Då känns det mest bara meningslöst att ha olika vapen.
Då kan man lika gärna förenkla det och inte ha olika vapen alls, Kanske bara näststrids vapen och avstånds vapen och aldrig bry sig om att specifiera vilket sorts vapen det är om det är en dolk eller svärd. Det räcker helt enkelt att säga jag har ett närstrids vapen.

Och jag tycker inte heller det är något problem att ha olika tärningar, Det är ju inte svårare eller tar längre tid att ta upp och slå en T10 än en T6. Samma sak det är ju inte jobbigare eller tar längre tid att slå 2 tärningar än 1.

Men vill man inte fokusera på strid och mest ser strid som något nödvändigt ont som bland råkar förekomma och bara vill ha det avklarat så fort som möjligt utan att fokusera mer än nädvändigt. Då funkar väl att alla vapen gör samma skada. men å andra siden tror jag ett strids system som inte andvänder attacker och skada på det sättet vore bättre

RasmusL

Champion
Samma skada, samma tärning. Annars får man balansbekymmer och ett fåtal vapen blir bättre än andra.

Jag föredrar att ha samma tärning och ha varierande skada. Som tur är så är det inget problem att ha både ock.

Eftersom jag aldrig använder KP system så handlar det inte om att nöta ner poäng utan vilken typ av skada det blir. Ofta finns det bara ca 3 nivåer (Skråma, Skada, Utslagen) på varje skada. Alla vapen ska givetvis kunna ge samtliga olika skador (allt annat vore löjligt orealistiskt) så det handlar bara om fördelning. Det finns flera sätt att lösa det på, ett av de enklaste:

Exemplet använder t6:or
1-2 Skråma - ger avdrag under striden men inte efteråt. Behöver inte läkas
3-4 Skada - ger avdrag under striden och negativa följder efteråt. Måste läkas
5-6 Utslagen - ute ur striden, efter striden måste den läkas

För Skada och Utslagen tar man reda på exakt hur illa det är efter striden. Vill man ha döden med i spelet så kan utslagen innebära att man faktiskt är död eller döende. SLP kan givetvis alltid vara döda.

Vapen delas in i tre skadekategorier.
Puttfnuttiga: slå två tärningar använd den sämsta
Farliga: slå en tärning
Brutalmördande: slå två tärningar använd den bästa

Så lätt är det i grunden att få något som är både smidigt och faktiskt mer realistiskt än det mesta där ute. Vill man ha med extrema vapen (katapult eller snälla träningsvapen) så kan de givetvis använda fler tärningar med samma princip.

Oftast brukar jag köra en något mer komplicerad metod där den som får skadan även slår ett motsatt slag. Då får man på ett enkelt sätt även med rustningar och storlek (en elefant är inte så lätt att så ut).

PAX

Jordisk Äventyrare
Jag tillhör den där gamla skaran av rollspelare som gillar tärningar. Ju fler desto bättre. Jag har en kasse full av dem, vilket mestadels beror på att det köptes tärningar hej vilt under 90-talet. Sen tycker jag de olika tärningarna representerar speligheten i rollspel. Det är kul och lite spännande att rulla ut en näve T8 för att se hur mycket skada man åstadkommer med sitt överhypade plasmagevär. Det fungerar lixom inte att det bara hamnar högst på en 10-gradig skadeskala med 1T10 i skada.

Spelgruppen har ett system vi byggt fram där upplösningen på skador i systemet är hög. Detta baserar sig på att vi använder riktiga kalibrar som utgångspunkt och då blir hela skalan ganska så lång. Samtidigt har vi rollpersoner med höga "kroppspoäng" för att även där få en lite högre upplösning. Även färdighetssystemet bygger på ett system med 3T10 som grund.

Jag tycker det är lite synd att många spel idag endast försöker göra varianter av T6 exempelvis. Visserligen är det en tärning lätt att komma över. Man behöver bara köpa två set av Yatzy så har man en näve. Men det vore roligare att se fler tärningar introduceras i nya spel framöver. Inte minst den bortglömda T12:an.

