Nekromanti Skapa en monsterjägarorganisation

God45

#PrayersForBahakan
Jag befinner mig i ett modern horror/urban fantasy rollspel. Det är gamla World of darkness om den detaljen är viktig men det tror jag inte. Jag är en person med övernaturliga krafter som tillhör ett hemligt folk av andra personer med liknande krafter. Jag är en fullständig dödsmaskin men har väldigt lite andra krafter. Jag är har en del inflytande i den lokala grenen av ryska maffian men det rör mestadels datorbrott, trafficking och illegal prostitution. Jag har räddat lite folk från dåliga övernaturliga grejer. Jag har en del pengar men inte jättemycket.

Jag vill dra igång min egen monsterjagande och övernaturligt utredande organisation. Primärt är detta för att patrullera mitt område och se till att om någon dålig övernaturlig skit händer där får jag reda på det så jag kan hantera det. Det är endast sekundärt som jag vill att de ska döda grejer för mig, om ens det (men en framtid där jag kan få fram 6 personer beväpnade med silver laddade uzis låter inte dåligt det heller).

Nu är frågan. Hur ska jag få det här att hända? Vem behöver jag prata med? Vem ska jag rekrytera? Ska jag välja folk som vet om det övernaturliga eller ska jag indoktrinera folk? Hur ska jag skydda mina egna hemligheter? Ska jag avslöja min egen övernaturliga status eller inte? Vad tycker du?

Bezant

Veteran
God45;n89447 said:
Jag befinner mig i ett modern horror/urban fantasy rollspel. Det är gamla World of darkness om den detaljen är viktig men det tror jag inte. Jag är en person med övernaturliga krafter som tillhör ett hemligt folk av andra personer med liknande krafter. Jag är en fullständig dödsmaskin men har väldigt lite andra krafter. Jag är har en del inflytande i den lokala grenen av ryska maffian men det rör mestadels datorbrott, trafficking och illegal prostitution. Jag har räddat lite folk från dåliga övernaturliga grejer. Jag har en del pengar men inte jättemycket.

Jag vill dra igång min egen monsterjagande och övernaturligt utredande organisation. Primärt är detta för att patrullera mitt område och se till att om någon dålig övernaturlig skit händer där får jag reda på det så jag kan hantera det. Det är endast sekundärt som jag vill att de ska döda grejer för mig, om ens det (men en framtid där jag kan få fram 6 personer beväpnade med silver laddade uzis låter inte dåligt det heller).

Nu är frågan. Hur ska jag få det här att hända? Vem behöver jag prata med? Vem ska jag rekrytera? Ska jag välja folk som vet om det övernaturliga eller ska jag indoktrinera folk? Hur ska jag skydda mina egna hemligheter? Ska jag avslöja min egen övernaturliga status eller inte? Vad tycker du?
Ta en titt i Hunter-böckerna.

God45

#PrayersForBahakan
Bezant;n89450 said:
Ta en titt i Hunter-böckerna.
Ja. För jag har inte redan läst alla de böckerna. Mitt nick är valt slumpvis och inte alls en obskyr referens till Hunter.

Bezant

Veteran
God45;n89454 said:
Ja. För jag har inte redan läst alla de böckerna. Mitt nick är valt slumpvis och inte alls en obskyr referens till Hunter.
Då kan du ta en till titt. :)

God45

#PrayersForBahakan
Bezant;n89456 said:
Då kan du ta en till titt. :)
Det här är ett uselt tips. De här böckerna hanterar aldrig det praktiska skapandet av en organisation. Även om organisationer beskrivs så skyndas de praktiska detaljerna över. Det här är ett anti-tips. Det gör inget för att hjälpa mig, du har inga egna idéer du tillfört och jag vet inte varför du tar upp plats i min tråd.

.113

Swashbuckler
Det borde väl finnas något sånt där hunter tecken som de gör, som bara hunters förstår, som du kan resa omkring och sätta ut.. På så sätt kan du leda/samla ihop hunters från flera ställen. Alltså du sätter tecken här och där som leder hunters till något som gör att du kan kontakta dem eller de kontakta dig(men som lätt paranoid är det nog bättre att kontakta dem i hunter världen, utifall någon blir fångad av monster efter de sett hur man kontaktar dig.)

