Nekromanti Skador

Eksem

Champion
Hur gör ni när ni beskriver skador på rollpersoner och SLPs? Hur tolkar man en KP (eller motsvarande) förlust?

Renegade

Veteran
Jag kör på det sättet att jag inte använder något fast poäng system, tex att 2 poäng är ett litet skärsår i armen, medan 15 poäng är ett djupt jack i armen som sprutar ut blod. Man tar det hela med rollpersonens hp och andelen av det som förloras i skada. Så om en rp förlorar 5% av sina hp så får han ett litet skärsår i armen medan om han förlorar 50% så kommer det att bli ett stort jack i armen som sprutar blod. Även om något gör sin maximala skada så kommer det ändå inte vara ett enormt, lemlästande slag som däckar ett troll, när skadan då bara är kanske 10-20% av personens kroppspoäng

Värt att veta är väl att jag mestadels härleder till DnD, där det ganska dåligt verklighetförankrade hp-systemet får göras på detta sätt, för att kunna känna det som... verkligt

Eksem

Champion
Smart med ett relativt system, men jag funderar lite på andra saker också. Vad händer om man blir huggen i magen av ett svärd? Om den uggne har rustning, men ändå blir av med halva sin KP-mängd i magen? Krosskada eller? Går rustningen sönder? Nån som är bevandrad i vapen, skador och läkning?

Tex. om man får ögonbrynet spräckt. Det börjar blöda en del, men det gör inte så ont. Det tar ungefär en vecka att läka helt. Blir man av med typ en KP då, om man ser till speltermer?

Krille

Super Moderator
"Hur gör ni när ni beskriver skador på rollpersoner och SLPs? Hur tolkar man en KP (eller motsvarande) förlust?"

Jag föredrar regelsystem som inte har KP eller motsvarande, utan där skadan faktiskt beskrivs med ord efter någon mer övergripande nivå. I så fall blir det tämligen uppenbart hur man ska beskriva det. En Allvarlig Skada i benet är liksom vad det låter som.

EchoFive

Veteran
Kort svar: inte.

Om ett system använder KP/hitpoints/löksoppa så beskriver jag helt enkelt inte det alls - rollpersonen är skadad, helt enkelt.

I D&D har man dessutom det roliga fenomenet att man fortfarande slåss lika effektivt om man har full HP som när man har 1 HP kvar - men tar man en poäng däng till går man i golvet.

Någon här på forumet beskrev det med en bra liknelse: Bruce Willis i Die Hard överlever explosioner och vilda eldstrider, men kan fortfarande röja på. En förlust av HP/KP/löksoppa behöver inte betyda att man är skadad -- man kan se det som att McLane offrar hit points för att undvika bli skadad.

Om den uggne har rustning, men ändå blir av med halva sin KP-mängd i magen? Krosskada eller? Går rustningen sönder?

Beror på vapen, rustning och hur lyckat anfallet var. Ett hårt stick från ett svärd mot en lätt rustning kan mycket väl resultera i penetration och öppna sår men ett klenare hugg mot en plåtrustning kommer oftast bara att resultera i krosskada.

Det är svårt att simulera skadornas skillnad på den nivån, det är så många faktorer som spelar in och ingen är villig att ställa upp som testperson /images/icons/wink.gif. Det finns dock vissa system som gör tappra försök, t.ex. Harnmaster.

Tex. om man får ögonbrynet spräckt. Det börjar blöda en del, men det gör inte så ont. Det tar ungefär en vecka att läka helt. Blir man av med typ en KP då, om man ser till speltermer?

Beror på vad KP i det här spelsystemet simulerar och vad skalan är. Oftast ignoreras så små skador för de har ingen regelmässig effekt. Om offret förlorar mycket blod kan det dock vara en förlust av en KP eller vad det nu handlar om.

En äventyrare får en hel del blåmärken, småsår, vrickningar, stukningar, skavsår, blåser, hemorrojder, etc, under sin livstid som ignoreras. Mycket kommer av aktiviteter som ligger utanför strid. Att då ha ett stridssystem som tar hänsyn till småskråmer är meningslöst.

Ghorgareth

Warrior
...Vars avancerade strids och skadesystem får dig att lovprisa friform eller andra mer simpla varianter. /images/icons/wink.gif

Hmm, påminner....

...mig om KULT. Michael Petersen och Gunilla Jonsson gjorde ett fantastiskt bra spel faktiskt. Fast man får nog låna en träfftabell från något annat rollspel om man ska ha enskilda kroppsdelar också.........

