Fick en ide som verkar fungera ganska väl för att beskriva hur moderna eldvapen orsakar skada.
Systemet utgår från att varje vapen har två stycken skadevärden, Penetration, vilket avgör hur bra det är på att slå igenom hårda material samt Skada som avgör hur bra vapnet är på att orsaka köttskador. Värdena beror på vilken sorts vapen och kula man använder och kan mätas på olika sätt men för enkelhetens skull antar vi att det är två stycken heltal.
När man träffar ett mål så drar man först av målets skyddsvärde från penetrationen. Om skyddsvärdet är högre än penetrationen så drar man av två från skadan för varje poäng skyddsvärde som finns kvar. Om penetrationen är högre än skyddsvärdet så drar man av ett från skadan för varje poäng penetration som blir över eftersom penetrationen gör att kulan passerar genom kroppen utan att orsaka särskilt mycket skada.
Dessutom har varje vapen ett optimalt avstånd. För varje gång man överskrider det optimala avståndet så får man lägga till ett till offrets skydd. Om offret befinner sig på tre gånger det optimala avståndet så får man med andra ord lägga till 3 till offrets skydd.
Exempel:
Om man skjuter med ett vapen som har Penetration 3 och Skada 4 mot ett mål som befinner sig på 2 gånger optimala avståndet och har en skyddsväst som skyddar 2 får man först dra av Penetrationen på 3 från offrets skydd på 4 (2 för avstånd och 2 för väst), kvar blir 1 poäng skydd som minskar Skadan med två till 2.
Om samma vapen avfyras inom det optimala avståndet mot en oskyddad person drar man först av skyddet 0 från Penetrationen. Kvar är 3 poäng Penetration, dessa dras ifrån Skadan som blir bara 1.
Systemet utgår från att varje vapen har två stycken skadevärden, Penetration, vilket avgör hur bra det är på att slå igenom hårda material samt Skada som avgör hur bra vapnet är på att orsaka köttskador. Värdena beror på vilken sorts vapen och kula man använder och kan mätas på olika sätt men för enkelhetens skull antar vi att det är två stycken heltal.
När man träffar ett mål så drar man först av målets skyddsvärde från penetrationen. Om skyddsvärdet är högre än penetrationen så drar man av två från skadan för varje poäng skyddsvärde som finns kvar. Om penetrationen är högre än skyddsvärdet så drar man av ett från skadan för varje poäng penetration som blir över eftersom penetrationen gör att kulan passerar genom kroppen utan att orsaka särskilt mycket skada.
Dessutom har varje vapen ett optimalt avstånd. För varje gång man överskrider det optimala avståndet så får man lägga till ett till offrets skydd. Om offret befinner sig på tre gånger det optimala avståndet så får man med andra ord lägga till 3 till offrets skydd.
Exempel:
Om man skjuter med ett vapen som har Penetration 3 och Skada 4 mot ett mål som befinner sig på 2 gånger optimala avståndet och har en skyddsväst som skyddar 2 får man först dra av Penetrationen på 3 från offrets skydd på 4 (2 för avstånd och 2 för väst), kvar blir 1 poäng skydd som minskar Skadan med två till 2.
Om samma vapen avfyras inom det optimala avståndet mot en oskyddad person drar man först av skyddet 0 från Penetrationen. Kvar är 3 poäng Penetration, dessa dras ifrån Skadan som blir bara 1.