Nekromanti Skapa constructs?

Archer

Swashbuckler
Vet inte om det är jag som är blind eller om det inte är med i reglerna. Men hur går en rollperson till väga för att skapa en construct (golem, shield guardian i vanliga DnD, Robotic Constructs i Dragonstar, etc.)?

chrull

Stockholm Kartell
har för mig att det finns magi för sådant i PH.
och kanske regler i dmg?

Feliath

Swashbuckler
Eh, isåfall är jag också blind...

För Shield Guardians vat jag att det finns en del stats i själva monsterbeskrivningen; de skapas som magiska föremål, basically, men som jag minns det är de statsen lite inkompletta (jag har inte böckerna inom armslängds avstånd just nu). Samma sak med homunculi, fast där är tillvägagångssättet annat och mer fullständigt beskrivet.

Jag har för mig att i 2nd Ed. var man tvungen att skapa en Manual of Golems, som var ett magiskt föremål, och sedan använda manualen till att göra en golem.

Och jo, jag vill också ha regler för sådant här. Jag tror det är smartast att behandla constructs som magiska föremål, kanske ha Create Construct som eget Item Creation Feat.

/Feliath - eller drömmar om Gud

Pom

Swashbuckler
Monster Manual har featen Craft Construct (tar 1 dag/1000gp värde, bränner 1XP/25gp, och kostar halva marknadsvärdet i råmaterial).

Staffan

Myrmidon
Man gör dem som magiska föremål, vilka kräver featen Craft Construct (har för mig de räknades som Wondrous Items i 3.0). Exempel från Flesh Golem:
Construction
The pieces of a flesh golem must come from normal human corpses that have not decayed significantly. Assembly requires a minimum of six different bodies?one for each limb, the torso (including head), and the brain. In some cases, more bodies may be necessary. Special unguents and bindings worth 500 gp are also required. Note that creating a flesh golem requires casting a spell with the evil descriptor.
Assembling the body requires a DC 13 Craft (leatherworking) check or a DC 13 Heal check.
CL 8th; Craft Construct, animate dead, bull's strength, geas/quest, limited wish, caster must be at least 8th level; Price 20,000 gp; Cost 10,500 gp + 780 XP.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Något som jag undrat länge är varför det kostar xp att skapa magiska föremål? Borde man inte istället få xp för att man klarar av den utmaning som det ändå innebär att skapa något dylikt?

Archer

Swashbuckler
Du kan se det på två sätt;
- Du spenderar livenergi till att driva det magiska föremålet (officiell förklaring).

Eller som jag ser det;
- Du spenderar en stor portion av den tid du kunde ha utnyttjat till att träna/studera (dvs gå upp i level) istället på att skapa ett föremål. Att skapa föremål är såpass tidskrävande att du inte hinner med båda.

Troberg

Sinister eater
Eller helt enkelt...

...ett sätt att skapa en skenbar spelbalans.

Pom

Swashbuckler
Re: Eller helt enkelt...

...ett sätt att skapa en skenbar spelbalans.
Jo, jag håller med. Av någon anledning har det alltid varit extremt jobbigt att själv tillverka magiska föremål i AD&D/D&D, i bjärt kontrast till frekvensen av dylika i officiella äventyr. Jag rekommenderar glatt alla att strunta i XP-kostnaden för föremålstillverkning. Reglerna är hårt balanserade ändå för att garantera att ingen lärling snor ihop något otäckt och spränger sönder den regionala faunan.

Make wands - not war!

(Ändrade en särdeles ful radbrytning)

Archer

Swashbuckler

Att det är till för spelbalans är helt uppenbart.
Men av någon anledning gillar jag att en magiker ska få offra något för att skapa ett magiskt föremål. Man kan dock dra ned kostnaden så att det blir billigare, eller så kan man tillåta att magiska föremål kan skapas utan XP kostnad på speciella platser som är mer än normalt magiska (magiska nexus till exempel).
Allt beror på hur vanligt man vill det ska vara att magiska föremål ska skapas av spelarna, eller hur vanligt man vill att de ska vara i DnD.
Den mängd som existerar default i scenarion är på tok för hög i förhållande till hur mycket det kostar en magiker att tillverka den. Men även det är ju en smaksak.

EDIT: Eller så kan man ju införa användandet av Power Components (DMG, Dragon 317) vilka förbrukas istället för spenderandet av XP.

Pom

Swashbuckler

Men av någon anledning gillar jag att en magiker ska få offra något för att skapa ett magiskt föremål.
Det kostar ju fortfarande tid och pengar, även om man dumpar XP-kostnaden.