Det är ju ett sätt att rekrytera folk som faktiskt kan hantera de här sakerna på ett bättre sätt. Det är ju svårt att ha "vanliga" människor som allierade eftersom många monster har så pass lätt att förstöra deras sinnen, antingen genom att ta över dem eller liknande, eller helt enkelt skrämma dem. Men i övrigt så, det borde ju ändå gå att samla ihop en trupp med t.ex. reportrar eller underättelseagenter osv som håller ögonen öppna efter mystiska saker som händer, det borde ju gå utan att faktiskt avslöja att det är monster du letar efter. Typ ovanliga mönster, mystiska seriemördare osv kan ju vara monster, men det behöver ju inte de veta.

Något sådant du är ute efter?

God45

#PrayersForBahakan
.113;n89467 said:
Det borde väl finnas något sånt där hunter tecken som de gör, som bara hunters förstår, som du kan resa omkring och sätta ut.. På så sätt kan du leda/samla ihop hunters från flera ställen. Alltså du sätter tecken här och där som leder hunters till något som gör att du kan kontakta dem eller de kontakta dig(men som lätt paranoid är det nog bättre att kontakta dem i hunter världen, utifall någon blir fångad av monster efter de sett hur man kontaktar dig.)

Det är ju ett sätt att rekrytera folk som faktiskt kan hantera de här sakerna på ett bättre sätt. Det är ju svårt att ha "vanliga" människor som allierade eftersom många monster har så pass lätt att förstöra deras sinnen, antingen genom att ta över dem eller liknande, eller helt enkelt skrämma dem. Men i övrigt så, det borde ju ändå gå att samla ihop en trupp med t.ex. reportrar eller underättelseagenter osv som håller ögonen öppna efter mystiska saker som händer, det borde ju gå utan att faktiskt avslöja att det är monster du letar efter. Typ ovanliga mönster, mystiska seriemördare osv kan ju vara monster, men det behöver ju inte de veta.

Något sådant du är ute efter?
Nice! Det här är en väldigt bra ide. Det känns som ordentlig tradecraft och det gör att jag inte är så utsatt.

Mundo

Myrmidon
En fråga först då. Hur "proffsigt" vill du att det ska vara?
Min favorit-typ av hunter-grupper är ju de som uppstod i gamla world of darkness: Demon the fallen böckerna. Typ pizza-budet vars flickvän visade sig vara besatt av en demon och nu måste han göra vad han kan tillsammans med kassörskan från walmart och hennes rent-a-cop bror.

Men din kille verkar lite mer av ett proffs. Världen är modern och med grym teknik kan informationssamling vara skitlätt. Pröjsa några arbetslösa nördar för att hitta 'mystery'-videos i din lokala närhet. Sen gäller det ju såklart att skilja skräpet från det som verkar mer övertygande. När det väl är gjort så undersöker man själv och försöker hitta allierade som är villiga att tro. Att rekrytera två snubbar ur ryska maffian för att jaga ner en vampyr kommer låta som om du tagit något tungt.
Istället får man leta bland de som redan är övertygade men bara behöver en liten knuff. Den tysta snubben längst bak i kyrkan. Wicca tjejen som säger att hon kan trollformler och har sett alla avsnitt av Buffy. Etc.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tanke:

1) Gör research om staden/området. Fokus på folk som gillar vapen, till exempel. Få lite span på personer/grupper du tror skulle kunna utgöra rekryteringsbas.
2) Iscensätt ockult mysterium/situation.
3) Inträd själv, utan krafter (kanske rentav genom inhyrt ombud), som "nån som vet grejer". Hjälp till att lösa problemet. Presentera dig som representant för en hemlig organisation som löser såna här problem, yadda yadda, erbjud medlemskap.
4) De som går med på att bli medlemmar initieras via någon lagom mystisk men egentligen typ verkningslös ritual. Målet är att förstärka tilltron till organisationen, inget annat.
5) Grooma dem genom att ge dem tillgång till en del av din information/resurser. Låt dem hålla utkik. Om det blir tråkigt för länge kan du iscensätta ytterligare mindre grejer, så de får känna sig duktiga och inte börjar misstro. Upprätthåll illusionen av att din organisation är superstor och att de bara är en liten cell.

Kanske?

