Skapa äventyr till Trail of Cthulhu (eller valfritt mysterielösande)

Feuflux

omjonasson.se
Hej forumet, idag ska vi prata om hur jag skapade äventyr till Trail of Cthulhu förra gången och hur jag tänker göra en gång till.

Steg 1 är att hitta en inspirerande stadskarta (för i roll20 kan man ha den uppe för spelarna och markera ut viktiga hus för storyn, vilket jag inbillar mig är stämningsfullt/inspirerande). Förra gången var det Boston, nu blev det Salem: https://www.historybythesea.com/resource-guide-maps-of-salem.

Steg 2 är att komma på någon grund till huvudplot. Förra gången var det ett frammanande av Cthugha som initialt gick fel. Den här gången är det Dagon-kultister som ställer till oreda (det kan bli så att jag kopplar ihop det här äventyret som ska utspela sig 1933 till Innsmouths fall 1928).

Steg 3 är att bygga upp en flowchart med platser och personer med ledtrådspilar åt olika håll. Detta gör jag enligt någon slags inspirationsprincip...
  • Den här platsen vill jag ha med. Jag lägger in den så får jag se vad som passar bra in där sen.
  • Den här ledtråden passar bra att leda härifrån, jag lägger in den så länge så får jag se vart den ska peka sen.
  • Den här personen är cool. Hon lägger jag inte på det här stället, så får jag se vilken drivkraft som passar henne senare.
  • Och så fortsätter jag så tills allting sitter ihop, samtidigt som jag har en textfil bredvid där jag skriver lite beskrivande texter om hur jag tänkt mig olika scener på olika platser. Det är relativt vagt, för spelarna kommer säkert inspirera mig till att småmodda lite, så min slutprodukt skulle nog inte hjälpa en annan spelledare så mycket. Det är en grund och så finns en hel del i mitt huvud.
Steg 4 är att googa upp lite bilder på föremål/platser till handouts. Så det är en tidsfråga innan CIA börjar undra vem i Linköping som sitter och googlar på "Salem 1930s" så jäkla mycket och vad fasen han håller på med.

Förra gången gjorde jag halvfärdiga rollpersoner och delade ut (spelarna fick köpa färdigt sina skills). Den här gången tänkte jag presentera 4 färdiga hooks som de får slåss om och sedan bygga sina rollpersoner runt.

JohanL

Champion
Såhär såg förra äventyrets flowchart ut.
Ingen specifik slutpunkt? Annars är det ju vanligt att man bygger så att rollpersonerna till slut hamnar (eller tenderar att hamna) i en viss klimaxscen.

Feuflux

omjonasson.se
Ingen specifik slutpunkt? Annars är det ju vanligt att man bygger så att rollpersonerna till slut hamnar (eller tenderar att hamna) i en viss klimaxscen.
Hermatic order mansion hade slutscenen. Kommer inte ihåg säkert men tror spelarna var där en gång innan.