Nekromanti Skapa eget spelsystem eller ej?

neowyn

Swordsman
Har länge hållt på och snikrart på en värld och finner det hur kul som helst!
Nu börjar det bli en hel del och det gör att jag börjar fundera på att försöka lägga upp någonting, någon stans, någon gång...
Detta för mig osökt in på frågan om jag även bör försöka skapa ett eget spelsystem till min värld eller hur jag skall bete mig.
Vad tycker ni som är lite mer skapar erfarna?

Krille

Super Moderator
"Detta för mig osökt in på frågan om jag även bör försöka skapa ett eget spelsystem till min värld eller hur jag skall bete mig. Vad tycker ni som är lite mer skapar erfarna?"

Det beror på två faktorer.

1) Är din värld såpass unik att det inte finns något regelsystem som passar din värld?

samt

2) Hur kul tycker du att det är att skapa regelsystem?

Mot detta ställs det faktum att det är ett jefla slit att skapa ett komplett regelsystem. Skulle det vara så att du endast är ute efter ett sätt att lösa grundproblemen (dyrka upp dörrar och banka gobbos) så finns det femtielva miljoner olika grundsystem som löser detta: BRP, d20, T10, GURPS med flera har sina olika lösningar som fungerar mer eller mindre bra, "mer eller mindre" mest beroende på smak. Det är mest en fråga om balans: tycker man att grundegenskaper ska vara viktiga så är kanske GURPS bättre, och tycker man att grundegenskaper ska vara oviktiga så funkar förmodligen BRP jättebra.

Om du är ute efter särskilda effekter i ditt system såsom satsningsmekanismer, eller mycket speciella stämningsskapande regler som Castle Falkensteins "gentlemän spelar inte tärningsspel", så är man oftare tvungen att göra något eget från grunden.

En faktor till att väga in är hur mycket du kan ärva av dig själv i form av husregler och sno från andra spel. Vem vet? Du kanske redan har ett helt eget spel. Ett jättebra exempel på det tycker jag är Han, som enligt min ringa åsikt inte spelar Drakar&Demoner. Sen kan han hävda precis vad han vill, men de saker som han har postat angående sina husregler har mycket, mycket lite gemensamt med Drakar&Demoner. Han skulle förmodligen kunna ta sitt system, kalla det för Duster&Drabbningar, rensa ut allt Ereb-specifikt och ge ut det som ett helt eget spel utan att någon skulle känna igen det som Drakar&Demoner. Möjligen skulle de kunna identifiera det som en BRP, typ.

---

Så vi avslutar den här ranten med en fråga: gillar du att pilla med regler och använda dem, eller tillhör du friformarbänken som bara blir irriterad när någon sträcker sig efter en tärning? Om det är det senare, bry dig inte ens. Om du ser regler som ett nödvändigt ont som måste vara med för att andra förväntar sig regler, så kan du lika gärna köra regelfritt eller skriva din värld till ett färdigt regelsystem som redan fungerar. Hellre det än en buggig otestad regelmotor med en massa konstigheter inbyggt.

Rickard

Urverk speldesign
"Detta för mig osökt in på frågan om jag även bör försöka skapa ett eget spelsystem till min värld eller hur jag skall bete mig.
"
Frågan är snarare: Ska du skriva äventyr till din rollspelsvärld? I så fall tror jag nog att du kanske behöver ett system som i alla fall talar om hur dugliga dina spelledarpersoner är..

Något jag själv gillade med de gamla Äventysspelmodulerna Skattkammaren och Stadsintermezzon är att "statsen" på spelledarpersonerna inte stod i siffror, för att modulerna skrevs för att passa till olika system.. Istället så stod det Dålig, Medelmåttig, Ganska Bra och så vidare.. De där orden är rätt subjektiva, så det passar alltså in på alla sorters system.. Inte bara det, utan det passar in på olika spelgrupper.. Värdet "14" i DnD är kanske bra i en spelgrupp medan det är halvkasst i en annan..

