Nekromanti Skadeverkan på vapen???

Pantera

Veteran
Hej all glada EON spelare där ute =)).

Jag skulle vilja ta upp skadeverkan på vapenen och dylikt. Jag och min bror satt och pratade om eon där skadeverkan på vapen dök upp. Båda höll med om att det var orealistiska värden på vapnen. Te.x så tog vi två vanliga rövare, gav den ene en slägga medans den andre var obeväpnad. Alla slag riktades mot huvudet och fick aoutomatiskt skall träffar för testets skull. På det nionde slaget dog den stakars obeväpnade rövaren.

OK! Om jag tar en slägga och slår allt jag orkar på en mänsklig skalle så kommer den att krossas. Därför tog vi fram idén med att dubbla all skadeverkan från alla vapen (och monster). Resultatet var väldigt bra tyckte vi och vill gärna ha synpunkter på detta.

Vi fick också lov att dubbla all BRYT bå vapnen också, går ju sönder för ingenting annars. =)

Om det är nogon som har anndra förslag eller mer "realistiska" skade ökningar kan ni väll skriva en rad om det ^^;;

Kaigon

Helmgast
Dubblar ni endast vapenskadan eller även grundskadan? Gäller samma sak magiska skadeökningar på vapen eller extra skada för att man är så himmlans bra på sitt vapen, eller även skadebonusar från stridskonster?

Om det ska gälla allt sånt så kanske det är lite smidigare att bara dubbla skadan när man väl träffar någon (så slipper man både dubbelt så många tärningar, det kan faktiskt bli lite väl tjatigt med 10-20 stycken varje gång samt att pilla med BRYT-reglerna (för man dubblar inte skadan om den träffar ett vapen/sköld)).

Bara en liten tanke som kanske snabbar upp det hela

Pantera

Veteran
Vi har diskuterat magi, stridskonster och grundskada, kom fram till att det borde och skall dubblas. Ett exempel på det som redan är upptaget är knytnävsslaget. Om en boxare med en enorm kudde på handen kan sänka en man kan man utan också =)). Angående magi så har vi diskuterat det och nu så dubblar vi alla magiska efekter vilket gör att t.ex en nekromantiker med "döda" blir bra mkt farligare (några synpunkter på det?).

Men det blir som du säger väldigt segt med att slå 10-20 tärningar flera gånger om. Ditt system gör att vi inte behöver strida flera timmar. Vi lyfter på hatten och bugar =))

Tack så mycket för föslaget. ^^;; du har gjort våran dag lite enklare.

Avslagen_Cola

Warrior
Detta är intressant ändring då Eon redan anses som ett dödligt rollspel :gremgrin:
Ett alternativ är att slå allvarliga skador med Ob1T6 istället för 1T10, eller på annat sätt göra så att lägre värden fås på de allvarliga skadorna.
Men att dubbla skadan... Jadu. Det gör att spelare blir tvungna att bli ÄNNU försiktigare vilket enligt mig inte är helt fel :gremwink:
Dock får man också tänka på att de nio slagen i huvudet kanske berodde en del på otur och en del på att den stackars saten inte var fastbunden och därmed kunde se till att det inte blev några klockrena träffar.

Big Marco

Läskig
Strid och nådastöt

Skadeverkan på vapnen är baserade på utfall i strid där alla parter anses göra allt för att inte bli träffade - så klockrena träffar är en ovanlighet. Det exempel du tar upp borde snarare innefattas av regeln för nådastöt, vilket i det närmaste garanterar att offret stryker med på första försöket.

Det är enorm skillnad på att i lugn och ro, utan hotbild, anfalla med ett vapen mot ett stillstående mål, jämfört med det kaos och den nervspänning strid är, där man hela tiden riskerar att bli skadad eller dödad och där stress, adrenalin och utmattning påverkar din stridsförmåga negativt.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Strid och nådastöt

Haken med det, är att Nådastöt förutsätter att offret är bundet, sovande, förlamat, eller motsvarande? Man kanske kunde tänka sig en regel för att ta någon med överraskning; till exempel om en rollperson smyger sig på en vakt och vill hugga ned honom bakifrån? En perfekt träff gör ju (?) +Ob2T6 i skada, så man hade ju kunnat tillämpa den bonusen också vid anfall mot helt oförberedda och överraskade motståndare?

- Ymir, föreslår

Pantera

Veteran

Det har du iofs rätt i. Om man tillämpar dubbel skada på perfekta slag skulle man kunna simulera riktigt ruskiga träffar. Men har den nackdelen att stridskonster t.ex Perfektionism blir fruktansvärt bra (än vad den redan är).

