"Detta för mig osökt in på frågan om jag även bör försöka skapa ett eget spelsystem till min värld eller hur jag skall bete mig. Vad tycker ni som är lite mer skapar erfarna?"
Det beror på två faktorer.
1) Är din värld såpass unik att det inte finns något regelsystem som passar din värld?
samt
2) Hur kul tycker du att det är att skapa regelsystem?
Mot detta ställs det faktum att det är ett jefla slit att skapa ett komplett regelsystem. Skulle det vara så att du endast är ute efter ett sätt att lösa grundproblemen (dyrka upp dörrar och banka gobbos) så finns det femtielva miljoner olika grundsystem som löser detta: BRP, d20, T10, GURPS med flera har sina olika lösningar som fungerar mer eller mindre bra, "mer eller mindre" mest beroende på smak. Det är mest en fråga om balans: tycker man att grundegenskaper ska vara viktiga så är kanske GURPS bättre, och tycker man att grundegenskaper ska vara oviktiga så funkar förmodligen BRP jättebra.
Om du är ute efter särskilda effekter i ditt system såsom satsningsmekanismer, eller mycket speciella stämningsskapande regler som Castle Falkensteins "gentlemän spelar inte tärningsspel", så är man oftare tvungen att göra något eget från grunden.
En faktor till att väga in är hur mycket du kan ärva av dig själv i form av husregler och sno från andra spel. Vem vet? Du kanske redan har ett helt eget spel. Ett jättebra exempel på det tycker jag är
Han, som enligt min ringa åsikt inte spelar Drakar&Demoner. Sen kan han hävda precis vad han vill, men de saker som han har postat angående sina husregler har mycket, mycket lite gemensamt med Drakar&Demoner. Han skulle förmodligen kunna ta sitt system, kalla det för Duster&Drabbningar, rensa ut allt Ereb-specifikt och ge ut det som ett helt eget spel utan att någon skulle känna igen det som Drakar&Demoner. Möjligen skulle de kunna identifiera det som en BRP, typ.
---
Så vi avslutar den här ranten med en fråga: gillar du att pilla med regler och använda dem, eller tillhör du friformarbänken som bara blir irriterad när någon sträcker sig efter en tärning? Om det är det senare, bry dig inte ens. Om du ser regler som ett nödvändigt ont som måste vara med för att andra förväntar sig regler, så kan du lika gärna köra regelfritt eller skriva din värld till ett färdigt regelsystem som redan fungerar. Hellre det än en buggig otestad regelmotor med en massa konstigheter inbyggt.