Därför föreslår jag att du tar en titt på Fudge (Freeform Universal Do-it-yourself Gaming Engine).. Jag själv har inte läst det (än), men där är i alla fall färdigheterna indelade i 7 nivåer.. Fantastisk, Utmärkt, Bra, Medelmåttig, Halvbra, Dålig, Fruktansvärd.. Detta kan alltså användas till de flesta rollspel efter en liten konvertering.. Jag skulle exempelvis tolka Fugdes graderingen av färdighetsvärden som FV 25, 21, 17, 13, 9, 5 och 0 till DoD.. Spelboken är på 95 sidor och har regler som täcker allt fantasybetonat, från vad jag kan se.. Har inte läst boken än.. Jag vet inte heller om den går att få tag på gratis..

Tärningssystemet funkar som så att du slår 4T6.. Alla tärningar som visar 5:or och 6:or ger +1 och alla tärningar som visar 1-2 ger -1.. Resultatet flyttar skickligheten på färdighetsvärdesskalan.. Så en som är Bra på en färdighet och får totalt +1 efter att ha slagit ett färdighetsslag kan klara en handling som en Utmärkt normalt skulle klara av.. Är det något sakfel i förklaringen så skyller jag på Krille, för det var han som förklarade reglerna för mig.. :gremwink:

/Han som visst spelar DoD, oavsett vad alla andra säger

entomophobiac

Low Prep High Play
Vet inte om det sagts innan, men folk brukar oftast inte lägga ned allt för mycket energi på att läsa igenom amatörsystem. Titta istället på befintliga system och försök anpassa ditt spel efter vad folk redan kan. Det gör att en del av inlärningströskeln försvinner för att dina idéer i slutänden ska kunna nå en intresserad publik.

Tycker du däremot att det är kul att skriva regler så gör det. Det gör dig också till ytterligare en av de som - likt många av oss andra spelmakare - egentligen bara skriver egna spel för sitt egna bruk.

RaskoInikov

Veteran
Ja och nej och prova det här

neowyn said:
Detta för mig osökt in på frågan om jag även bör försöka skapa ett eget spelsystem till min värld eller hur jag skall bete mig.
Om du vill bygga ett eget system ska du självklart göra det bara för att det är kul. Om du inte tycker det är kul eller inte orkar kan du sno ett befintligt system eller köra med något universalsystem (det finns ju minst sagt ett par).

Om du vill kan du få använda mitt system, SURR. Det behöver lite ytterligare tester och lite feedback, tror jag. Här får du lite info;

SURR = Samberättande Universala RollspelsRegler. Jag har försökt hålla reglerna så enkla och konsekventa som möjligt. Reglerna ger morötter när spelaren spelar ut sin karaktärs personlighet och bör passa in till de flesta världar.

Vill du ge det ett försök eller titta lite noggrannare på SURR kan du skicka mej ett PM (privat meddelande). Om du väljer att ge det ett försök får du i din tur ge mej lite feedback. Jag är intresserad av att veta hur reglerna fungerar för andra än mej själv som SL.

EchonCique

Hero
Eller något av mina system

Mina system har ännu inte sett dagens ljus, men de är tämligen spelfärdiga och behöver en viss finputsning och lite detaljer såsom utrustningslistor, vapenlistor, färdighetsbeskrivningar etc för att vara färdigt.

Finns två stycken. Ett simulationistiskt och därmed hyfsat regeltungt med detaljer och ett lättviktigt med bra spelflöde i sig mer anpassat till cineastiskt spelande.

Men allt beror ju på vad du anser om att snickra ihop regelsystem :gremsmile:.

neowyn

Swordsman
Måste bara få säga att va härligt det är med svar på frågor!

1) Är din värld såpass unik att det inte finns något regelsystem som passar din värld?
Nej det är den inte, så med andra ord jag kan nog finna det mesta i ett annat system.

2) Hur kul tycker du att det är att skapa regelsystem?
Jag vet faktiskt inte för jag har alldrig gjort det. Hur funkar det om man tar ett system, är det helt öppet att göra de förändringar man vill?