God45

#PrayersForBahakan
Jag gillar att ha samma skada, en d6 tex, för alla vapen och sedan ha olika fördelar för olika vapen kategorier. Kategorier dock, inte individuella vapen. Så har du ett 2-hands närstridsvapen kan du blockera korridorer och så vidare. Har du två vapen får du +1 till att träffa. Har du ett lätt enhandsvapen får du +2 att träffa i trånga utrymmen. Har du ett långt 2-handsvapen vapen (kedja, spjut, rep som du pissat på...) så kan du anfalla 2 fiender på samma gång och så vidare.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Reddokk Fheg;n20296 said:
Och jag tycker inte heller det är något problem att ha olika tärningar, Det är ju inte svårare eller tar längre tid att ta upp och slå en T10 än en T6. Samma sak det är ju inte jobbigare eller tar längre tid att slå 2 tärningar än 1.
Fast... "kolla vilken tärning man ska använda i just det fallet" + "hitta en sådan tärning på bordet" + "plocka upp tärning" är ju ofrånkomligen mer arbete (tid, fokus) än "plocka upp första bästa tärning"?

Och "7+9" är ju mer arbete än "7"...

Men det beror ju mycket på hur stort problem man har med att det blir stort fokus på tärningarna =)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Egentligen gillar jag när alla vapen gör samma skada eftersom det då blir fluffskillnaden som blir det viktiga. Men knivdansare från öster blir lika dödlig i strid som isbarbaren från norr som svingar sin tvåhandsyxa. Skit i realismen, man kan göra den rollperson man tycker är cool utan att ''straffas'' för det. Å andra sidan tycker jag det är rätt kul när man får använda hela uppsättningen nu för tiden.
Osbjer said:
Problemet är att lodisen med stolben också är lika dödlig.

Rhodryn

Hero
Med tanke på att jag spelar både Eon och DoD (dom äldre vartianterna... dom som kom ut på sena 80talet till tidiga 90talet), så säger det väl allt.

Jag har inget emot om ett skadesystem använder många olika tärningar, eller bara en typ av tärningar. Så länge som i slutändan alla vapen inte gör lika mycket skada, utan där är någon typ av variation baserat på allt från storlek, vikt, typ av vapen mm.

Tillägg: Med "alla vapen inte gör samma skada", så menar jag verkligen alla vapen, inte att en handful vapen har alla maxskada 10, och andra har max 6, 12, etc.Tycker inte om tanken på att alla vapen skulle göra 2T6 i skada, och att den enda variationen var att olika vapentyper har olika egenskaper som effekterar målet olika beroende på rustning mm.

Då ser jag hellre olika skador MED egenskaper på dom baserat på typ.
Rhodryn said:
Kan väl ta ett exempel på vad mina tankar ibland har gått till medan jag har haft tankar på skapande av rpg, när jag suttit och tänkt på hur jag skulle göra för vapen och deras skada.

Låt oss anta att det är ett system där man använder många olika typer av tärningar för skadan. Och låt oss säga att det är ett svärd, en yxa och klubba av något slag. Alla 3 är runt omkring typen som jag anser ska göra 12 kp i max skada. Låt oss oxå ignorera allt sådant som hur detta effekteras av rustningar, eller skade typ eller vad det nu än är för att balansera olike typer av vapen... detta är bara vapnens egna inbyggda skada.

