Nekromanti Skapa en Magisnubbe

RaidenHamar

Veteran
Joined
23 Jul 2002
Messages
10
Location
Kalmar
Jag har lagt ner mycket arbete i att försöka lära mig magireglerna och nu tycker jag iallafall att jag börjar komma underfund med dem. Men även nu har jag kommit över ett problem.

Pyrotropi kan endast användas när en eld är i närheten, så mycket har jag förstått. Men om man ska använda sig av den magin i strid (förekommer ganska ofta i vår spelgrupp) måste man, som jag har förstått, ha en eld i bakfickan. Om jag tex. ska använda mig av 'Diodactus pyrotropiska sfäroid' som man måste alstra pyrotropi i.

Min fråga är om jag kan använda mig av tex. Geotropi och transformera den till pyrotropi? Hur mycket svårare blir det isåfall? Jag är ännu inte lärt mig skapa egna besvärjelser så jag kan inte räkna ut svårigheten och allt det där.
Tack!
 

jollygoodfellow

Veteran
Joined
24 Jul 2002
Messages
2
rucka lite på reglerna och se till att ha en lykta/fackla i handen! :gremsmile:

I Mundana vandrar det nämligen runt en massa trollkarlar (de tillfällen de lämnar sina torn dvs) med behållare med glödande kol för värme, svarta dukar för att kunna alstra skototropi, eller urmodiga varianter av kylväskor för isen.

att alstra geotropi, transformera den till pyrotropi å ataxatropi skulle ta riktigt lång tid (typ 3r) och bli ganska svårt. så bär en fackla.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
lång tid istället för svårt

Min fråga är om jag kan använda mig av tex. Geotropi och transformera den till pyrotropi? Hur mycket svårare blir det isåfall?

Det är inte så mycket som att det blir svårare, snarare än att besvärjelsen kommer att ta längre tid att kasta.
Med lite otur så kommer kanske en sådan besvärjelse att ta 2 rundor att kasta.
Däremot så går det att göra besvärjelsen snabbare, men då kommer den att bli svårare än normalt.
Orkar inte räkna på det i huvudet, det får du göra själv.

Men som sagt, det går att ha kvar ungefär samma svårighet som för, det är bara att det drar ut på tiden, vilket är klart ohippt i en vildnärstrid.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: lång tid istället för svårt

Notera dock att fler slag de facto innebär högre svårighet, eftersom det är fler saker som kan gå fel. Om du behöver slå två slag med 75% sannolikhet så har du ungefär 56% chans att lyckas med båda. Ett tredje slag drar ner den totala sannolikheten till 42%.
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
att alstra geotropi, transformera den till pyrotropi å ataxatropi skulle ta riktigt lång tid (typ 3r) och bli ganska svårt. så bär en fackla.

Eller lär dig alstra ataxatropi och transformera till pyrotropi.

Xerxes Eldkniv
Magnitud: 2
Tid att kasta: 2 rundor
Räckvidd: 30 m
Varaktighet: Temporär
Moment: Alstra 3 filament Ataxatropi (Ob3T6), Transformera 2 filament till ett filament Pyrotropi (Ob3T6), Väv "Avstånd" (Ob1T6), Väv "Eld" med areaeffekt 1 meters radie (Ob2T6).

Går också bra att jaga smådjur med. /images/icons/oink.gif/images/icons/scream.gif

/Henrik
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Glödlampa ?

Kan ni inte ta emd en liden glödlampa (tror att det heter så) så slipper magikerna att klödda med en massa filament & sånt !
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,228
Location
Göteborg
Att alstra 3 ataxatropiska filament är farligt. Annan variant (med både fördelar och nackdelar):

Xerxes Eldkniv v 1.1
Magnitud: 2
Tid att kasta: 2 rundor
Räckvidd: 30 m
Varaktighet: Temporär
Moment: Alstra 2 filament Ataxatropi (Ob2T6), Transformera 1 filament till ett filament Termotropi (Ob2T6), Transformera till Pyrotropi (Ob2T6) Väv "Avstånd" snabbt (Ob2T6), Väv "Eld" med areaeffekt 1 meters radie snabbt(Ob3T6).
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Att misslyckas med något av de senare slagen är ännu värre. Alstringen är bara farlig om man fumlar - därefter så smäller det så fort du misslyckas.../images/icons/shocked.gif

/Henrik
 

Mael Valentin

Veteran
Joined
4 Jun 2002
Messages
14
Location
Kiruna(Hjälp mig!)
Gå ner till lokala magi affär "ritual & sånt" och inhandla lite eldpulver! 5 spänn / dosen och bekvämare att använda och ha i bakfickan än en lägereld.

Sid 108 i Mystik & Magi under Alstringhjälpmedel.
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Äsch, var inte mesig! /images/icons/tonguea.gif Kaos är ju hur säkert som helst! Quadosh är ju en förbrukningsvara... /images/icons/sick.gif

Allvarligt, att alstra är inte farligare än de flesta andra magiformer och om man behöver det så måste man ju ändå transformera till det.

/Henrik
 

[H2O]

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
178
Location
Linköping
<blockquote><font size=1>In reply to:</font><hr>

Men om man ska använda sig av den magin i strid (förekommer ganska ofta i vår spelgrupp) måste man, som jag har förstått, ha en eld i bakfickan.

<hr></blockquote>



Utöver förslaget om eldpulver (bra idé) så finns det även ett sätt till att komma undan om det inte finns eld i närheten:
Kroppslig alstring. Fungerar med istort sett alla magiaspekter (Minns inte undantaget).
 

RaidenHamar

Veteran
Joined
23 Jul 2002
Messages
10
Location
Kalmar
Dock står det att man får brännskador på kroppen om man använder sig av kroppslig alstring med pyrotropi.
 
Top