Krille

Super Moderator
Re: Hmm, påminner....

"...mig om KULT."

...och Ars Magica, och Albedo RPG, och Star Wars RPG (WEG), och TORG, och Storyteller-systemet, och...

Linjen längst ner: det finns en uppsjö med rollspel som använder skadenivåer istället för hit points.

Re: Hmm, påminner....

Jo, det kan tänkas att det finns en massa rollspel som använder skadenivåer i stället för hitpoints. Sen finns det ju de som använder en blandning, exempelvis rolemaster/MERP. Du får en skada A( den lättaste skadetypen) plus 12 poäng i skada kan det låta som i sådana rollspel.

Rickard

Urverk speldesign
Tja.. Du ställde två frågor så jag försöker svara på båda (många har tydligen inriktat sig bara på den andra)..

"Hur gör ni när ni beskriver skador på rollpersoner och SLPs?"
Själv är jag rätt dålig på att beskriva det.. Mestadels för att jag blir så <STRIKE>upphetsad</STRIKE>.. <STRIKE>exalterad</STRIKE>.. spänd när det blir strid att jag glömmer bort det.. I DoD blir det mest "Träff i vänsterarmen *rull, tittar upp med medlidande, möter spelarens panikslagna blick* Två i skada.. *spelaren andas ut och bannar mig*" när det egentligen kanske ska vara mer "Hon kommer emot dig med sitt yxa. Du ser att hon försöker få in en träff i benet och sänker ditt svärd för att parera när hon snabbt som attan glider upp mot din vänstersida, svänger upp yxan och *slår skade/träfftärningen medan jag pratar* träffar dig i vänstra armen.. Två i skada".

Två andra anledningar där ena är att jag vill att strider ska gå snabbt för att de ska vara actionladdade. Den andra är för att det är flera spelare (ibland 5-6 st).. Jag kan omöjligt exakt komma ihåg vad det hände för en spelare under förra rundan, utan bara det generella.. Inte heller kan jag komma ihåg alla färdighetsvärderna för alla eller ha alla tärningar i handen färdiga för att slå..
Jag har definitivt inte tillräckligt mycket multitaskning i mig för att beskriva en sak samtidigt som jag letar efter en annan..

En sak som jag skrivit tidigare är att använda färgkombinationer.. I Deadlands så har man bara fem skadenivåer så det räcker med (max) 5 färger.. Jag beskriver skadan och delar ut ett färgat gem så spelaren vet hur illa skadan egentligen är.. Gemet sätts fast på karaktären och symboliserar skadan.

"Hur tolkar man en KP (eller motsvarande) förlust?"
Renegade har ett bra system, tycker jag.. Har rollspelet regler för blödning så brukar jag beskriva skadan som ett långt sår om det blir så mycket i skada att det börjar blöda.
Om det inte finns en träfftabell så beskriver man var skadorna tar efter hur mycket det gör i skada..
Man lär sig nog rätt snart vad medelskadan brukar ligga på och kan beskriva utifrån det.

/[color:448800]Han</font color=448800> som gillar Eons stridsregler men tycker att det är lite väl mycket tärningsfixerat (och därmed oinsperarat)

Feuflux

omjonasson.se
Action

Två andra anledningar där ena är att jag vill att strider ska gå snabbt för att de ska vara actionladdade. Den andra är för att det är flera spelare (ibland 5-6 st)..

Kom att tänka på den gamla tråden "Optimalt antal spelare" (eller nåt i den stilen) där de flesta kom fram till att 4 spelare var det bästa. Jag är helvan vid tre spelare men har spelat med 4 på sistone och det ska kanske bli 5... Tycker det är krångligt att hålla koll på vilken SLP som har fått vilken skada osv. med fyra spelare: "nähä, var det den tredje orchen du träffade i magen... jag trodde det var den första!"
Om jag ska orka hålla reda på och beskiva skador ordentligt får det inte vara särskilt många personer inblandade... då blir det för tidskrävande.

Morgoth

Swashbuckler
Jag är förvånad att de aldrig har förbryllat mig, kryssen i Västmark.

"Få se nu, det där krysset var min avgnagda hälsena och det där var påken jag fick i skallen. Vänta nu- borde inte den där påkskadan läkt... nej, just det ja, jag har ju ett skavsår i benet som är prioriterat -sen kan min påkskada läka. Jag antar att jag får ha käpp tills dess, med tanke på min bortglömda hälsena..."

Nåväl... Västmark är ju SOM sagt inte ett detaljistiskt rollspel. /images/icons/wink.gif