Grundläggande analys av vapnen. Ett svärd är ett väldigt flexibelt vapen, för ens valmöjligheter i strid med dom är stor, allt från hugg, stick, skärande manövrar, mm, du har två eggar att använda, mm. En yxa kan ha mycket stor slagkraft, den konsentrerade vikten på änden av vapnet gör att momentumet man kan få i svingen kan orsaka massiv skada, men yxor kan vara svåra att använda för det behövs inte många graders fel i vinklingen av yxan för att dess egg inte biter in som den ska (pga att eggen är oftast förskjuten ~15-25 cm från skaftets, och i slutändan händernas, centrala linje, med ett svärd t.ex så finns ett liknande problem, men på svärdet är eggen mycket närmre denna centrala linje vilket gör att en mindre förändring i vinklingen av svärdet inte orsakar samma mängd avikande träffområde som med en yxan... jag hoppas jag beskrev det förståligt :p ), vilket kan leda till att anfallet bara studsar eller glider av, specielt mot rörliga mål. Klubbor är vapen som är rätt enkla att använda, man behöver inte tänka på hur man vrider vapnet, för oavsätt hur du träffar med det så har du alltid träffat med vapnets tilltänkta träffyta (till skillnad från en yxa eller ett svärd, där den tilltänkta träffytan på vapnen för maximal skada är rätt liten), dom är oftast oxå utformade på så sätt att mycket av vikten av vapnet ligger mot slutet av vapnet där den tilltänkta träffytan är, vilket gör att man kan få in en rätt rejäl mängd momentum i ett sving, det kvittar hur mycker motståndaren studsar runt, en träff är en träff, det finns nackdelar men inga som har betydelse i just detta antagandet (eftersom nackdelarna skulle mer komma in på regler som inte är med i detta antagande, som rustning eller andra special regler).

Så, vad skulle jag anse detta betyder för 3 olika vapen typer som alla är tänkta kunna orsaka upp till 12kp skada... jo...

Yxa: 1T12 - medan vapnet har stor kp potential, så har den stor marginal för dåliga träffar.

Svärd: 2T6 - vapnets flexibilitet gör det mer förlåtande än yxan, men eliminerar inte marginalerna.

Klubba: 3T4 - Ett mer tillförlitligt vapen för konsekvent hög skada kan man nog inte hitta.

Alternativ - Yxa 2T6, Svärd 3T4, Klubba 4T3... men man kan gå för långt om man börjar dra ner det till allt för små grejer på större vapen... slutar med att man har stora vapen som gör 10T2 eller något.
Tre solar said:
det här är en solklar fördel med att ha olika tärningar, eftersom de olika spridningarna kommer tilltala olika spelare.
Rhodryn said:
Jupp.

Nu kan jag väl påpeka att mitt exempel med 3 olika vapentyper som alla gör samma kp skada (12 i detta fall), skulle antagligen inte vara på samma "nivå". Alltså... ehm... hur ska jag förklara det... hmm... Om vi tar lägsta nivån av dessa typer... "Nivå 1" är kanske ett Kortsvärd, en Handyxa, och en klubba (bara trä, typ 50cm lång eller något). Så i mitt 12kp exempel så är kanske yxan på nivå 3, medan svärdet är nivå 4, och klubban nivå 5. Kanske ska ge ett exempel på hur jag ser hur skillnaden i skada skulle se ut på vapen i samma nivå då, låt oss säga att det är "Nivå 3" (även känd som "stridsvapen nivån"), nivån som jag påstod att KP12 yxan föll i.

Stridsyxa: 1T12 = 1-12

Stridssvärd: 1T6 + 1T4 = 2-10

Stridsklubba: 3T3 = 3-9

Så klart så är det kanske inte en helt bra ide att ge ett vapen två olika skadetärningar i sitt slag som jag visar med svärdet här, men det är kanske en bättre ide än att skriva "2T5", en tärning som inte finns igentligen... visst man kan slå 2T6 och slå om slag på en 6'a, men då är det nog bättre med 2 olika tärningstyper som faktiskt finns.

Nivå 6 vapen skulle kanske se ut ungefär så här.

Tvåhands yxa: 1T20 = 1-20

Tvåhands svärd: 2T8 = 2-16

Tvåhands hammare: 2T6+2 = 4-14

Så klart så kan man ju sedan balansera detta ytterligare, antingen via hur rustningar hanterar de olika typerna (plåtrustning är mindre benägen skydda dess innehåll mot krossvapen t.ex), och/eller att vapentyperna har specifika egenskaper som effekterar rustningar eller personer olika.T.ex +X värde på att sikta på glipor i rustningar med en dolk (X värdet är kanske statistkt, eller kanske kan variera beroende på rustnings typen och/eller kvaliten på rustningen, hitta en glipa i en ringbrynja t.ex kan ju vara lite svårare), där om man lyckas träffa en glipa så antingen försvinner abs'et helt, eller delvis... vilket kan så klart bero på vad det är för rustning, och möjligen även vilken kvalite rustningen har.

