Nekromanti skapa en rollperson

Kroloc

Veteran
hej. det är så att jag har just skaffat mig Eon har läst lite i den men det är massa funderingan som jag har. om jag te,x skulle välja att va en tirak å vöjer att ha yrket isjägare skulle det funka gå å hur gör man för att slå fram att man lyckas inom det yrket...jag vet att man ska slå ob3T6 men mot vad...förstod inte den förklaringen där....jag vill helt enkelt veta hur man skapar yrket till en tirak Te,x....mvh kroloc

Vincir

Veteran
Du slår mot de attributen som det står, t ex STY, TÅL, PSY. Du måste slå under dessa för att du ska lyckas med slagen. Lyckas alla slagen är du framgångsrik, lyckas två är du normal, lyckas ett är du dålig :gremtongue:

Och att ha en tirak som isjägare tror jag inte går, då dem bor på Takalorr (stavning?), och det är inte mycket is där...

Istället kan jag rekommendera Barbarkrigare eller Pirat, beroende på vad för sorts tirak du är.

bozar_UBBT

Warrior
Jag tycker man ska tillämpa en husregel här, vet inte vems det är men det är direkt ologiskt att en misslyckad karriär medför både färre yrkesenheter och fria enheter, dessutom blir det orättvist stor skillnad på skickligheten hos rollpersoner med olika karriärsnivå. Testar du bara så gör enligt reglerna men ska ni göra riktiga rollpersoner för spelbruk så bör du kolla upp husregeln

Vincir

Veteran
Vad ska man då få för fördel? Känns ju inte rättvist att man är framgångsrik om det inget tjänar till...

DesertRain

Hero
Vi kör alltid med att alla automatiskt får en framgångsrik karaktär. Det började vi med efter att ha haft spelet i bara nåon månad.

Poseur

Swashbuckler
Håller helt och hållet med dig här.
Liksom alla människor är inte lika. Varken hur smarta dom är eller hur mycket dom kan.
Men, många spelare kan tycka det är orättvist om dom är väldigt olika bra. Typ en framgångsrik och dom andra misslyckade.
Samma sak gäller på bakgrundsslagen också egentligen.

Men folk är olika så jag röstar på olika skickliga rps.

I min kampanj nu så är tre utav huvudpersonerna 18 år gamla och ganska "kassa" på det mesta, dom fick runt 70 enheter ifrån början att sätta ut allt som allt. Men dom får i snitt 3 förbättringsslag varje spelträff så.
En utav huvudpersonerna är istället en framgångsrik doktorand i magi och strax över 30 så det skiljer lite.

/Poseur : omväxling förnöjer

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag tycker nog framgånsslagen hade kunnat skötas på ett bättre vis. De gör nu två saker: ser till att folk som är bra på de attribut som är viktiga inom yrket blir bättre på yrkesfärdigheterna, och beskriver rollpersonens sociala ställning. Den första av de två funktionerna skulle skötas bättre av att färdighetsvärdena knöts närmre till attributen. Då skulle man också bli av med den störiga effekten att en lärd man med hög PSY, VIL och BIL får fler enheter att lägga på valfria färdigheter som inte alls behöver vara relaterade till dessa attribut.

Jag skulle helst vilja se "social framgång" och "yrkesmässig kompetens" som två faktorer som inte är lika tätt sammanknutna som de är nu. Underdogs som trots sina talanger är fattiga och föga uppskattade är ju ett klassiskt tema, och något som är svårt att göra just nu.

Vincir

Veteran
Frågan är om man kan utforma ett system så att, beroende på yrke och attribut, man får olika poäng.

Kanske man som krigare får ((STY+RÖR)/2)*30 färdighetspoäng på vapenfärdigheter? Bara som exempel då...

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag skulle snarare vilja se att kostnaderna för att höja färdigheter varierade beroende på de attribut de var knutna till. Som det är nu har en person med PSY 3 varken lättare eller svårare än en med PSY 18 att lära sig de olika kunskapsfärdigheterna, till exempel. Den sociala delen av framgångskonceptet kan stanna som den är.

Vincir

Veteran
Jo, låter bra i teorin, men det kommer nog bli ett väldigt komplicerat system.

Vincir

Veteran
Haha, jävligt sant :gremtongue:

Men om man då istället tar typ 3-8, 9-12, 13-18 som olika sorters nivåer på färdigheter. Möjligtvis kan man även dra in olika rasmodifikationer.

Har inte tid att tänka ut ett system just nu, har inte böckerna här heller...

k7e9

Hero
Nåväl, vi kör på att alla har samma nivå av framgång vad det gäller enheter att lägga på färdigheter.

En med en framgångsrik karriär får dock:
Mer rykte, mer pengar, mer startutrustning, mer kontakter och så påverkas de av "övrigt" (t.ex. en framgångsrik ädling får en adelstitel).
Detta eliminerar "problemet" med olika färdighetsnivåer, men ger skillnad i social ställning genom rykte, kontakter, pengar och allt det där.

Vi tycker att det gör tillräcklig skillnad och passar oss väl.

Vincir

Veteran
Fast efter lite tänkande har jag nog kommit på varför det är som det är.

Desto bättre du är, desto större chans att du har fått mer?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Ja, det sambandet är ju uppenbart. Däremot tycker jag möjligheten ska finnas att skapa fattiga och bortglömda genier, eller inkompetenta idioter på höjdarpositioner, även om de rent realistiskt borde vara mer sällsynta.

För övrigt kom jag att tänka på en sak: om man har dåliga fysiska attribut och ändå vill spela en krigare, är det inte vettigare att ta ett yrke med enbart mentala framgångsslag och många valfria färdigheter, bli framgångsrik inom detta och bränna alla valfria enheter på krigarfärdigheter? Säkerligen mer effektivt än att försöka bli framgångsrik som faktisk krigare. Det är ju ett tecken på att systemet inte är helt hundra.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Vincir said:
Du slår mot de attributen som det står, t ex STY, TÅL, PSY. Du måste slå under dessa för att du ska lyckas med slagen. Lyckas alla slagen är du framgångsrik, lyckas två är du normal, lyckas ett är du dålig :gremtongue:

Och att ha en tirak som isjägare tror jag inte går, då dem bor på Takalorr (stavning?), och det är inte mycket is där...

Istället kan jag rekommendera Barbarkrigare eller Pirat, beroende på vad för sorts tirak du är.
Kom just att tänka på detta. Frakktiraker finns utspridda över världen, så en sådan som isjägare verkar inte så orealistiskt. Däremot undrar jag lite över hela fenomenet med isjägare på Mundanas norra halvklot, eftersom hela nordpolen tycks omgiven av en massiv kontinent. Något ishav finns liksom inte.

tull

Hero
3 karriärssteg som i neotech [OT]

Jag skulle vilja se att yrkes/karriärssystemet var mer som i neotech.

T.ex att man har tre perioder i sitt liv, 12-16, 17-27 och 28-40.

Tycker det är det bästa med neotech iaf.
Cirefalisk utbildning som det går att läsa om i Cirefalier modulen är lite i den banan.

Vincir

Veteran
Jo, men det är därför spelledaren alltid har sista ordet. Det förstör ju lite känslan om man gör så. :gremwink:

Däremot tycker jag att ett fattigt geni eller en högt uppsatt dumkopf borde spelas fram för att få mer story bakom hur & varför.