Nekromanti Skapa en förening för Sthlms-konvent

Möller

Hubert Hortlax
Jag börjar bli putt. Jag vill som bekant arrangera ett konvent i DanCon+-storlek i Stockholm. Under den gångna veckan har jag tagit mig i kragen och letat lokaler. Den ekonomiska biten har jag helt ignorerat ett tag nu, det får lösa sig.

Men, en sak har bekymrat mig. Det har känts som att det är till min nackdel att inte kunna representera en förening när jag letat lokal. Jag vet inte om det egentligen påverkat något, men ändock ...

Så varför inte göra två flugor på smällen? Bilda en Sverok-förening. Det löser den ekonomiska biten och kan förhoppningsvis hjälpa i lokalletandet. Eller iallafall hjälpa med min självkänsla.

Jag är en person och inte över 25 år. För att det ska bli en bidragsberättigad förening behövs 4 personer till, varav minst 2 måste vara under 25. Så, vilka är beredda att göra väldigt lite jobb (men mer än inget) för att få till ett konvent i Stockholm?

Pilzefrau

hon/henne
Har du funderat på möjligheten att utnyttja föreningen WRNU? Vi diskuterade innan förra året vad föreningen egentligen kan bidra till sina medlemmar med, och kom visserligen fram till att svaret var "typ ingenting". Vi är inte bidragsberättigade, och det finns ingen som engagerar sig i föreningen WRNU som därmed skulle hjälpa dig, som inte lika säkert skulle gå in direkt i ditt konventsprojekt om du frågade dem. Men en sak vi faktiskt har är ju ett namn och en föreningsstatus (och numer faktiskt en ekonomi efter rollspelsdraken, även om alla pengar vi har så här långt är insamlade speciellt till draken och därför inte kan gå till konvent).

Jag skulle säga att möjligheten finns, och jag är ändå ordförande. Jag litar på att övriga styrelsen håller med mig.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Pilzeman said:
Jag skulle säga att möjligheten finns, och jag är ändå ordförande. Jag litar på att övriga styrelsen håller med mig.
Inte för att jag sitter i styrelsen, eller engagerar mig i föreningen, men jag tycker det låter som en alldeles utmärkt idé.

Om inte det funkar kan jag gå med i Möllers rollspelskonventsförening. Fast jag har precis passerat 25-årsgränsen, så det måste i så fall till några yngre förmågor också.

/M

Möller

Hubert Hortlax
Nej, det hade jag inte funderat på.

Men det hjälper föga. Jag har funderat på att arrangera via en lokal spelförening jag är med i - då kan jag inte få tillgång till verksamhetsbidraget som ju går till föreningens normala verksamhet, men jag kan kanske göra den föreningen berättigad för kommunens bidrag och stöd. Något som inte är möjligt mer wrnu.

Pilzefrau

hon/henne
För att svara på ursprungsfrågan: jag kan ställa mitt personnummer till förfogande, men absolut inte mer än så. Även om man lovar att en styrelsepost bara är för syns skull är det ändå något att tänka, på och jag har för mycket att göra. Dessutom är jag redan med i ett helt gäng sverok-föreningar, varav en är WRNU som jag misstänker riskerar att få en del överlapp i medlemmar, och jag vill inte riskera att någon kommer och slår oss på fingrarna för att vi har dubbelföreningar.

Men jag är under tjugofem så jag kan räknas som en person om det hjälper.

Möller

Hubert Hortlax
Det hjälper mycket. Dethär med dubbelposter i föreningar är ju ett aber, men det går nog att hålla dig utanför styrelsen =)

Då behöver vi alltså en till under-25åring och en som får vara äldre än så.

På måndag möter jag upp med Botkyrka kommun för att snacka lokalfrågor med dem. Då borde vi ha ett definitivt svar om en konventsförening behövs.