Nekromanti Skapa constructs?

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Dessutom måste väl de flesta magiker ha någon form av inkomstkälla?
Varför måste de tillverka magiska föremål för att tjänna pengar,
räcker det inte med att ta betalt för spells som man kastar?
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Varför måste de tillverka magiska föremål för att tjänna pengar,"

För att de tycker att det är tråkigt att bara kasta spells? :gremsmile:
Det är väl minst lika rimligt att de livnär sig på försäljning av enkla magiska föremål som att de livnär sig på att lägga besvärjelser? Troligtvis är det en blandning av de båda. Det minst troliga är egentligen att de lever på att dunka ner monster i unkna källarhålor. :gremwink:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Det är väl minst lika rimligt att de livnär sig på försäljning av enkla magiska föremål som att de livnär sig på att lägga besvärjelser? Troligtvis är det en blandning av de båda. Det minst troliga är egentligen att de lever på att dunka ner monster i unkna källarhålor.
Eller på att bara demonstrera att de är magiker och sedan ta betalt av vettskrämda bönder för att finnas i närheten om det kommer något farligt eller om bönderna skulle sluta betala...
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Eller på att bara demonstrera att de är magiker och sedan ta betalt av vettskrämda bönder för att finnas i närheten om det kommer något farligt eller om bönderna skulle sluta betala... "

Det förutsätter förstås att magiker inte är vardagsmat och bönderna inte köper fertilitetsbesvärjelser tre gånger i veckan. :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Det förutsätter förstås att magiker inte är vardagsmat och bönderna inte köper fertilitetsbesvärjelser tre gånger i veckan.
Är det tre gånger i veckan är det nog infertilitetsbesvärjelser...
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: ...jobb, jobb, jobb

Citat:
--------------------------------------------------------------------------------

Att använda 34 veckor, 1050gp och 40xp för att tillverka en magisk rustning tycker jag verkar jobbigt.


--------------------------------------------------------------------------------


Du gör mig konfunderad.
Du skrev att du inte tyckte att det var jobbigt att trolla 1 dag för att göra rustningen ifråga. Jag svarade med att man om man inkluderar allt arbete som behövs för att åstadkomma slutresultatets magiska rustning så är det jobbigt. Sedan kan man förstås dela upp det jobbiga och betala en smed för att göra grovjobbet, men det måste ändå göras. Är det orimligt jobbigt? Inte nödvändigtvis. Men det är ingen barnlek.

Är det kostnaden som är jobbig?
Den är jobbig, men inte orimligt jobbig. Fast om Adolf i ditt exempel hade ekonomi som en standardNPC av sin klass skulle alla hans sparpengar och lite till gå åt för tillverkningskostnaderna (om han då inte valde att smida själv).

Är det xp-kostnaden som är jobbig?
Magiska föremål är som evighetsmaskiner.
Om äventyrarna hittar en 1000år gammal skatt så är nog det mesta av skatten förstörd, UTOM:
1) Guld
2) Ädelstenar
3) Magiska föremål
Spells är sällan permanenta, de har oftast en duration på ett par sekunder, minuter, timmar, eller i bästa fall dagar.
Är det inte rimligt att tänka sig att ett PERMANENT magiskt föremål tar något "extra" från skaparen av föremålet?
Jag kan tänka mig saker som:
- magikern åldras
- magikern får sänkta ability scores
- magikern "glömmer bort" en spell permanent
eller
- magikern betalar erfarenhetspoäng
Jag tycker det känns logiskt - skapar man något permanent så får man ge upp något permanent också.
Vad skulle annars driva magin?
Hur är det rimligt att magi fungerar? Det är en ren kampanjfråga. Är det rimligt att kunna lägga en fireball med en gest och ett ord? Är det rimligt med drakar och älvor? Jag ser inget orimligt i att man kan göra ett magiskt föremål utan att behöva lida permanent för det. Tvärtom ser jag ett självändamål i att inte bara förstörelse premieras. Man kan lätt förstöra det allra mesta mycket snabbt genom rätt magi eller mundana medel. Varför skall det vara så förtvivlat svårt att skapa någonting?
Även om man inte offrar XP (eller abilities) ger man ju ändå upp saker permanent. Den tid man använt kommer inte åter. De pengar man lagt ned förlorar sin alternativanvändning.
Magiska föremål är ju like lite som det mesta annat permanenta i egentlig bemärkelse. De kan slås sönder och deras laddningar kan ta slut. Ligger de i sina skrin håller de kanske för evigt, men vem har nytta av dem då?
Jag har inget alls emot om en magiker ägnar sin tid åt att översvämma marknaden med trollspön istället för att döda varelser, men jag har aldrig varit med om att någon velat ägna sig på heltid åt sådant.

