Nekromanti Skador

King Kromm

Hero
Undrar kort och gott var man kan finna info el. dy. om olika skador och annat som man kan råka ut för i vår värld.

Andledningen är att jag leker lite med några tankar om en strids och skade system där man så småningom i stridens heta (som spelledare/spelare) tvingas slå ett slag på vad för sorts skada som tillfogats. Detta görs i fem taballer(endast en tabell/skada) av olika grader, allt ifrån skråmor till dödliga skador.

Varje enskild skada kommer det finnas några rader text om och där får man svar på följande:

Skadetyp (om det är en bruten arm, bukskada, skall skada etc)
Läkningstid (hur lång tid det tar för skadan att läka, månader, veckor dagar etc.)
Omedelbar effekt (om man kan strida vidare och hur det ev. påverkar. fortsättningen av striden)
Långsiktig effekt (om man kommer löper risk att bli febrig, få hjärnskakning m.m.)
Bestående men (om man löper risk att bli halt m.m.)
Övrigt (exempelvis om det finns risk för infektion m.m.)

Och om det finns någon vänlig själ därute som känner sig sugen på att hjälpa till och framställa dessa tabeller vore det inte alls tokigt. Men hjälp om var jag kan hitta kunskap och annat för att göra egna tabeller räcker gott.

Troberg

Sinister eater
Andledningen är att jag leker lite med några tankar om en strids och skade system där man så småningom i stridens heta (som spelledare/spelare) tvingas slå ett slag på vad för sorts skada som tillfogats. Detta görs i fem taballer(endast en tabell/skada) av olika grader, allt ifrån skråmor till dödliga skador.

Varje enskild skada kommer det finnas några rader text om och där får man svar på följande:

Skadetyp (om det är en bruten arm, bukskada, skall skada etc)
Läkningstid (hur lång tid det tar för skadan att läka, månader, veckor dagar etc.)
Omedelbar effekt (om man kan strida vidare och hur det ev. påverkar. fortsättningen av striden)
Långsiktig effekt (om man kommer löper risk att bli febrig, få hjärnskakning m.m.)
Bestående men (om man löper risk att bli halt m.m.)
Övrigt (exempelvis om det finns risk för infektion m.m.)

Och om det finns någon vänlig själ därute som känner sig sugen på att hjälpa till och framställa dessa tabeller vore det inte alls tokigt. Men hjälp om var jag kan hitta kunskap och annat för att göra egna tabeller räcker gott.
Du borde definitivt ta dig en titt på skadesystemet i Generica, vilket löser ungefär samma problem, om än med lite färre tabeller. Intressant att se att vi gjort i princip exakt samma indelning!

Muggas

Hero
Andledningen är att jag leker lite med några tankar om en strids och skade system där man så småningom i stridens heta (som spelledare/spelare) tvingas slå ett slag på vad för sorts skada som tillfogats.

Vilka faktorer (förutom slumpen) påverkar resultatet (för jag hoppas att jag förstått rätt - man slår för att se vilken skadetabell man ska avläsa resultatet i)? Typ av vapen? Typ av attack? Typ av skydd?

Detta görs i fem taballer(endast en tabell/skada) av olika grader, allt ifrån skråmor till dödliga skador.

Vilka olika slags skador har du tänkt att ha med?

I övrigt, bra kategorisering för enskilda skador. Precis det man vill ha reda på!

Grog

Swordsman
kanske helt ute och cyklar men statistiska centralbyràn kanske kan ge lite runda tal om vad folk kommer dragandes till akuten med och hur länge de blir inlagda?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Sjukhusstatistik

kanske helt ute och cyklar men statistiska centralbyràn kanske kan ge lite runda tal om vad folk kommer dragandes till akuten med och hur länge de blir inlagda?
Det känns som något som rutinmässigt hemligstämplas med hänsyn till den personliga integriteten, även om det bara skulle röra sig om statistik.

Men det kan ju vara värt att kolla upp.

/tobias

King Kromm

Hero
.
Vilka faktorer (förutom slumpen) påverkar resultatet (för jag hoppas att jag förstått rätt - man slår för att se vilken skadetabell man ska avläsa resultatet i)? Typ av vapen? Typ av attack? Typ av skydd?
Egentligen bara slumpen och hur duktig man är på att hantera vapen. Har det hela nerskrivet på en annan dator, iaf tankar om de. Men mer eller mindre kan man säga att ju högre effekt du får när du bankar med ett vapen dessto "farligare" tabell. Sen får man nog ta och se över resultaten lite, exempelvis om det nu finns något där man huger benet av fienden och använder krossvapen så får de stå en notis om detta och istället så krossar man helt enkelt knät, eller benet för den delen.

Vilka olika slags skador har du tänkt att ha med?
Alla dom skador som kan tänkas uppstå när man bankar på varandra med vapen.

King Kromm

Hero
Du borde definitivt ta dig en titt på skadesystemet i Generica, vilket löser ungefär samma problem, om än med lite färre tabeller. Intressant att se att vi gjort i princip exakt samma indelning!
Har du stulit min idé och skrivit ner den innan jag ens han att komma på den!?!!

Mycket lågt av dig... Mycket lågt! Jag blir både arg och besviken! För att inte tala om sårad! Du borde ha frågat om lov så att jag kunde ha blånekat dig!!

Sen sitter jag på jordens slöaste modem uppkoppling just nu, så jag får ta hem Generica och titta på de senare under helgen. När jag kommer åt någon uppkoppling vill säga!

Men färre tabeller? Allt som behövs är 5st halvstora tabeller(om man följer min vision) och kanske 5st ytte pytte små för obeväpnad strid.

King Kromm

Hero
Re: Sjukhusstatistik

Kanske skall man titta efter, men det känns lite som om det kanske inte är samma sak med olyckor i nutida läge och de skador som uppstod när folk stod och slog på varandra med svärd och yxor. Iofs kanske jag inte heller utryckte mig klart nog och berättade att de hela är medeltids/fantasy insperarat. Och sen kommer den allra störta skillnaden, idag får man massa vård på ett sätt som inte varmöjligt för 900 år sedan. Vilket gör en viss skillnad vad gäller både läketid och konsvikvenser...

Troberg

Sinister eater
Har du stulit min idé och skrivit ner den innan jag ens han att komma på den!?!!
Japp. Jag blev trött på att alla andra gjorde det mot mig, så jag tyckte det var dags att ge igen.

Men färre tabeller? Allt som behövs är 5st halvstora tabeller(om man följer min vision) och kanske 5st ytte pytte små för obeväpnad strid.
Jag har ett delvis annorlunda upplägg, så för mig blev det lite annorlunda. Fast det är klart, ena tabellen slår man på flera gånger i olika kolumner, så den kanske ska räknas som flera?