Archer
Swashbuckler
Vet inte om det är jag som är blind eller om det inte är med i reglerna. Men hur går en rollperson till väga för att skapa en construct (golem, shield guardian i vanliga DnD, Robotic Constructs i Dragonstar, etc.)?
Construction
The pieces of a flesh golem must come from normal human corpses that have not decayed significantly. Assembly requires a minimum of six different bodies?one for each limb, the torso (including head), and the brain. In some cases, more bodies may be necessary. Special unguents and bindings worth 500 gp are also required. Note that creating a flesh golem requires casting a spell with the evil descriptor.
Assembling the body requires a DC 13 Craft (leatherworking) check or a DC 13 Heal check.
CL 8th; Craft Construct, animate dead, bull's strength, geas/quest, limited wish, caster must be at least 8th level; Price 20,000 gp; Cost 10,500 gp + 780 XP.
Jo, jag håller med. Av någon anledning har det alltid varit extremt jobbigt att själv tillverka magiska föremål i AD&D/D&D, i bjärt kontrast till frekvensen av dylika i officiella äventyr. Jag rekommenderar glatt alla att strunta i XP-kostnaden för föremålstillverkning. Reglerna är hårt balanserade ändå för att garantera att ingen lärling snor ihop något otäckt och spränger sönder den regionala faunan....ett sätt att skapa en skenbar spelbalans.
Det kostar ju fortfarande tid och pengar, även om man dumpar XP-kostnaden.Men av någon anledning gillar jag att en magiker ska få offra något för att skapa ett magiskt föremål.
Är det verkligen så jobbigt?Av någon anledning har det alltid varit extremt jobbigt att själv tillverka magiska föremål i AD&D/D&D
I de kampanjer jag deltagit i har aldrig magikerna haft någon vidare fördel i vare sig tid eller pengar jämfört med andra klasser. Snarare har magiker haft fler utgifter i och med besvärjelseforskning och sådant. Och eftersom sådant också tar tid är det tvärtom de andra klasserna som ibland haft problem att fylla tiden när magikern suttit på kammaren och pluggat.Jo, men varken pengar eller tid tenderar att vara något som direkt känns hos en magiker, han brukar oftast ha gott om båda (såvida han inte befinner sig på annan ort än hemma).
Att använda 34 veckor, 1050gp och 40xp för att tillverka en magisk rustning tycker jag verkar jobbigt.Vad var jobbigast, att spendera 33 veckor och 550gp på att tillverka rustningen, eller att spendera 1 dag, 500gp och 40 xp på att göra den magisk?
Du gör mig konfunderad.Att använda 34 veckor, 1050gp och 40xp för att tillverka en magisk rustning tycker jag verkar jobbigt.