(Men jag skall erkänna att jag är en kvarleva från den tid när energy drain bokstavligen var ett öde värre än döden. Superhögnivåare som åt tarrasquer till mellanmål sprang gnyende om några wraiths dök upp. Jag minns hur jag och andra i min närhet skrattade högt åt föremålsskaparreglerna i Night Elves gazeteeren till gamla D&D. Vem skulle någonsin komma på den befängda idén att frivilligt offra XP av vad skäl det vara månde?)

Men även om jag förstår att balansskäl finns med i bilden förstår jag inte varför i det här fallet. Är det någon som känner till bakgrunden för den konsekventa anti-hembrännings-policy som TSR/WotC har haft i fråga om magiska föremål? Kollapsade ett antal kampanjer i mitten på 70-talet av hemslöjd, eller vad?

Archer

Swashbuckler

"Det kostar ju fortfarande tid och pengar, även om man dumpar XP-kostnaden."

Jo, men varken pengar eller tid tenderar att vara något som direkt känns hos en magiker, han brukar oftast ha gott om båda (såvida han inte befinner sig på annan ort än hemma).

anth

Vetefan
jobb, jobb, jobb,...

Av någon anledning har det alltid varit extremt jobbigt att själv tillverka magiska föremål i AD&D/D&D
Är det verkligen så jobbigt?

Säg att vi har en Wizard, låt oss kalla honom för Adolf.
Adolf vill tillverka en Fullplate +1.
Först och främst så behöver han featen Create Arms and Armor, som har prereq. caster level 5.
Som nybliven lvl5 wizard får han en bonusfeat, som blir ovanstående feat.
Att tillverka en rustning är en skill, att kasta en spell är en class ability, men att tillverka magiska rustningar är någonting helt annat - det krävs en feat.

Nu vill Adolf gå grundligt tillväga, han vill även tillverka själva rustningen.
En Full Plate har ett Market Value på 1500gp, En masterwork armor har en merkostnad på +150gp och har svårighetdgrad DC20 att tillverka.
Adolf behöver nu bli en Armorsmith:
6 ranks i Craft, Armorsmith: +6
Feat, skillfocus, craft, armorsmith: +3
Intelligence 18: +4
Artisans tools: +2
Totalt har Aolf +15 i Armorsmithing, Adolf använder "take 10", vilket ger 25 i skillcheck.
Market Value för en Masterwork Full Plate är 1650gp, 1/3 = 550gp är tillverkningskostnaden som Adolf måste spendera.
Varje vecka så "tillverkar" Adolf 20 (DC) * 25 (skillcheck) sp = 500sp = 50gp av rustningen. Då rustningen kostar 1650gp tar det 1650/50 = 33 veckor att tillverka.
Jag ser det inte som att Adolf spenderat 1/3 av Market Value i materielkostnad, jag ser det som att när Adolf spenderat 33 veckor av sitt liv med att tillverka en rustning så vill han ta mig tusan ha 3 gånger pengarna för den.
Men nu ska han inte sälja rustningen, han ska göra den magisk.

En magisk +1 armor kostar Market Value + 1000gp.
"Tillverkningskostnad" är 1000gp/2 = 500gp, 1000/25xp = 40xp, 1000/1000dagar = 1dag.
Om Adolf spenderar 1dag, 500gp och 40xp s vill han ta mig tusan ha 1000gp för jobbet.

Vad var jobbigast,
att spendera 33 veckor och 550gp på att tillverka rustningen,
eller
att spendera 1 dag, 500gp och 40 xp på att göra den magisk?

Pom

Swashbuckler
Rika magiker?

Jo, men varken pengar eller tid tenderar att vara något som direkt känns hos en magiker, han brukar oftast ha gott om båda (såvida han inte befinner sig på annan ort än hemma).
I de kampanjer jag deltagit i har aldrig magikerna haft någon vidare fördel i vare sig tid eller pengar jämfört med andra klasser. Snarare har magiker haft fler utgifter i och med besvärjelseforskning och sådant. Och eftersom sådant också tar tid är det tvärtom de andra klasserna som ibland haft problem att fylla tiden när magikern suttit på kammaren och pluggat.

Men det är ju möjligt att vi har spelat i olika kampanjer. :gremwink:

Pom

Swashbuckler
...jobb, jobb, jobb

Vad var jobbigast, att spendera 33 veckor och 550gp på att tillverka rustningen, eller att spendera 1 dag, 500gp och 40 xp på att göra den magisk?
Att använda 34 veckor, 1050gp och 40xp för att tillverka en magisk rustning tycker jag verkar jobbigt.

Men om han köper rustningen av en fackman kommer han för all del undan med 1 dag + anskaffningstid (som om han bor någon annanstans än i en "large town" måste inkludera resa till något ställe som för rustningar av nämnd typ), 2150gp och 40 XP. Vad Adolf får är i vilket fall en pryl han inte själv kan använda. Han kan ge den som gåva till sin krigarkompis, eller hitta någon med några tusen gp för mycket och behov av en rustning, och på så sätt bli några hundra gp rikare.
Om inte masterwork full plates tillverkas i industriell skala nära Adolfs hem är det här knappast något som är värt besväret att upprepa.