Jag menar, legosoldaten Greger "Nertrampad" Grus, som har samlat ihop sin helrustning bitvis från divärse slagfält genom åren, kommer ju inte igentligen ha en rustning som skyddar särskilt väl mot anfall mot glipor... medan Greve Gustavus "Näsväder" Gyllenstropp, som lagt hela den årliga inkomsten från sin förlänings på en spriljans ny "top of the line" formpassad helrustning från kontinentens bästa rustnings smed, Grigorius "Nyrik" Guldhammer, kommer få ett mästerverk som skulle fnysa åt det mesta som heter glipor. XD

Lupus Maximus

Tekniker
Senast jag köpte tärningar hejvilt var... öhh... eftersom de inte kom igår, så lär jag få avin på måndag eller tisdag.

Jag vet inte vilket jag stör mig mest på. Regler där alla vapen gör lika mycket skada, eller D&D/DoD där en dolk gör 1T4+1. En dolk med 3-4 cm bred klinga är ett väldigt otrevligt vapen att bli stucken med. Jag föredrar nog helt enkelt när skadan beror på både hur lyckat anfallet var samt vapnet.

Sedan om det är att olika tärningar används (t.ex. Cortex classic) eller bara en typ (t.ex. storyteller) spelar nog inte någon större roll.
Rhodryn said:
Sist jag köpte tärningar hejvilt var... hmm... bortåt 13-16 år sedan kanske.

Jag minns ju inte exact när det var, väldigt sent 90 till väldigt tidigt 2000... men jag minns klart att det var på Gothcon, i södra byggnaden (där affärerna oftast var på den tiden, och där dom flesta figurspelen som Warhammer mm spelades, vet inte hur det är nu). Det var sista dagen, kanske en timme kvar tills vi skulle köra hem, så jag och mina kompiar allmänt vandrade runt och kollade läget.

Vi gled in i en av butikerna och jag såg direkt att dom hade svarta T6 tärningar av den varianten som jag hade i vitt (tärningar som jag "lånade" på permanent basis från min högstadieskola, något år innan jag hittade rollspel).

Dom vita tärningarna jag hade sedan innan är denna typen. Dom är 16mm stora.
http://1.bp.blogspot.com/-_-DpHAX2IhE/TZ6Odvp5A4I/AAAAAAAABes/rOK5vfJUA7A/s1600/lucky_dice.jpeg

I alla fall. Jag såg dom i svart, och visste att jag måste ha dom, så jag köpte 11 stycken (det var dom sista som dom hade kvar), minns inte vad priset var per styck dock (antagligen rätt dyra, som kanske en tia per styck). Köpte oxå 2 svarta T10, en med vit text för ental, och en med röd text där värdena var 10 till 00. Redan då visste jag att dom svarta T6'orna skulle bli mina dedikerade "Slå höga värden tärningar" för Eon först och främst (som t.ex skador, eller grundegenskapsslag när man skapar karaktären i diverse spel, mm), medan mina vita sådana tärningar är mina "slå lågt tärningar" (oftast färdighetsslag). Inte för att dom faktiskt regelbundet slår högre för dom är svarta, eller lägre för dom är vita, men det har blivit min... grej. Dom svarta T10'orna är oxå mina huvud T10-T100'or.