När det gäller nådastöt så tycker jag att de borde vara lättare att utföra. Medvetslösa, sovande och bundna personer räcker inte. T.ex att med en kniv skära halsen av någon bakifrån skall enligt mig räknas som en nådastöt även om offret inte är medvetslöst osv. Ett annat exempel är det som tas upp i regelboken för strypning (sid. 67 i spelledarens guide). Om man kan smyga sig på ett offer skall man kunna utföra nådastöt (förutsat att vitala kroppsdelar är tillgängliga) eller lägga ärmen runt huvudet utan att greppa i 4sec så offret hinner skrika på hjälp.

Om man vill utföra en nådastöt, måste utövaren veta var man skall slå, sticka eller hugga. Man kanske måste ha vissa fördigheter i anatomi - människa t.ex?

Big Marco

Läskig

Jo, nådastöten som den beskrivs är får snäv i mitt tycke. I Noir har jag löst det på ett smidigt sätt - där fungerar det i princip så att om det bedöms rimligt att du överraskar fienden och du inte fumlar till det alldeles så lyckats du med det du avser - slå ned, döda, etc.

Att ens behöva ta omvägen via skade- och stridskapitel för sådana situationer tycker jag är helt fel.

Evil Peter

Hero
Angående magi så har vi diskuterat det och nu så dubblar vi alla magiska efekter vilket gör att t.ex en nekromantiker med "döda" blir bra mkt farligare (några synpunkter på det?).
Magi i Eon är ju, generellt sett, inte lika mäktigt skademässigt per magnitud som det är i t ex Drakar och Demoner per effektgrad. Däremot finns det en del helt sjukt mäktiga kombinationer i Eon som gör att magi ändå är fruktansvärt mäktigt när det gäller att skada folk, bara man har rätt besvärjelse.

Vad sägs om t ex Explosion? Utan att utnyttja systemet fullt ut kan man få en besvärjelse med avstånd som spränger ett föremål och den kan kastas på en runda. Den kommer göra Ob1T6 i skada på en kroppsdel på alla inom en meter från föremålet. Denna är inte så kraftig skademässigt men synnerligen demoraliserande. Tänk t ex att en krigare attackerar en magiker men plötsligt sprängs hans svärd, varpå magikern hotar om att krigaren själv sprängs härnäst om han inte genast avlägsnar sig. En mäktig besvärjelse i mina ögon.

Nu är det ju dock så att man genom att bara lägga till +Ob1T6 på besvärjelseslaget ökar styrkan fruktansvärt mycket. Svårighetsökningen kommer av att man lägger areaeffekt på effekten och nu kommer ALLA föremål krigaren har på sig (och säkert några omkring honom då radien är 1m) att sprängas och göra samma skada per föremål som i stycket ovan, något som förmodligen trasar sönder den stackars krigaren totalt. Om du väljer att göra denna besvärjelse snabbt (dvs på en runda) får du ändå inget svårare slag än Ob3T6.

Magi behöver således absolut ingen boost skademässigt enligt mig. Tvärtom tycker jag ovanstående besvärjelse är för mäktig. :gremsmile:

k7e9

Hero
Jag måste säga....
Dubbla?? :gremtongue:

Jag spelleder en grupp, där en spelares karaktär blev upprörd på en annan karaktär i gruppen... Han gav henne ett slag med sin yxa... ETT slag... Hon dog nästan... :gremtongue:

Det var bara ren tur (och en hög med ödestärningar) som krävdes för att karaktären inte skulle dö... På ett slag... Jag säger då det... Det var inte perfektat, inte kraftfullt... Det va ett vanligt slag...

Visst, slägga mot huvudet som krävde 9 slag för o döda e ganska många... Jag tycker det låter som ni slagit otroligt låga skador? Alltså, träffa huvudet automatiskt... Man borde klara att slå in 10+ skada med en slägga... Så alvarlig skada, då är det ju ganska kört, om den träffade har lite otur...

Jag har spellet många strider där ett slag har dödat eller nästan dödat... En karaktär fick en huggare över halsen och drunknade nästan i sitt eget blod...

Jag vet inte, kross-skada kanske e sämre än hugg/stick som många gånger är direkt dödliga när det träffar rätt/fel... De flesta i gruppen kör med just hugg eller stickvapen... Vi har en som använder stav, men hon har inte hunnit vara med så mycke... Men ändå, det lilla jag sett av kross har vart nog så mördande. Räknade ni med att risken att bryta ben ökar med Ob1T6 när skadan kommer från kross??
Jag har sett kross-slag som förlamat (träffa ryggraden, så den gick av... Spark i ryggen kan vara ruggigt...)
Jag har sett en karaktär få hjärnskakning när den fick en ljusstake i slagen i huvudet... Jag har sett krossad strupe...

Så nej... Jag tycker en strid är dödlig nog med reglerna som dom är, folk dör... Ganska ofta på en smäll... Det e nog för mig... :gremwink:

Praetori

Warrior
Jag tror jag förstår problematiken med släggan.
Släggan (om jag inte minns fel) är ett "tillhygge" och gör löjligt lite i skada jämfört med sina kusiner klubborna (där bla stridshammaren ingår).

