Jag skall ha Regler för tex grupper, fordon och rymdskepp i mitt generiska spel Questcore.
Finns det liknande regler från andra system?
här är vad jag tänkt hittills:
det skall vara ett system som är skalbart. En person skall ha en teoretisk chans att slå ut en tiger tex.
Questcore har en normalvarelse i grunden mellan -3 och +3 i grundvärden och sedan kanske ytterligare 0 till +5 i skill. Sedan slår man t12 (egentligen 1-10 i resultat).
jag tänker mig att nästa nivå i skalan är exempelvis ett fordon.
vad skall det vara för värden då?
jag tänker mig typ +20 för nivå 2, + 40 för nivå 3, +80 för nivå 4, +160 för nivå 5 etc. Men: varje nivå skall vara skalad till ”normalstora varelser: typ (t10 + (-4 till +8)).
Hmm.... l
Finns det liknande regler från andra system?
här är vad jag tänkt hittills:
det skall vara ett system som är skalbart. En person skall ha en teoretisk chans att slå ut en tiger tex.
Questcore har en normalvarelse i grunden mellan -3 och +3 i grundvärden och sedan kanske ytterligare 0 till +5 i skill. Sedan slår man t12 (egentligen 1-10 i resultat).
jag tänker mig att nästa nivå i skalan är exempelvis ett fordon.
vad skall det vara för värden då?
jag tänker mig typ +20 för nivå 2, + 40 för nivå 3, +80 för nivå 4, +160 för nivå 5 etc. Men: varje nivå skall vara skalad till ”normalstora varelser: typ (t10 + (-4 till +8)).
Hmm.... l