Det var inte slutet av det hela dock... Efter köpet av dom svarta tärningarna så noterade jag direkt en sån där plastburk som ser ut som dom där gamla sexkantiga glasburkarna som dom brukade ha godis i förr i tiden. Ca 20cm hög, och till 2/3 full med samma typ av tärningar (16mm), fast vita. På burken så satt där en lapp som sa "100 kr för hela burken". Så där står jag, tittandes på den burken i kanske 10-15 sekundet, medan min hjärna arbetade.. "Hmm... jag har faktiskt 100 kronor kvar... där är inget annat jag känner för att köpa... vi ska snart hem... jag är inte hungrig... och även om jag skulle bli, så kan jag klara mig..." varpå jag frågade "100kr, för dom tärningarna, och burken?"... "Jupp" kom svaret... 10 sekunder senare lämnade jag den affären pank, med en stor sexkantig burk med massor av T6'or i, och 2-3 kompisar som påpekade att det var ju ett helt och hållet onödigt och korkat köp. "Vad ska du med alla dom tärningarna till?"... vilket jag inte igentligen hadde ett svar till. XD

När jag kom hem och räknade dom så var där bort åt en ca 260-270 tärningar. Så den dagen åkte jag hem med över ca 270-280 stycken köpta tärningar. XD Jag använder faktiskt alla dom där vita tärningarna ibland... om jag skulle råka få för mig att jag vill slå dom och se hur nära statistiska nummer dom kommer just den dagen... eller om jag bara vill ha något att göra med händerna medan jag tittar på något på datorn, men inte känner för att hålla mina händer upptagna med vad som kan hittas på mitt datorbord. Ibland händer det oxå att jag byter ut någon av mina vita tärningar jag använder när jag spelar, mot någon mer fräsh tärning från burken, för att dom kanske tappat färgen i någon prik eller något. Men 99% av tiden dock så står den burken med tärningar i min hylla in till datorn och samlar damm. XD

krank;n20351 said:
Fast... "kolla vilken tärning man ska använda i just det fallet" + "hitta en sådan tärning på bordet" + "plocka upp tärning" är ju ofrånkomligen mer arbete (tid, fokus) än "plocka upp första bästa tärning"?

Och "7+9" är ju mer arbete än "7"...

Men det beror ju mycket på hur stort problem man har med att det blir stort fokus på tärningarna =)
Vist det stämmer men det handlar väl mer om organisation. har du bra ordning och koll så kommer det att gå i stort sett lika fort som att plocka upp första bästa tärning. tids skillnaden kommer vara så marginell att den blir omärkbar.
men ska man vara väldig petig så väger ju 2 tärningar men än en så det krävs mer kraft att lyfta och slå dem än om man bara använder en :)

Och att behöva räkna ihop resultatet från 2 tärningar upplever i alla fall inte jag som svårare eller som mer arbete. I alla fall inte så långe det rör sig om 2 eller 3 tärningar. då går det ju så mest på automatic. att behöva räkna ihop 7+5 behöver man ju inte direkt tänka för att göra. men det kan ju vara olika från person till person. men även om nu dessa saker kräver lite mer jobb än att bara kastan en tärning så upplever jag personligen inte att det är märkbart.
Rhodryn said:
Håller med att slå fler tärningar och räkna ihop inte är något större problem.

Dock tycker jag det är rätt lätt att räkna ihop många tärningar oxå, så den biten håller jag väl inte helt med om.

Ta till exempel Eon, ett standard skadeslag där ligger väl på 3-4 T6'or. Men det är inte helt ovanligt att någon kommer upp i 8-10 T6'or vid skadeslaget (perfekt anfallsslag, stark karaktär, stort vapen, kraftfullt slag, kanske extra skador från stridstekniker, mm), och efter slaget (eftersom det är Ob T6'or) ha en 10-15+ tärningar liggandes på bordet som ska räknas ihop.

Mitt sätt att hantera det är ju rätt logiskt, jag lägger ihop tärningar 2 och 2 / 3 och 3 / 4 och 4, i sina egna små högar, så varje par/grupp bildar värdet 10. Sedan är det ju rätt lätt att få fram att dom 4 högarna plus den kvarvarande 2an och 4an bildar det totala värdet av 46.