XP-förlusten kan motiveras i kampanjen som allt annat, men det är väsentligen en hämmande faktor som jag i mina kampanjer funnit stötande och helt onödig.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Det som är mer udda när det gäller magiker, prylar, och deras ekonomi är att en 15:e gradens magikers tid tydligen inte är mer värd än en 3:e gradens magiker.

Exempel: Lasse lärling har precis uppnått tredje graden och lärt sig hur man gör diverse magiska föremål (wondrous items). För att finansiera sina magistudier tar han en beställning på en cloak of resistance +1, med ett marknadspris på 1.000 gp. Lasse lägger då själv ut 500 gp för att köpa diverse komponenter till att börja med, och spenderar en dag och 40 XP på att förtrolla en vanlig fin kappa. Den gängse kursen för XP är 5 gp = 1 XP, så Lasses utgifter är alltså 500 gp + 40*5 = 500+200 = 700 gp. Lasse säljer kappan för marknadspris, 1.000 gp, och har alltså gjort en förtjänst på 300 gp för ett dagsverke - wow, massvis med stålars!

Arkibald Ärkemagiker, å andra sidan, vill också göra en cloak of resistance att sälja. Fast eftersom Arkibald är lite tuffare än Lasse så vill han göra en +5-kappa. En +5-kappa har ett marknadspris på 25.000 gp, vilket gör att Arkibald måste spendera 12.500 gp, 1.000 XP och 25 dagar på att tillverka den. 25 dagar senare är kappan klar, och Arkibalds utgifter omräknade i gp har varit: 12.500 + 1.000*5 = 12.500+5.000 = 17.500 gp. Hans förtjänst på kappan är 7.500 gp, vilket utslaget på 25 dagar blir... 300 gp per dag - samma som Lasse. Den ekonomiskt sinnade Arkibald undrar så smått varför han spenderat 50 år av sitt liv på att lära sig tillverka magiska prylar, när Lasse Lärling som hållt på i fem år drar in lika mycket pengar.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det som är mer udda när det gäller magiker, prylar, och deras ekonomi är att en 15:e gradens magikers tid tydligen inte är mer värd än en 3:e gradens magiker.
Problemet är att en magiker inte kan tillverka mer magiska föremål än 1000gp/dag.
Man kanske ska husregla det så att högre grader kan tillverka mer/dag?

Istället för att tillverka 1000gp/dag så:
Varje dag som en magiker tillverkar magiska föremål måste han lyckas med spellcraft DC 20, lyckas han så tillverkar han skill check * DC pp. (samma system som för att tillverka vanliga föremål med skillcheck fastän man räknar med platinum pieces istället för silver pieces)

Låter det vettigt?
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Angående tillverkningstid för magiska föremål.

Det kan ju upplevas som ett problem att ärkemagikern tar lika lång tid som nybörjar nisse.

Det kan hända att systemet inte är gjort för att hålla benhårt under alla affärsliknande former, det är ett spel och det kan ha vissa brister.

Detta inte sagt som en kritik till dem som vill ha mer marknadsmässig realism i magiska föremål tillverkningen.

Det finns en Epic feat (för karaktärer över level 20) som gör att man kan göra magiska föremål till ett värde av 10000 GP per dag, alltså 10 gånger effektivare än standard nissen.

Och det vore ju inte svårt att lägga in ett mellanfeat som kräver kanske spellcraft 15 ranger eller nått sådant och som snabbar på tillverknings processen med kanske 3 gånger.
---------------------------
Feat: lite snabbare magiskaföremålstillverkning.

prerec: spellcraft 15 ranger.

benefit: kan tillverka magiska föremål snabbare.
upp till 3000 GP värde per dag.

----------------------------


Detta är bara ett väldigt grovt uppkast och kanske inte alls är nått och ha, säkert kampanjberoende.

/Bombu
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: 15 skogsnissar?

[color:\\"#FF00FF\\"]

Varför måste man ha färdigheten Spellcraft + 15 stycken skogsnissar?


[/color]

Titta villken larvig anmärkning Archer skriver med rosa :gremlaugh:

[color:\\"brown\\"]

Skulle vara snyggt, trollkarlen springer runt och försöker övertala ett gäng hårdhudade jägare att hjälpa till i labbet.

[/color]
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: Är ordmärkare, kan inte rå för det :) [NT]

ordmärkare

Ett värdigt yrke, minst lika fint som skogsnisse :gremsmile:

litegrann som skomakare eller linnevävare om du frågar mig.
 
Top