Nekromanti Skadors effekter

Mogger

Hipsteranka
Är det så?

Nu har visserligen Troberg snackat om dueller där Dödens spiral inte verkar gälla oht, men finns det inte något oförlåtande och grymt i Dödens spiral? Är det bara tråkigt om man är ute efter känslan att se sitt liv rinna ur sin kropp, i gyttjan bakom en dynghög? Om ja, hur hanterar man det annars? Det har talats om antingen-eller-regler och det gillar jag.

Är kanske ett nedräknande KP-system bra för att uppleva hur illa det är på väg att gå, eller finns det någon annan slags doom-o-meter som kan lösa det mer dramatiskt? Eller ligger dramatiken i systemets dödlighet, och att alla inblandade vet om det?

Hur ska man bete sig för att skadereglerna ska överföra våldets hopplöshet och oresonlighet till spelarna, och tillbaka igen?

Gordeg

Hero
Re: Är det så?

Nu har visserligen Troberg snackat om dueller där Dödens spiral inte verkar gälla oht, men finns det inte något oförlåtande och grymt i Dödens spiral? Är det bara tråkigt om man är ute efter känslan att se sitt liv rinna ur sin kropp, i gyttjan bakom en dynghög? Om ja, hur hanterar man det annars? Det har talats om antingen-eller-regler och det gillar jag.
Det tråkiga med dödens spiral är att striderna sällan får dramatiska vändningar, istället tiltar de långsamt och oundvikligt alltmer åt samma håll, oavsett om man kallar skadeeffekten för "-5" eller "Cripplad, kan inte utföra handlingen X" eller "allmänt spöad".
Det är tråkigt att vinna på det sättet eftersom man inser tidigt hur det ska gå och då går resten av striden nästan bara ut på att sitta av tiden. Det är tråkigt att förlora på det sättet på grund av det hopplösa i situationen.

Hur ska man bete sig för att skadereglerna ska överföra våldets hopplöshet och oresonlighet till spelarna, och tillbaka igen?
Jag har inget bra förslag på hur skadereglerna ska utformas för att förmedla den känslan, ville egentligen bara flagga för att det finns nackdelar med minusmodifikationer.

Gordeg

Mogger

Hipsteranka

[ QUOTE ]
Det tråkiga med dödens spiral är att striderna sällan får dramatiska vändningar, istället tiltar de långsamt och oundvikligt alltmer åt samma håll, oavsett om man kallar skadeeffekten för "-5" eller "Cripplad, kan inte utföra handlingen X" eller "allmänt spöad".
Det är tråkigt att vinna på det sättet eftersom man inser tidigt hur det ska gå och då går resten av striden nästan bara ut på att sitta av tiden. Det är tråkigt att förlora på det sättet på grund av det hopplösa i situationen.

[/ QUOTE ]

Helt rätt. Jag kommer sannolikt inte köra med några sådana modifikationer i mitt system. Våld är ju våld ändå och död är död. Sedan är det intressantare att spinna vidare på våldets effekter på storyn, snarare än vävnadsskada, även om de två kan samverka. :gremsmile:

Rickard

Urverk speldesign

Nu har visserligen Troberg snackat om dueller där Dödens spiral inte verkar gälla oht, men finns det inte något oförlåtande och grymt i Dödens spiral? Är det bara tråkigt om man är ute efter känslan att se sitt liv rinna ur sin kropp, i gyttjan bakom en dynghög?
För mig är det så för då prioriterar man "den som slår först" så himla mycket och sådant är kliché när det kommer till rollspelssystem.

Är kanske ett nedräknande KP-system bra för att uppleva hur illa det är på väg att gå,
För mig är det så. :gremsmile: Jag gillar verkligen (om man tagit bort kroppsdelarna) en enda skala och sedan finns risken att man försätts ur spel vid en tillräckligt stor träff. I princip så kan man säga att traumatröskeln för att sättas ur spel ständigt minskar (i början är det stopp) för var gång motståndaren träffar en - och det gör att det blir spännande, eftersom man ständigt lever i riskzonen.

På ett sätt så hade jag gillat om skadesystemet påminde om BV i DoD.

/Han som förresten experimenterar med att skador istället ger plus, för att få den dramatiska vändningen

Mogger

Hipsteranka

[ QUOTE ]
I princip så kan man säga att traumatröskeln för att sättas ur spel ständigt minskar

[/ QUOTE ]

Det där ska jag fundera länge och hårt på. Kanske är det vad jag är ute efter?

Rickard

Urverk speldesign

På ett sätt så hade jag gillat om skadesystemet påminde om BV i DoD.

Friska upp mitt minne, vad menar du nu? Jag blandar alltid ihop det med elva olika husregelsystem för det där.
Åh, förlåt. Jag var otydlig; glömmer mig ibland.
När jag kikade efter så tänkte jag nog mer på hur sköldar hanterades i EDD. I DoD så sänktes BV med ett om skadan översteg BV-värdet och för sköldar så fick man slå 1T20 mot den överskjutande skadan. Om slaget blev lika med eller under så förstördes skölden istället för att få abs (läs: sköld-BV) sänkt med ett.

Så säg att en person är lika vek som en dolk, alltså KP 9, och någon gör 13 i skada på den personen. Då sänks KP med ett och det är 4 på 1T20 att personen slås ut direkt. Det finns brister i det tänket, men kan lätt lösas med alternativa regeltillämpningar. Jag presenterar bara en grundmall. :gremsmile: Ger det åtminstone någon en snilleidé så är inlägget skäligt.

/Han som kan nämna att vapen-BV kunde hanteras på annat sätt, nämligen att vapnet förstördes om den överskjutande skadan blev 5+, men det liknar Feng Shui så mycket att han inte tänker väva in det i regelbeskrivningen