Min SL brukar ju oxå göra så att om ett skadeslag kommer vara stort, eller första slaget av t.ex 4 tärningar blev fyra 6'or (så han då måste slå om hela slaget med 8ObT6), och inga andra spelare slåss mot samma fiende, så går han över till nästa spelare för att få den personens handlingar, medan den tidigare spelaren slår och räknar ihop sitt slag.
Reddokk Fheg said:
Håller med att även flera tärningar tex 10 T6 inte är något problem att räkna ihop men vad jag menar är att även om det inte är något problem så tar det lite mer tid och tanke kraft. rör dig sig om tex bara 2 st tärningar behövar man ju inte en tänka. Utan ser jag två tärningar som visar tex 4 och 5. så behöver jag ju inte riktigt räkna ut det. Det är så enkel matte och man har sett det så mycket att man vet att det är 9 utan att riktigt behöva tänka samma som att man inte behöver räkna prickarna på tärningen för att veta vad man slagit. men ser direkt vad det är.

För mig personligen funkar det på samma sätt med 3 tärningar. Börjar det bli fler då behöver jag oftast tänka lite. Kanke lägga dem i ordning för att lättare få ihop det.
Så länge man nu inte slår tex 5 st femmor. då vet man ju utan att tänka att det är 25.
Men jag gissar att även detta är olika från person till person hur lätt man har för detta
Tre solar said:
Jag skulle säga att jag är ganska snabb på huvudräkning, men trots det tycker jag det är självklart att det tar längre tid att addera två tal än att bara läsa av ett tal. Jag vågar till och med påstå att det gäller ganska generellt: två saker tar längre tid än en.

Frågan är väl mest om man tycker det spelar roll - vägs den halvsekund jag förlorar på att slå två tärningar upp av upplevelsen att slå två tärningar? Så länge något är spännande och intressant kan det ju vara ok att det tar tid. Då kan det till och med vara ett sätt att bygga stämning: 7...5...12!

Det är bland annat därför jag gillar att slå tärning och ogillar att använda appar eller slumptalslistor - för mig är det en del av upplevelsen att hela bordet följer den gröna plastbitens studsande över bordet, tystnaden och jublet/sucken/babblet när resultatet tolkas.
Rhodryn said:
Det är en del av det roliga med Eons tärnings slag, specielt när man slår för skada och man ser ett par tre sexor, "hur högt kan jag slå?".

Visst ibland så har man i slutändan slagit så högt med skada att det blir lite löjligt, där resultatet av extraskadorna mer eller mindre pekar på att motståndaren skulle explodera i ett dimma av blod. XD

Något i still med detta, hela scenen jag menar är från ca 30:40 - 32:05 (den forsätter sedan efter det, men det är en ny scen då). Sätt den på ca 31:20 - 31:30 om ni inte vill see hela scenen, utan bara själva händelsen:

https://www.youtube.com/watch?v=C0rzsryP_Ic

En rätt dålig film, men några scener här och där gjorde den ok att titta på för mig, 2 scener gillade jag skarpt. Specifikt scenen jag pekade på ovan, och en som går mellan ca 37:05 - 41:15 (för den specifika biten sätt den på ca 39:00). När dom grejerna hände så fick jag en "WTF!" känsla, och var jag tvungen till att sätta mig upp, luta mig fram, och kolla på dom om och om igen, innan jag tillslut fortsatte kolla på filmen. XD

Men i alla fall, tärnings slag... det är ju det som gör en liten bit av det roliga med Eon, bland många många andra grejer så klart (jag älskar alla listorna som man kan slå på t.ex), tärningsslagen i sig själva ger sin bit oxå. :)

Lupus Maximus;n20378 said:
Senast jag köpte tärningar hejvilt var... öhh... eftersom de inte kom igår, så lär jag få avin på måndag eller tisdag.

Jag vet inte vilket jag stör mig mest på. Regler där alla vapen gör lika mycket skada, eller D&D/DoD där en dolk gör 1T4+1. En dolk med 3-4 cm bred klinga är ett väldigt otrevligt vapen att bli stucken med. Jag föredrar nog helt enkelt när skadan beror på både hur lyckat anfallet var samt vapnet.

