Nekromanti Skador

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Tänk er att skador kan tas som fysiska skador och mentala skador i en strid. Vilken typ av olika skador fördelat på dessa två kategorier kan man tänka sig? Exempel: Fysisk:Blodförlust, Mental: Dåligt självförtroende.

Detta är helt regeltekinsikt oväsentligt. Jag är ute efter effekter på fysim och mentalitet.

Necross

Swashbuckler
Kika i såna där spel som Eon och Rolemaster. Där finns det en uppsjö olika skadetyper.

hakanlo

Hero
Jag tänker osökt direkt på WHFRP. Där finns Stress (mental) och Fatigue (fysisk). Det är i första hand en fråga om utmattning, men ett exempel på hur två saker kan motsvara varandra mellan det psykiska och fysiska.

Annars lite spån. Kan tycka att det räcker med en "kortsiktig" skada och en "långsiktig". Ofta brukar blödning bli lite jobbigt (mycket bokföring kan det bli). Förslag för fysisk skada: Utmattning, Trauma. Psykiskt: Stress, Mental hälsa.

Arfert

Facit
Kolla till exempel de utmärkta Starblazer och Legends of Anglerre, som båda bygger på FATE-systemet... de har skada som både kan vara fysisk eller psykisk.

hakanlo

Hero
Niklas73 said:
Detta är helt regeltekinsikt oväsentligt. Jag är ute efter effekter på fysim och mentalitet.
Justja, det verkar som att du är ute efter vilka skador som kan tänkas finnas i allmänhet, inte bara idéer om vilka som lämpar sig för regler. Mer spån:

Fysiskt:
Smärta
Utmattning
Blodförlust
Trauma
Fraktur
Skador på specifika organ
Syrebrist
Specifika skadetyper (bränn, frät, mm)

Psykiskt
Mental utmattning
Stress
Skräck
Mental stabilitet (vad nu det egentligen är)
Vansinne
Specifika diagnoser (tvångssyndrom, psykos, mm)

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Perfekt! Det var det jag var ute efter. Jag utvecklar nu ett skadesystem som jag trodde jag hittat på men som vanligt finns det i andra spel. Strunt samma. Iden är bra. Nu har jag lite material att använda. Tack.

hakanlo

Hero
Det man egentligen menar med "skada": förstörd vävnad, brutna ben, mm.

Jag inser ju nu att "trauma" egentligen kanske används mer för psykiska men (traumatiska upplevelser). Hmm. Kanske inte så bra term i praktiken...

CromX

Veteran
Niklas73 said:
Tänk er att skador kan tas som fysiska skador och mentala skador i en strid. Vilken typ av olika skador fördelat på dessa två kategorier kan man tänka sig? Exempel: Fysisk:Blodförlust, Mental: Dåligt självförtroende.

Om man blir sårad i en strid eller får ta emot en hård smäll kan man ju tänka sig att man tappar modet att fortsätta strida. Men att kalla det för "mental skada" låter lite väl kanske :gremsmile:

Det här kanske inte alls är vad du har tänkt dig men t.ex. i Dawn of War har ju enheterna både Hälsa och Morale som jag tror att översätts till kämparanda eller någonting sådant?

Alltså skulle en idé vara att i en strid förlorar man både hälsa och kämparanda om man blir träffad.
Tappar man sin kämparanda kanske man får nackdelar, tvingas gå över till att strida deffensivt, flyr eller kanske rent av ger upp.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
En strid får inte pågå i eoner

Intressant. Jag har själv sett över hur fysiska skador kommer att påverka mentala skador och är osäker på vilken väg jag ska gå. Hela anledningen till denna struktur är att om inte det finns nivåer för konkreta fysiska och mentala skador finns så kan en strid på gå i "eoner" om ordleken tillåts.