Jag har en del husregler men inte så omfattande att jag har ett eget system.

Jag gillar regler men i lagom mängd, det är nödvändigt med regler tycker jag för att få flyt i spelet men det får inte hindra spelandet. Så med andra ord, regler är till för att alla skall veta hur saker går till men lite artistisk frihet skall finnas också

neowyn

Swordsman
Ja just det, det var en rolig modul som jag använt ganska mycket!
Skall rota fram den och kolla faktiskt, för det var ett ganska bra förslag, då blir värden ganska fristående. Måste fundera på det...

Ja tanken är att jag skall skriva äventyr då det och att skapa världen är det jag tycker är bland det roligaste med rollspel

neowyn

Swordsman
Publiken är igentligen inte det viktiga, den fungerar dock som en katalyst för min del och gör att jag har större shans att bli klar. Om jag inte har som mål att lägga ut det på nätet har jag svårt att komma förbi de första stadiet i skapandet och därigenom blir dte en ganska dålig produkt som jag inte blir nöjd med själv

neowyn

Swordsman
Re: Ja och nej och prova det här

Det är mycket mäjligt att jag är intreserad, tack för erbjudandet!
Hur fungerar SURR?
Är det tärnings baserat?
Använder du det för fantasy spel?

neowyn

Swordsman
Re: Eller något av mina system

I det här läget är allt av intresse...
Jag vet inte om jag gillar reglemakande eller ej då jag igentligen aldrig givit mig in och testat det, men det i sig kanske är en varnings klocka om att jag inte borde göra det...

Men man vet ju inte förän man testat!

Jag har därimot snickrat på en hel del världs beskriviningar och har nu grandiosa tankar på en ny ändå mer spännande värld!
Denna värld är mitt nya projekt och som jag tänkte lägga upp på ett lite anorlunda sätt mot vad jag gjort med tidigare världar.

Rickard

Urverk speldesign
"Jag vet faktiskt inte för jag har alldrig gjort det. Hur funkar det om man tar ett system, är det helt öppet att göra de förändringar man vill?"
Är det privat kan du (givetvis) göra vad sjutton du vill.. Ska du slänga ut det på nätet så räcker det att du beskriver med dina egna ord, för spelregler och spelsystem (inte ens termer och tabeller) kan man få upphovsrätt på (typ svenska/europeiska varianten av copyright)..

/Han som kan tipsa om peterbs sida med upphovsrätt för rollspel

Illern

koppariller
Om du bestämmer dig för att skapa ett eget regelsystem tror jag det är fördelaktigt att skriva ned så mycket som möjligt och så fort man har grunderna något så när klara testa reglerna (trots att det inte är tryckklart eller lägga-upp-på-nätet-klart). Detta för att användande är en väldigt konstruktiv och utvecklande process. Jag har sett bekanta gå runt i cirklar som Balthazar och fundera och fundera och fundera....
..tyvärr kommer många inte fram till den där blandningen som ger det magiska elixeret att hälla påå rollspelsgruppen, inte ens något elixir alls. Det måste ju vara perfekt och klart innan man kan visa för någon - icke sa' Nicke (Nyfiken som ville se systemet).

Testa på riktigt, stoppa in datum på alla sidhuvuden eller -fötter eller i alla kapitelnamn eller någon annan form av versionskontroll och använd och förändra under tiden. Annars är det nog alldeles för lätta att fastna i teorier som aldrig blir något. Visst krävs det någon grundidé och något mål med skapandet men när jag ser tillbaka på skapandet av mitt egna Terra Draconis så har jag fått enorma mängder ''input'' från just användandet av reglerna och flera tidigare verrsioner har avrättas i tid under årens gång (i stället för att utveveckla och utvecckla och utveckla varje variant och sedan försaka enorma mängder arbete).

Underrskatta inte vad andra människor kan tillföra. Du kan ju trots allt strunta i vad de flesta säger och även åsikterr som skiljer sig ffrån ens egen kan vara nyttiga på så vis att ens egeen ''tro'' testas och antingen utvecklas eller förstärks.