Sedan om det är att olika tärningar används (t.ex. Cortex classic) eller bara en typ (t.ex. storyteller) spelar nog inte någon större roll.

Håller med om detta. om man kör med system där en dolk gör 1T4+1 och följer detta stenhårt så är det ju i stort set omöjligt att döda någon med en dolkstöt. Men jag har märkt att de flesta spelledare jag spelat med inkusive mig själv oftast reglerar dett. slår någon ett väldigt bra atack slag och motståndaren misslyckas rejält med sitt försvar å ges oftast lite bonus på skadan just eftersom det blir lite osanolikt att ett sådant bra anfall inte gör mer skada.

Beroende på rustning och vad för vapen som används och var det träffar så kan det hända att jag ibland struntar helt i att slå skadan.
Träffar någon i låt os säga huvud eller hals med en yxa. på en motståndare utan skydd och han slog väldigt bra samtidigt som motståndaren misslyckades rejält med sitt försvar ser jag ingen vitts att en börja slå skada.
En riktigt lyckad smäll i skallen med yxa på någon som helt misslyckas att försvara sig och inte har hjälm. Ja det bör i alla lägen vara dödligt eller i alla fall så allvarligt att personen omedelbart försätts ur stridbart skick för att dö innom en väldigt snar framtid

obak

Hero
Gjorde en gång i tiden ett excelldokument där jag försökte räkna ut vilkey vapen som var det bästa att använda i dd-91 och dnd 3, 5.
Eftersom bara gamla stötar spelar dd91 så skiter vi i det, men för dnd 3, 5 så vinner war mace, därefter bastardsvärdet eller tvåhandssvärdet beroende på om man vill ha en sköld eller ej. Resten är ganska skräp...

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Osbjer;n20368 said:
Problemet är att lodisen med stolsben blir lika dödlig
Om lodisen är lika skicklig på att slåss, ja. Jag ser överhuvudtaget inte det som ett problem.
Reddokk Fheg said:
lodisen bör i så fall vara mycket bättre på att slåss. en krigare med långsvärd mot en lodis med ett stolsben. är båda lika bra på att slåss bör ju han med svärdet generelt göra betydligt mer skada.
Eftersom ett stolsben inte på långa vägar är lika effektivt som ett svärd när det kommer till att göra skada. Vist det går att döda någon med ett slag från ett stolsben om man får in en riktig super träff i tex tinningen kanske. men med att svärd behöver du inte alls träffa lika bra eller lika hårt för att göra stor skada.

Korpen

Hero
Tre solar;n20262 [B said:
Så min fråga är
- föredrar du att alla vapen använder samma skadetärning eller att olika vapen har olika tärningar?
- vad gillar du i det systemet?
- finns det något tillfälle när du föredrar det andra?[/B]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]På fråga ett har jag ingen stark preferens, men om man använder samma skadetärning så bör man i mitt tycke använde betydligt mer än en tärning. Vissa spel gör skillnad mellan vapen genom att t.ex ge stridhammare en extra skadetärning mor folk i plåtrustning, medan yxa ger extra skada mot folk som använder sköld. Men i det fallet så baseras grundskadan på hur stor och stark man är.[/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Jag föredrar olika tärningar om man envisas med att bara ha en tärning för skada, för att få större spridning på utfallen så varierar man då sorten istället för antalet.[/FONT]