De flesta tillhyggen verkar vara till för (någon neogames person som har lust att kommentera?) situationer som inte är fullt så dramatiska. Fylleslagsmål på krogen, dispyt i stallet över "mitt och ditt" osv. Situationer där man kanske inte vill totalmosa sin motståndare.
Om någon i min spelgrupp skulle bestämma sig för att slå en slägga i skallen på någon (som inte försvarar sig) så skulle personen i fråga bli allvarligt skadad eller DÖ! Inga tärningsslag, ingenting.

Sen tycker jag skadorna i EON är fullt dödliga som de är.
Visst, du dör inte på 4sek av ett svärd genom magen i EON. Men å andra sidan så händer det inte i verkligheten heller.
Man dör av den massiva blödningen, de trasiga organen, och om man överlever DET, så dör man förmodligen av läkarnas (de medeltida) försök att rädda dig, om inte infektionen tar hand om det.

Den största svårigheten mina spelare hade att anpassa sig till EONs regelsystem, var att inse, att den fiende som de just huggit armen av, inte längre var ett hot. Fontänen av blod betyder att denne är död inom 15 rundor ändå (1min). Vilket inte är helt orealistiskt.

k7e9

Hero
Jo, men anledningen till att släggan är ganska mesig skada, tror jag, är att släggan är ett ganska otympligt vapen som inte är anpassat för strid...

Men det är fortfarande ganska fånigt... Skulle gjort typ Ob2t6+3 eller nå't åtminstånde... :gremtongue: Kanske Ob3t6+3 eller något...

Iallafall ettpar tärningar... Men men, jo jag kollade upp släggan ett tag efter att jag skrivit inlägget och insåg hur mesig den var... Fluff...

k7e9

Hero
Nja, jag vet inte...
Som jag sa... Det är fult, men dom på NG måste ju tänkt något när dom satte skadan så lågt som dom gjorde på slägga...
Jag försökte bara filosofera i vad det skulle kunna vara som gjorde att dom la så låg skada på ett sån't brutalt vapen...

binderakkhammare kanske e mer byggda för strid? :gremtongue:
Låter fånigt, men något måste det vara som gör att det skiljer typ 3-4ob tärningar mellan den jättehammaren o släggan...
Som sagt, frågan e vad egentligen... Dock noterade jag att släggan bara är 80 cm och väger ganska lite... Så det kanske e en mesig slägga dom har i tillhyggestabellen...? Men det är fortfarande mesigt låg skada... En slägga ska vara brutalare än så...

Men, jag vill bara försöka hitta ett svar på varför dom la så låg skada på slägga... Den som skrev det måste ju veta hur illa en slägga i huvudet är lixom, så vad tänkte dom?? Kanske något med spelbalans o göra, så alla inte springer runt med släggor för det e typ, brutaaaaaalt och billigt... :gremtongue:

Evil Peter

Hero
Det gäller ju att man kan slå snabbt med släggan för att den ska ha någon riktig skadeverkan på en person som inte ligger mot marken eller står mot en vägg. De flesta kan inte slå så fort med en slägga. Det finns ju en anledning till varför det gör mindre on om någon sakta trycker en i bröstet så man backar än om denne knäpper en hårt i bröstet med fingret. Det förklarar ju dock inte varför en binderakkhammare är så mycket bättre.

Praetori

Warrior
För att annars skulle alla stora starka tiraker inte lägga ner krutet på att skaffa en binderakkhammare å springa runt med släggor istället.
Problemet med en riktig slägga är att den e FÖR tung i huvudet och dessutom har ett klent träskaft (bryt 7 kanske?).

Men yxor och hammare blev allt vanligare som vapen under den sena medeltiden. Så någon effektivitetskillnad måste det ha varit från spjuten. (Viss blev pikarna på modet igen under 1600-talet, med de nyttjades jhu nästan uteslutande mot kavalleri då).

Efram

Veteran

javisst är allting baserat på strid men även om du bara blir träffad halvbra i magen/bröstet med en klubba eller svärd faller du nog ner som en hösäck och kan som mest kravla runt som en liten grävling.
Det kanske inte är så troligt att du dör på en gång just, men hur avgör man om någon har oskadliggjorts? Jag trodde det skulle skötas av smärta huvudsakligen men det gör det uppenbarligen inte då jag i senaste rollspelsmötet fick en pil i armen och en pil i halsen och inte ens hade en ökning på smärtkolumnen! Det är ju helt uppåt väggarna konstigt tycker jag, visst kan man klaga på dåligt rollspelande och jag automatiskt borde ha blivit jätte rädd osv. men jag skulle fortfarande kunna springa lika snabbt som jag kunde innan pilarna och jag skulle inte få svårare på mina handlingar efter dom heller... mer smärta i Eon!

Avslagen_Cola

Warrior

Håller med, tycker dessutom att halsen är alldeles för tålig, man kan ganska lätt klara ett kraftigt hugg där utan några större problem.