Mundo

Myrmidon
krank;n89506 said:
Tanke:

1) Gör research om staden/området. Fokus på folk som gillar vapen, till exempel. Få lite span på personer/grupper du tror skulle kunna utgöra rekryteringsbas.
3) Inträd själv, utan krafter (kanske rentav genom inhyrt ombud), som "nån som vet grejer". Hjälp till att lösa problemet. Presentera dig som representant för en hemlig organisation som löser såna här problem, yadda yadda, erbjud medlemskap.
4) De som går med på att bli medlemmar initieras via någon lagom mystisk men egentligen typ verkningslös ritual. Målet är att förstärka tilltron till organisationen, inget annat.
5) Grooma dem genom att ge dem tillgång till en del av din information/resurser. Låt dem hålla utkik. Om det blir tråkigt för länge kan du iscensätta ytterligare mindre grejer, så de får känna sig duktiga och inte börjar misstro. Upprätthåll illusionen av att din organisation är superstor och att de bara är en liten cell.

Kanske?
Detta var ju skitsmart. Oh my God I am stealing this.

slanfan

Hero
krank;n89506 said:
Tanke:

Kanske?
Ah, den så kallade Gandalf-metoden?

Som faktiskt svar ger jag ett anti-svar: Du kommer bli hittad och initierad i en redan existerande organisation.

God45

#PrayersForBahakan
krank;n89506 said:
Tanke:

Kanske?
Det här är helt briljant! Jag kan göra det med en "cellstruktur" som ursäkt till varför de inte träffar så många andra och sedan droppa riktiga hints av vad som pågår för att göra dem mer användbara.

God45

#PrayersForBahakan
slanfan;n89509 said:
Som faktiskt svar ger jag ett anti-svar: Du kommer bli hittad och initierad i en redan existerande organisation.
Jag är redan med i en större organisation/konspiration/global grej redan. Jag vill ha mina egna minions och min egen organisation för att göra mitt jobb bättre och för att kunna använda mot andra medlemmar av min organisation som ett hemligt vapen.

slanfan

Hero
God45;n89517 said:
Jag är redan med i en större organisation/konspiration/global grej redan. Jag vill ha mina egna minions och min egen organisation för att göra mitt jobb bättre och för att kunna använda mot andra medlemmar av min organisation som ett hemligt vapen.
Då är ju Kranks förslag perfekt :)

Annars kan man ju sätta ut en vag annons om "arbete med oregelbundna arbetstider och hög belastning", sedan börja skicka desperata stackare på utgallrande skituppdrag.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
God45;n89516 said:
Jag kan göra det med en "cellstruktur" som ursäkt till varför de inte träffar så många andra och sedan droppa riktiga hints av vad som pågår för att göra dem mer användbara.
Precis!

JJoghans

Regelknackare
God45;n89517 said:
Jamen då är det ju lätt! Du känner ju redan likasinnade inom den globala konspirationen - personer som du har utfört håriga uppdrag tillsammans med, och som bara fått skit uppifrån när de gjort det som de ansett moraliskt riktigt. Du samlar dem för att utföra en osanktionerad operation, och de går med på det - för den globala konspirationen är alldeles för korrupt för deras smak, och de gillar inte de fall där uppenbarligen saker "rinner mellan fingrarna" p.g.a. oheliga allianser. De litar på dig eftersom du har räddat deras rumpor mer än en gång. Tillsammans med denna handfull nära vänner skapar du din nya organisation. En av dem har kontakter inom den undre världen. En annan inom de akademiska sfärerna. En tredje inom polisväsendet, osv. Dessa nyckelpersoner knyter nya förmågor som delar era ideal till din nya organisation.

God45

#PrayersForBahakan
Dazumal;n89526 said:
Jamen då är det ju lätt! Du känner ju redan likasinnade inom den globala konspirationen - personer som du har utfört håriga uppdrag tillsammans med, och som bara fått skit uppifrån när de gjort det som de ansett moraliskt riktigt. Du samlar dem för att utföra en osanktionerad operation, och de går med på det - för den globala konspirationen är alldeles för korrupt för deras smak, och de gillar inte de fall där uppenbarligen saker "rinner mellan fingrarna" p.g.a. oheliga allianser. De litar på dig eftersom du har räddat deras rumpor mer än en gång. Tillsammans med denna handfull nära vänner skapar du din nya organisation. En av dem har kontakter inom den undre världen. En annan inom de akademiska sfärerna. En tredje inom polisväsendet, osv. Dessa nyckelpersoner knyter nya förmågor som delar era ideal till din nya organisation.
Det här hade fungerat om inte alla inom den globala organisationen vore fruktansvärda, hycklande monster som driver hemsk politik mot varandra och är super upptagna med att ta hand om sina områden. Vilket är varför jag känner att det vore en fördel att rekrytera dödliga allierade. Det hade varit trevligt att använda ditt förslag men det är tyvärr inte möjligt.

