Nekromanti Skaffa körkort?

magoo

Hero
Min systerdotter tog nyss körkort efter en intensivkurs. Det var i Burträsk (ort i Skellefteå kommun) och det var väl sisådär seriöst. Lite strul med uppkörning bland annat, den hamnade långt i tiden från övningskörningen och det var osäkert om hon skulle klara det.

Snabbast är nog intensivkurs, kanske också billigast. Men trafiksäkrast är nog en vanlig körskola, gärna i en ort motsvarande där du tänkt köra.

Jag tog körkort i Lycksele med ett trafikljus och en liten rondell. Kör hyfsat bra i Umeå men är livrädd för att köra på större orter där jag inte hittar. Det är rätt B att tvingas be mannen köra de gånger vi ska till storstan... får mig att känna mig som en liten ynk.

Tyvärr tror jag att det är med körkort som med allt annat - det finns inga genvägar, övning ger färdighet...

Automatlåda kan jag inget om, jag har åkt en gång i en automatväxlad bil och det såg ju häftigt ut. Verkar synnerligen praktiskt, jag som ser bil som ett sätt att ta sig från punkt A till B och inget mer än så skulle gärna köra automat. Vad är det som är så kul med att växla?

/Magoo, har en femväxlad cykel och klarar sig bra med det också.

Organ

Out of time, out of mind
Öööh.. va? Jag säger att jag kommer köpa en automatväxlad bil och du går loss sådär?
Ok, sorry. Jag tolkade dig som att du insnöad på att ta automatkort och inte bara köra automat. Det är inget suspekt med att vare sig äga eller köra automat och de negativa aspekterna dyker först upp när bilen börjar bli lite till åren.

/Anders

Storuggla

Champion
"och de negativa aspekterna dyker först upp när bilen börjar bli lite till åren. "

Men vid det laget har jag redan kvaddat bilen till oigenkännerlighet redan :gremgrin:

Storuggla, dricker funkig apelsin

Dewil

Skrivbordsgeneral
Vad är det som är så kul med att växla?
Tja. Inte något. Att växla är bara något man gör och som hör till. Det är trevligt att känna att man har lite inflytande över bilens beteende, å andra sidan är automatlåda jädrigt bekvämt.

Vad man kan göra med en manuell växellåda är tokaccelerationer typ "smyg på ettans växel runt kurvan till motorvägspåfarten, lägg i tvåan, plattan i botten, upp till 80 knyck, lägg i trean, plattan i botten, upp till 120, svär över att man inte får köra mer än 110 - DET ÄR JU TVÅ VÄXLAR KVAR ATT LÄGGA I!" (Att en Volvo 940 kombi kunde vara så rolig. OK, turbo var standard på den årsmodellen...)

Så kan man inte göra med en automatlåda.

Dewil

Dilandau

Myrmidon
Tog mitt körkort i februari i år. Det tog 6 månader och 26 50minuterslektioner på trafikskola. Det blev jävligt jävligt jävligt dyrt. Men jag klarade både teorin och uppkörningen på första försöket.

Så nu kan jag köra bil utan att vara en alltför stor trafikfara.

funderade på intensivkurs jag också. Men struntade i det för att alla verkade så jäkla keffa. Som någon sa längre ner i tråden -- dess kurser ligger ofta i obyggden, och man bör nog övningsköra i ett område som åtminstone påminner om där man ska köra bil i framtiden.

Dimfrost

Special Circumstances
Ja, jag skulle lätt skaffa en bil med automatlåda om jag bodde i en storstad (alltså, om jag nu hade pengar att skaffa en bil för, och inte bara ha föräldrarnas gamla utslitna bil som det är nu...), om jag nu skulle ha bil alls då. Jag trivs bra med manuell växellåda jämt, utom vid de tillfällen då jag kört i Stockholm eller Göteborg (bara till Hvitfeltska räknas inte, det är ingen ordentlig stadskörning). Frågan är om man verkligen behöver bil i storstaden. Har inte ni sådan där kollektivtrafik? :gremsmile:

/Dimfrost

Arfert

Facit
jo man behöver... mer i en mindre stad... eftersom restiderna och avstånden oftast är mycket längre om man jobbar och bor i en liten stad...

dessutom om man har familj och inte bor i innerstan så är kollektivtrafiken inte alltid ett bra alternativ om man inte bara ska in till stan och tillbaka längs en t-banelinje.. bilen är helt överlägsen att forsla 2 vuxna, 2 barn och en massa bagage