S[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]en är det värt att komma ihåg att vissa vapen ÄR bättre än andra i strid, en automatkarbin är alltid bättre i en strid än en kompaktpistol, och det finns få saker som är så ocoolt som när de fungerar lika i en strid. I ett system som är kul bör AK;n göra en tre-fyra ggr mer skada, vara mer precis och ha bättre tillgång till ammo, nackdelen är förstås att den väger minst 4ggr så mkt och är otympligare.[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Orsaken till att vapen som svärd, pistoler och dolkar används är att de är väldigt mycket lättare att alltid ha med sig än automatkarbiner eller pålvapen. Börjar man tänka på vapenbalans är det en viktigt sak att ha i åtanke.[/FONT]

obak

Hero
Jag gillar annars när vapen uppfyller olika nischer, om man slår mer eller mindre tärningar med si eller så många sidor är ointressant.
Vi talar alltså snabba vapen, långa vapen, korta vapen, vapen som är konstruerade för att slå igenom pansar, som kan användas i brottning och hur allt detta gestaltast rent regeltekniskt. Nackdelen är annars att majoriteten av vapnen i den långa fina vapenlistan blir värdelösa, har man spelat ett system med en kobold så upptäcker man ganska snabbt vilka saker som funkar och vilka som inte gör det, mitt råd till spelskapare är alltid att sätta reglerna i händerna på den mest kompetenta optaren man känner och säga "Förstör!"

det här är en solklar fördel med att ha olika tärningar, eftersom de. olika spridningarna kommer tilltala olika spelare
Håller med Tre solar här. För jag har svårt att tänka mig att alla vapen gör samma skada. att en liten finkalibrig pistol och hagelgeväret gör samma skada. att en dolk och en stor yxa gör samma skada.
VistGår det lösa på annat sätt med ett system där alla vapen har samma skade tärning men att det finns annat som påverkar skadan. Men oftast kräver detta ett att man slår ännu ett slag för detta. Eller att vissa vapen har någon bonus av något slag. I alla fall något som gör at det är skillnad på olika vapen. och då tycker jag personligen att ge vapnen olika skada är ett enkelt sätt.
kan vara olika skade tärningar eller om mamn inte kör med Kp utan med andra system som olika typer av skada, Typ Lindrig skada, allvarlig skada eller utslagen. och att olika vapen har olika stor chans att ge allvarlig skada eller utslagen.

Att alla vapen gör samma skada ger ju den fördelen man kan köra med vilket vapen man vill, Göra rollpersonen som man vill och tycker är coolt utan att bli sämmre, eller straffad som visaa kallar det. Det stämmer ju men å andra sidan kam man ju inte heller belönas för sina val heller eftersom skadan är densamma vilket vapen jag än väljer.
och det kan väl vara bra om man vill köra enrollperson som bara slåss med dolkar. då får man ju faktist en fördel. men samtidigt så straffar det ju rollpersoner som väljer att köra med tex långsvärd för att de tycker det är coolt. Ska man se det som att dolken är lika bra som ett långsvärd. så blir det ju automatiskt att långsvärdet är lika dåligt som en dolk. eftersom ett svärd faktist har möjligheten att åstakomma betydligt större skada än dolken.
Dolken kan vara lika dödlig som ett svärd men det kräver oftast bättre träffar, att du träffar ställen som är känsligare, skär eller sticker du en utan rustning i armen med en dolk så lär du kunna skada honom rejält. Men med ett svärd kan du hugga av armen helt om du träffar rätt det kan du inte med en dolk.

När alla vapen har samma skada så spelar det inte någon direkt roll vad jag har för vapen, Jag kan vara lika dödlig med en liten träklubba som med en rejäl yxa. vilket kan ge fördelar för de som väljer vapen som i verkliigheten skulle vara svårare att skada någon allvarligt med. men en nackdel för de som väljer vapen som är lättare att göra stor skada med. För hur man än vänder och vrider på det så är det lättare att skada någon riktigt allvarligt med en rejäl yxa än med en liten träklubba.

Sedan vad man använder för system för att speltekniskt åstakomma dessa skillnader är väl egentligen ovesentligt tycker jag. men som sakgt olika skade tärnignar för olika vapen är ett enkelt sätt samma som att olika vapen har olika hög chans att göra allvarliga skador om man kör med ett sådant sytem.

men är det en spelgrupp som tycker det är ok att alla vapen har samma skada. tex alla vapen gör 1T6 i skada eller likknande lösning beroende på system så är det ju helt ok att köra så. det föenklar ju väldigt mycket och är det det man vill så är det väl bara köra på det