anth
Vetefan
Varför måste de tillverka magiska föremål för att tjänna pengar,Dessutom måste väl de flesta magiker ha någon form av inkomstkälla?
räcker det inte med att ta betalt för spells som man kastar?
Varför måste de tillverka magiska föremål för att tjänna pengar,Dessutom måste väl de flesta magiker ha någon form av inkomstkälla?
Eller på att bara demonstrera att de är magiker och sedan ta betalt av vettskrämda bönder för att finnas i närheten om det kommer något farligt eller om bönderna skulle sluta betala...Det är väl minst lika rimligt att de livnär sig på försäljning av enkla magiska föremål som att de livnär sig på att lägga besvärjelser? Troligtvis är det en blandning av de båda. Det minst troliga är egentligen att de lever på att dunka ner monster i unkna källarhålor.
Är det tre gånger i veckan är det nog infertilitetsbesvärjelser...Det förutsätter förstås att magiker inte är vardagsmat och bönderna inte köper fertilitetsbesvärjelser tre gånger i veckan.
Du skrev att du inte tyckte att det var jobbigt att trolla 1 dag för att göra rustningen ifråga. Jag svarade med att man om man inkluderar allt arbete som behövs för att åstadkomma slutresultatets magiska rustning så är det jobbigt. Sedan kan man förstås dela upp det jobbiga och betala en smed för att göra grovjobbet, men det måste ändå göras. Är det orimligt jobbigt? Inte nödvändigtvis. Men det är ingen barnlek.Citat:
--------------------------------------------------------------------------------
Att använda 34 veckor, 1050gp och 40xp för att tillverka en magisk rustning tycker jag verkar jobbigt.
--------------------------------------------------------------------------------
Du gör mig konfunderad.
Den är jobbig, men inte orimligt jobbig. Fast om Adolf i ditt exempel hade ekonomi som en standardNPC av sin klass skulle alla hans sparpengar och lite till gå åt för tillverkningskostnaderna (om han då inte valde att smida själv).Är det kostnaden som är jobbig?
Hur är det rimligt att magi fungerar? Det är en ren kampanjfråga. Är det rimligt att kunna lägga en fireball med en gest och ett ord? Är det rimligt med drakar och älvor? Jag ser inget orimligt i att man kan göra ett magiskt föremål utan att behöva lida permanent för det. Tvärtom ser jag ett självändamål i att inte bara förstörelse premieras. Man kan lätt förstöra det allra mesta mycket snabbt genom rätt magi eller mundana medel. Varför skall det vara så förtvivlat svårt att skapa någonting?Är det xp-kostnaden som är jobbig?
Magiska föremål är som evighetsmaskiner.
Om äventyrarna hittar en 1000år gammal skatt så är nog det mesta av skatten förstörd, UTOM:
1) Guld
2) Ädelstenar
3) Magiska föremål
Spells är sällan permanenta, de har oftast en duration på ett par sekunder, minuter, timmar, eller i bästa fall dagar.
Är det inte rimligt att tänka sig att ett PERMANENT magiskt föremål tar något "extra" från skaparen av föremålet?
Jag kan tänka mig saker som:
- magikern åldras
- magikern får sänkta ability scores
- magikern "glömmer bort" en spell permanent
eller
- magikern betalar erfarenhetspoäng
Jag tycker det känns logiskt - skapar man något permanent så får man ge upp något permanent också.
Vad skulle annars driva magin?
Problemet är att en magiker inte kan tillverka mer magiska föremål än 1000gp/dag.Det som är mer udda när det gäller magiker, prylar, och deras ekonomi är att en 15:e gradens magikers tid tydligen inte är mer värd än en 3:e gradens magiker.