Björn den gode

Swashbuckler
Vi vill alltså kunna patrullera ett område utan att det direkt skriker ut att det är något konstigt och drar till sig en massa dålig övernaturlig uppmärksamhet... Det är svårt. Jag skulle tro att det enklaste alternativet är att skaffa ett gatugäng, inget avancerat men ett klassiskt kvartersgäng som kan sälja braj och kolla misstänksamt på alla som rör sig i området som de inte känner igen, sprid sen ut att du har lite kontakter med ryska maffian så kommer förhoppningsvis andra smågäng inte vara så intresserade av att bråka med er.

Problemen som jag kan se det även med den här lösningen är flera, framförallt så tror jag att det kommer vara svårt att lita på dom, knarkande ungar med maffiadrömmar kommer både lätt kunna köpas och hugga dig själv i ryggen och det går inte att förutsäga vad de tar sig för när de för första gången börjar upptäcka övernaturligheter.

Det går det förstås inte med många andra människor heller, och som flera varit inne på så vill vi dessutom att de helst ska hålla tyst om saken eftersom dessa saker är farliga. Det fungerar liksom inte att rekrytera från någon ufoförening eller så eftersom de bara skulle älska att gå till media med bevis på övernaturligheter och sen antagligen snart vara döda. Men vi vill inte heller helst berätta om hur farligt det är eftersom rädda människor också är fruktansvärt oberäkneliga.

Så min lösning hade nog varit att gått till anarkisterna. Skaffa först en personlig 'vän' i någon existerande anarkistfraktion, gå på lite möten och var en schysst snubbe, berätta att du har en lägenhet som du inte bor i och som folk gärna får flytta in i så att de får en naturlig anledning att röra sig i området. Och prata om hur staten håller på att utveckla supersoldater och att de testar dom i just våran stad och du tror att det är särskilt i 'ditt' område som testerna sker. De kommer antagligen inte tro dig, även om de säkert vill tro allt ont om staten så är det ändå en lite väl osannolik historia att sälja in. Men det är då du kör tricket som tidigare nämnts i tråden där du utsätter gruppen för något lagom övernaturligt, och tar något som skulle kunna förklaras av din teori. Efter det är de säkert mycket mer böjda att lyssna på dig.

Fördelen är att de antagligen i första hand inte blir rädda utan arga, att det trots det inte har några problem att köpa att ni måste samla in så mycket bevis som möjligt innan ni berättar för någon annan och att 'gömma' sig för staten är en typiskt bra grej. Och skulle det till slut krävas vapen så är det heller inte orimligt att de tar till sådana. Största risken som jag ser det är att eftersom det mer eller mindre bygger på en bluff så finns alltid risken att något övernaturligt lyckas vända dem mot dig 'det är hen som är utsänd av staten och experimenterar på er!', men jag kan inte komma på något smartare ikväll i vart fall.

Oavsett metod så krävs det antagligen en ganska samvetsfri individ för att göra det här, för den kommer utsätta alla som rekryteras för en fara helt i onödan...eller nödan då beroende på hur en ser det.

Zappelina

Swordsman
Alltså, jag tänker inte anarkister men foliehattar och åsidosatta, utstötta, bistra och cyniska. Du hittar dem på schack-klubben, i ufo-sällskapet, på biblioteket och vårdcentralen. De är dina ögon och öron. Du är kompis med dem, lyssnar på deras berättelser, bekräftar deras teorier, förser dem med svar. De är en cell, som tidigare sagts. Krigarna känns svårare. Kanske kan de väljas ur gruppen? Lokala ungdomar som behöver en mening, samhörighet, lite konspirationer. Problemet är att få dem att vara våldsamma bara när du behöver det, som jag ser det, och att hålla dem på den nivån. Kanske är det yrkessoldater du skulle inrikta dig på istället? Missnöjda veteraner som redan har svårt att skilja verklighet från mardröm? Ensamma också de. Förse dem med lägenheter. De förväntar sig inte längre någonting och blir därför billiga i drift.

JJoghans

Regelknackare
Jag skulle nog förorda yrkessoldater (eller f.d. sådana) till att utgöra "fotfolket". Oavsett hur välutrustade och investerade i saken anarkister och f.d. gängmedlemmar kan vara, så är de notoriskt dåliga på att följa order, och jag får känslan av att OP skulle uppskatta lojalitet framför fria initiativ. Det sista man vill ha "ute på fältet" är osanktionerade handlingar, tjafs och missnöje.