Därför att man får ett "renare" hugg. Det är tänkt att man ska göra så perfekta hugg som möjligt när man hugger/sticker någon ju mer man får i skada. Ett klumphugg är lite kladdigare och "fulare" än ett hugg med mer skada. Men om du inte gillar det kan du naturligtvis använda dig av EON I istället.
"I skadetabellerna i EON2 finns det vissa skador som ger 4 i trauma vid två extraskador men bara 3 i trauma vid t.ex 5 extraskador.... varför?"
Matematik. Mängden däng hos extraskadorna i Eon2 räknar även in grundskadan i kroppsdelen, fördelat över antalet extraskador.
Det är ungefär som när man beställer flera saker samtidigt från samma leverantör. Antag att frakten (grundskadan) går på 100 spänn och varje skiva ("netto-extraskada" utan grundskada) som man beställer går på 150. En skiva går då på 250 kronor totalt eller 250 kronor styck, två skivor går på 400 totalt eller 200 kronor styck, tre skivor kostar 550 totalt eller ca 183 kronor styck, och så vidare. Till synes blir varje skiva billigare/extraskada mildare, men då glömmer man bort frakt/grundskadeposten i beräkningen.
"Därför att man får ett "renare" hugg. Det är tänkt att man ska göra så perfekta hugg som möjligt när man hugger/sticker någon ju mer man får i skada. Ett klumphugg är lite kladdigare och "fulare" än ett hugg med mer skada. Men om du inte gillar det kan du naturligtvis använda dig av EON I istället."
Det hjälper inte. Samma effekt finns även där, på grund av grundskadan i kroppsdelen.
Jo, faktiskt. Grundskadan finns med i extraskadorna i Eon2/Krigarens Väg, och eftersom grundskadan fördelas på flera extraskador ju fler extraskador man har desto mindre blir själva grundskadan.
Är det inte enklare att förklara det såhär:
Vid två extraskador blir trauman 8 (4+4=8) medans vid fem extraskador blir trauman 15 (3+3+3+3+3=15). Man skall altså plussa ihop trauman från de olika extraskadorna.
"visst, om du vill det så. Men det är i krigarens väg det, och i eon II, men eftersom jag tycker att EON I är mycket bättre än tvåan så..."
Skadorna i Eon 2/Krigarens Väg är framräknade med utgångspunkt från skadetabellen i Eon 1. Det är alltså samma skaderegler, fast presenterade på två olika sätt (varav man med det senare slipper multiplikationer och därmed får ett snabbare system).
Eventuella skillnader beror på antingen avrundningar eller redigeringsfel.
Det var ett tag sedan jag läste den och jag tror jag hoppade över just det där med skador eftersom vi hade krigarensväg då. Men jag är intresserad att höra vad du menar med att man inte ska göra så. Jag har själv bara EON II.
Min kompis skickade ett mail till neogames där de sa att det var för att huggen skulle vara "renare" och inte att de gjort fel. De flesta på neogames har ju gått på natur så de kan väll inte gjort något så tragiskt som att räkna fel så fruktansvärt många gånger./images/icons/wink.gif
"Min kompis skickade ett mail till neogames där de sa att det var för att huggen skulle vara "renare" och inte att de gjort fel."
Det mjället vill jag se! I synnerhet mtp hur många gånger Marco (som byggde reglerna) förklarat här på forumet varför reglerna i Krigarens Väg är som de är.
BARA EON II!!!! Herregud! Jag har två EON I och en EON II.(jag hade tre EON I men jag sålde en) Nåja, man ska räkna från skador inte från extraskador. Om ett köttsår gör trauma x2 och du gör två extraskador så gör du 6 i trauma (tre skador x2) plus grundskadan. Ex om du hugger i underarmen så gör du kanske x1 i trauma vilket är tre trauma till. (tre skador x1) sammanlagt 9 i trauma.
"Nepp, det ska man inte göra. De är inte riktigt som grundboken så på några ställen har de räknat fel(enligt Krille)"
Felen är avrundningsfel. Eftersom man i Eon inte kan få halva eller tredjedels poäng Trauma (eller annat bråktal eller annat skadevärde) så måste någon avrundning ske. Eventuella skillnader kommer från detta, eller möjligen att någon klippt/klistrat fel. I det senare fallet hänvisas till erratan.
Som Krille säger - de eventuella poängen som skiljer mellan KV/E2 och E1 är avrundningsfel, inget annat. Det tog fan en halv vecka att räkna om skadetabellerna från E1 i Excel, för att skapa tabellerna i KV/E2.
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.