Nekromanti skapa en rollperson

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag håller benhårt fast vid att "SL har alltid sista ordet" inte är en ursäkt för konstiga regler. Man kan ju ta till det när som helst: "Ska det verkligen finnas en regel som gör att fem gamla farmödrar kan hota livet ur en ensam barbarkrigare?" "Äh, SL har sista ordet ju."

bozar_UBBT

Warrior
Jag låter bara framgångsslaget vara ett mått på kontakter, startutrustning och förmögenhet då det är ologiskt att en person som är dålig i sitt yrke är dålig på allt. Kontakter kan faktiskt göra en person väldigt mäktig om SL så vill.
Bobbys lösning är inte heller fel men kräver ju en hel del arbete, kommer inte ihåg varifrån men har för mig att jag sett en liknande modell förr någonstans......

Poseur

Swashbuckler
Varför skulle en icke framgångsrik herre ha mindre vänner än en framgångsrik (jaja ni förstår vad jag menar så inget gnäll)?

Liksom dom flesta kontakter man får blir ju ändå vänner eller släktingar. Diverse extra yrkesmässiga kontakter vissa yrken får som framgångsrika är ju bra att ha som det är.

/poseur som bara lyckades med sitt PSY slag som student.

Regmolar

Swashbuckler
Det där med hur Veddo (och allt annat djurliv, för den delen...) faktiskt överlever i norr har redan diskuterats. Det förslag jag minns (tror det var mitt) var att många underjordiska hotspots i form av gejsrar etc. höll resten av näringskedjan vid liv. Sammanlänkning med havet visa underjordiska "kanaler" tror jag också jag minns som förslag (går ju att kombinera med det ovan).

Vi får anta att behemoten som nämns i B&M och ska vara Mundanas största landlevande djur vandrar runt och suger plankton ur de där för att överleva.

Eller så äter de snö, och har en helt annan uppfattning om termodynamik än varelser i vår värld :gremwink:

I övrigt får jag referera till sökfunktionen och sluta OT:a...

bozar_UBBT

Warrior
En framgångsrik yrkesutövare har sannolikt fler yrkerkontakter än en icke framgångsrik. Det berör ju inte övriga slag på bakgrundstabellen så jag förstår inte din kritik? Pengar och yrkesmässiga kontakter är ju det man får inom en framgångsrik karriär i verkligheten också.

Poseur

Swashbuckler
Man får väl olika många kontakter beroende om man är misslyckad/normal/framgångsrik precis som med enheter/startkapital/a-b-c-d-x-val eller?

Sen senare har ju vissa yrken extra specialsaker för dom som är framgångsrika, mer qadosh extra kontakter och liknande. Vilket jag tycker ska stå kvar.

Men varför ska en mysslyckad yrkesutövare ha mindre vänner? det är frågan.

/poseur kanske lite missförstådd :gremgrin:

bozar_UBBT

Warrior
Jag tycker man ska ha kvar allt som det är bortsett från just enheterna. En misslyckad yrkesutövare har ju inte färre vänner, alla kontakter man får via yrken är ju redan bestämda att de ska vara av yrkesmässig natur.

Poseur

Swashbuckler
Så får man inga vänner i EonIII ? Utan alla man känner är yrkesmässiga? humm...

/Poseur tveksam

bozar_UBBT

Warrior
Du får ju de du får i bakgrundstabellerna eller om SL är snäll så får du välja en kontakt istället för något annat bakgrundsslag.

Poseur

Swashbuckler
Spelar du Eon3? Där får du nämligen kontakter beroende på ditt yrke och din framgång. Är du Dessutom framgångsrik brukar man kunna få två extra kontakter som automatiskt är yrkesmässiga kontakter.

Kontakter är ju borta ifrån bakgrundstabellerna i Eon3.

/poseur för(virrar)klarar

bozar_UBBT

Warrior
Jag faktiskt inte kollat i dem listerna i den nya då jag slår all bakgrundsslag i min Eon delux men tänk såhär då om du måste ha en regel för det: rollpersonen skulle kunna få en vän (av natur barndomsvän, bästa vän eller god vän, dock ingen med makt eller med stora resurser för större användbarhet i spel) per ob-slag mot personlighet. Första vännen börjar på ob1t6, nästa ob2t6 osv tills slaget misslyckas.

Förövrigt tycker jag det är upp till SL och spelare att diskutera rollpersonens vänner utan resurser, det behöver inte täckas av reglerna då en ambitiös spelare kan tänka ut trovärdig bakgrund själv. Det jag vet är att yrket enbart tar upp yrkesmässiga kontakter som ofta har resurser och det har inte en misslyckad yrkesman lika många.

Det står dessutom att bakgrundsreglerna inte ska tas på blodigt allvar, strider de mot en vision om karaktären som är rimlig och spelbar så varför inte låta spelaren få sin vilja genom?

Poseur

Swashbuckler
Eon 3 är således bättre i avseendet att kontakterna hamnat utanför bakgrundstabellerna. Således får alla omkring 3 kontakter utan att behöva lägga dom extra slagen på kontakttabellen istället för något som är faktiskt kul.
Och nej, just vänner ska man inte ha några fucking regler för att ha. Alla har vänner. Folk känner dock olika många.

Det är dessutom skillnad på en vän som man har skapat i bakgrunden och en vän man har fått ifrån kontaker. Kontakter är just det, kontakter, dom ska vara användbara ingame och inte bara leka och prata med.

Självklart(nej) att bakgrundsreglerna inte skall tas på blodigt allvar. Dom flesta som gör eonroller har någon idé om hur dom vill att den skall vara och därför fårmar man förmågorna och slagen efter den idén och inte slumpar fram helt och hållet.
Men anledningen att man som SL inte tillåter helt och hållet spelarna att välja rakt av är många, men framför allt för att hålla balans i den tilltänkta kampanjen.

bozar_UBBT

Warrior
Verkar som att vi har samma uppfattning i grund och botten men det krävts lite diskussion för att komma fram till vad vi egentligen menar.

Poseur

Swashbuckler
Jo det verkar som det.
Det skrivna ordet som förvirrar bara.

/poseur äter kladdkaka