Nej, det har har ingenting med spelighet att gora. Nej, inte heller med narrativism, och inte heller med immersionism eller rollgestaltning att gora. Tack for Er uppmarksamhet.
Det jag vill veta vad som ar mest realistiskt och rimligt nar det galler personskador. Om en person ar latt skadad och adrar sig ytterligare en skada, hur ska man bast hantera detta? Om den senare skadan ar allvarlig borde dess inverkan totalt overskugga den latta skadan sa att endast den allvarliga skadan ger spelmassiga effekter. Ett exempel pa detta fall ar en person som har tappad luften efter ett slag i magen och som senare bryter benet.
I det omvanda fallet, dvs forst en allvarlig skada sedan en lattare, borde samma princip galla, dvs endast den allvarliga skadan ar av relevans. I denna modell ligger problemet i hur tva latta skador ska hanteras. Ska rollpersonen endast ha effekterna av latt skada, eller bor tva latta skador omvandlas till en allvarligare vad galler modifikationer pa handlingar etc? Som sagt, vad jag ar ute efter har ar rimlighet.
Jag har funderat pa att helt sonika sno poangsystemet fran judo, dvs du kan ta hur manga latta (koka) och medium (yuko) skador som helst; det ar endast den allvarligare som raknas. Om man daremot tar tva allvarliga (waza-ari) skador ar man utslagen och har forlorat (waza-ari-awasete-ippon). Den allvarligaste formen (ippon) av skada ger omedelbar forlust.
Vilket satt att samla pa sig skademodifikationer tycker ni blir mest realistiskt?
Det jag vill veta vad som ar mest realistiskt och rimligt nar det galler personskador. Om en person ar latt skadad och adrar sig ytterligare en skada, hur ska man bast hantera detta? Om den senare skadan ar allvarlig borde dess inverkan totalt overskugga den latta skadan sa att endast den allvarliga skadan ger spelmassiga effekter. Ett exempel pa detta fall ar en person som har tappad luften efter ett slag i magen och som senare bryter benet.
I det omvanda fallet, dvs forst en allvarlig skada sedan en lattare, borde samma princip galla, dvs endast den allvarliga skadan ar av relevans. I denna modell ligger problemet i hur tva latta skador ska hanteras. Ska rollpersonen endast ha effekterna av latt skada, eller bor tva latta skador omvandlas till en allvarligare vad galler modifikationer pa handlingar etc? Som sagt, vad jag ar ute efter har ar rimlighet.
Jag har funderat pa att helt sonika sno poangsystemet fran judo, dvs du kan ta hur manga latta (koka) och medium (yuko) skador som helst; det ar endast den allvarligare som raknas. Om man daremot tar tva allvarliga (waza-ari) skador ar man utslagen och har forlorat (waza-ari-awasete-ippon). Den allvarligaste formen (ippon) av skada ger omedelbar forlust.
Vilket satt att samla pa sig skademodifikationer tycker ni blir mest realistiskt?