Nekromanti Skador i rollspel

Recca

Femme Fatale
Tony.M.Meijer said:
Recca said:
Tony.M.Meijer said:
Men, här kommer kickern, vapen gör en minimi-nivå skada (oftast sår eller livsfara) och gör man mer skada än nivåerna för exempelvis sår så börjar man på nästa nivå (dock inte kumulativt, för att få 3 nivåer livsfarlig skada på ett sår slag när man redan har 2 nivåer livsfarlig skada, så måste man komma över alla nivåer för sår och tre nivåer in på livsfarlig skada).
Menar du att det skulle funka så här: om en person tagit 10 i skada och nån gör 8 i skada på den personen så gör det inget i skada alls. Man måste göra minst 11 i skada för att det ska räknas?
In principa, ja.
Jag tycker det är realistiskt i vissa modeller. T.ex. om jag brutit benet så får jag ju massor minus på att hoppa så klart men om jag då slår mig på handen så lär jag ju inte få ÄNNU svårare att hoppa... Är det så du menar?

Men då tycker jag att det kan vara kroppsdelsstyrt istället på nåt vis, fast det gör ju systemet mer krångligt direkt.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Recca said:
Men då tycker jag att det kan vara kroppsdelsstyrt istället på nåt vis, fast det gör ju systemet mer krångligt direkt.
Jo, problemet här är att alternativet är kult systemet, där man tar kumulativ skada, dvs efter att man har fått tretton kulor i bröstkorgen, så dör man av ett papperssår.

Recca

Femme Fatale
Tony.M.Meijer said:
Recca said:
Jo, problemet här är att alternativet är kult systemet, där man tar kumulativ skada, dvs efter att man har fått tretton kulor i bröstkorgen, så dör man av ett papperssår.
Kolla mitt hack till vampire. Jag har 3 nivåer, lätta skador, allvarliga skador och kritiska. Varje ger minus och den enda effekten minuset ger är att om minuset överstiger Stamina (fysik/constitution/tålighet motsv.) så är kroppsdelen obrukbar. Om bål eller huvud är obrukbar så blir personen medvetslös. 3 lätta skador ger -1, en allvarlig skada -1 och en kritisk skada -2. En människa som normalt har 2 i stamina får en kroppsdel obrukbar vid kritisk skada. En vampyr kan ha bortåt 5 och kan drabbas av många såna skador.

Jag skulle ganska lätt kunna tillägga: Den negativa effekten av skadorna ersätts av den senaste skadan som uppnåtts. I det här fallet, om en person har en allvarlig skada i benet medför detta -1 till alla slag där benet används, men om personen får en kritisk skada som ju medför -2 till handlingar utförda där benet är en integral del, ger detta sammanlagt just -2 och inte -3 (-1 + -2 ). Två stycken kritiska skador på en kroppsdel slås dock samman till -4 (alternativt -3?).

Skador i bål och huvud påverkar dock hela kroppen och när man utsätts för skador som drabbar hela kroppen är det bålen man skriver skadan på. Förutom när det gäller solljus och eld för då skriver man på varje drabbad kroppsdel vilket gör solljus och eld så läskigt som det ska vara.

(Det som talar mot att jag skulle låta ny skada ersätta gammal skada om den skada som görs är "högre" är att jag inte tror att striderna blir balanserade då... Det blir för lättvindigt t.om. för mig. :gremlaugh: )