Men visst är det lättare än i tidigare upplagor, och visst finns det listigare föremål att ge sig på än de med maximal råvarukostnad relativt magikostnaden. Det finns entydiga regler, för det första, och man måste inte bränna Constitution och annat dumt för de enklaste +1 saker. Men man måste använda sina fåtaliga feats till att lära sig detta istället för Improved Initiative, Silent Spell, och annat man har nytta av utanför verkstaden. Och dessutom bränner man XP. För mig och mina spelare är det ett rejält impediment. Sådant gör man inte för att tjäna lite guld, utan möjligen för att skaffa sig en påtaglig och långvarig fördel, och bara om man är säker på att den fördelen inte går att skaffa på annat sätt.
Jag har kört ett tag nu utan XP-kostnader. Jag har också bytt ut XP-kostnaden för besvärjelser (utom wish) mot bruket av magiska föremål som materiella komponenter, där deras XP-värde = marknadspriset i gp.
Det har ännu inte tillverkats något magiskt föremål i mina kampanjer sedan jag började med 3.5. Det beror förstås på mina spelares preferenser och hur kampanjerna och spelmötena framskrider, men även när episka magiker fått något år över är det inte föremålstillverkning de har ägnat sig åt, trots att de är betydligt sämre försedda på föremålsplanet än den angivna standarden för sina nivåer.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"- Du spenderar en stor portion av den tid du kunde ha utnyttjat till att träna/studera (dvs gå upp i level) istället på att skapa ett föremål. Att skapa föremål är såpass tidskrävande att du inte hinner med båda. "

Men borde det inte ingå i magikerns standarduppgifter att tillverka magiska pryttlar? Jag menar vem ska göra det om inte magikern? Dessutom måste väl de flesta magiker ha någon form av inkomstkälla? Hur många har råd att träna och studera konstant? Och hur mycket tränande och studerande hinner man egentligen med när man är ute på äventyr?
Tyvärr lutar jag nog åt trobergs förklaring.

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Eller så kan man ju införa användandet av Power Components (DMG, Dragon 317) vilka förbrukas istället för spenderandet av XP. "

Låter som ett betydligt bättre och mer tilltalande upplägg. Det gör föremålsskapandet till något mer än bara några veckors laboratorietid och kan involvera hela gruppen.

Härolden

Warrior
Trollisar kan också tjäna pengar på att äventyra, att lära ut saker eller helt enkelt att kasta spells åt folk.

Min RP kommer att ta featen Scribe Scroll, men inte f-n kommer hon att sälja saker som hon har gjort i onödan; det är snarare ett sätt att kompensera för att man inte kan ha hur mycket inläst som helst.

anth

Vetefan
Re: ...jobb, jobb, jobb

Att använda 34 veckor, 1050gp och 40xp för att tillverka en magisk rustning tycker jag verkar jobbigt.
Du gör mig konfunderad.

Är det tiden du tycker är jobbig?
Hur lång tid tar det en riktig smed att göra en helrustning idag?
Ska man jämföra en Fantasy Fullplate med något i nutid så är nog det närmaste en direktimporterad specialdesignad bil - vilket också tar tid.
Jag tycker att det skulle vara ganska tråkigt om det fanns en fantasy-motsvarighet till snabbköp eller varuhus där man kunde köpa vad som helst när som helst och allt fanns på lager.

Är det kostnaden som är jobbig?
Även i fantasyvärldar styrs priserna till viss del av tillgång och efterfrågan, och komplicerade saker är dyrare än enkla saker.
Skulle en Fullplate kosta lika mycket som en Leather Armor?
Om det inte fanns några dyra saker - vad skulle äventyrarna spendera sina surt förvärvade pengar på?

Är det xp-kostnaden som är jobbig?
Magiska föremål är som evighetsmaskiner.
Om äventyrarna hittar en 1000år gammal skatt så är nog det mesta av skatten förstörd, UTOM:
1) Guld
2) Ädelstenar
3) Magiska föremål
Spells är sällan permanenta, de har oftast en duration på ett par sekunder, minuter, timmar, eller i bästa fall dagar.
Är det inte rimligt att tänka sig att ett PERMANENT magiskt föremål tar något "extra" från skaparen av föremålet?
Jag kan tänka mig saker som:
- magikern åldras
- magikern får sänkta ability scores
- magikern "glömmer bort" en spell permanent
eller
- magikern betalar erfarenhetspoäng
Jag tycker det känns logiskt - skapar man något permanent så får man ge upp något permanent också.
Vad skulle annars driva magin?