Nekromanti Skapa en Transformer!

Ymir

Liten kantbaron
En rolig men poänglös diskussion som kom upp i mitt kompisgäng efter att vi sett Transformers 4, och som jag nu tänkte transplantera till forumet. Here goes: Om premissen är att du ska spela typ ett rollspel eller whatever enligt premisserna för Michael Bays Transformer-filmer, dvs att det basically ska vara så ansträngt awesome som bara möjligt men 'no change in mass', vilken slags fordon (mycket lösa tolkningar av begreppet är okej!) eller öht elektronisk pryl, och modell, är din rollperson?

Jag kan börja för att liksom sätta ribban:

first pick, om det funkar med ståryn, vill jag spela fucking Mir. Mir är antagligen en Autobot eftersom designen kommer vara bullig och rymdig och vitfärgad och ha en massa kufiska paneler, men får ju iallafall bryta på ryska och lär heta typ, Redstar. Hen är nog ganska passiv och svävar mest runt i geostationär omloppsbana där hen ägnar sig åt att infesta satelliter, skicka radiosignaler och små sonder med mini-bots och annat sånt som Soundwave bösade med i Revenge of the Fallen. Men Mir kan ju alltid vara utrustad med en fet laserkanon som i Iron Skies, och blasta loss på fientliga rymdskepp och grejer.

second pick, Typhoon-atomubåt. Då får man ligga under havet och blippbloppa och transformationssekvensen kommer vara fucking godawesome, för allt stort och monstruöst som väller upp ur vågarna är ofrånkomligen det. Atomubåts-transformern är definitivt en Decepticon eftersom den kommer ha ond design, stealth:igt modus operandi och vara enormt stor i sin transformer-form. Det är en öppen fråga om den är kärnvapenbestyckad (får Transformers automatiskt samma bestyckning som sina förlagor, liksom? men jag hoppas givetvis på det. ph34r. Namn? Jag vet inte, Nuclear Deterrent?

Krille

Super Moderator
Det finns säkert en officiell sån här i Transformers-mytosen, men jag är lite sugen på en italiensk super-motorcykel, typ en rödlackad Ducati (som därmed heter Testarossa). I transformer-form är den hyfsat människostor och kan därmed interagera lättare med dem, och är en äventyrlig typ som gillar party och skoj.

Testarossa förlitar sig på smidighet och snabbhet om det blir våldsamt, och är den där typen som flyger ut ur eldhavet med dubbla laser-k-pistar (från avgasrören) i händerna och filmens hjälte om halsen, innan den transformeras tillbaka till superhoj igen precis innan den landar.

Xyas

Swashbuckler
Autoboten Woody. Förvandlar sig från ett sånt där skitmegastort trädfällarfordon. Stereotypt no-nonsense arbetare som hugger i när det krävs och slåss med roterande sågklingor.

slanfan

Hero
Förmodligen en Bucket Wheel Excavator, kallad Buck-x.
Det är tufft att vara jättestor.

Kanske en "Popemobile" kallad Papo, med Cleric spells.​
Tell said:
Ajfaan, du han först!
slanfan said:
Du kan ju vara en oljeplattform eller något annat jättestort...
Ymir said:
jag tror at as konventionella fordon goes ska man vara en supercarrier eller en oljetanker om målet är maximal massa. Om man håller igen bara lite grann kan man ju dock vara en Transformer som är typ, Silja Line.
obak said:
Om man är en siljaline färja, kommer man då med ett finskt tangoband?
Ymir said:
nej, man -är- ett finskt tangoband. Det är ju en Michael Bay-film, så Autobotsen måste ha lökiga ethnic scrappy-personligheter.

obak

Hero
Arm: Arm kan förvandla sig till en industrirobot, hans specialitet är att utföra repetativa, monotona uppgifter under långa perioder.

Agalma: Agalma kan förvandla sig till en staty, han är helt orörlig i denna skepnad men statyns ansikte och kläder kan anta vilken skepnad som hellst. Huserar för tillfället i Oprezovistaan där han låtsas vara en staty av den Älskade Ledaren.

God45

#PrayersForBahakan
Jag hade gjort en svävare och när den förvandlas till en robot är svävar balongen en kjol så roboten är bara en svävande överkropp.

Paal

Imaginär fantast
Ett enormt hangarfartyg som skjuter iväg jetplan ur ärmarna i robotform som värsta Vegas-magikern.

Antagligen decepticon eftersom de verkar har paxat flygplan men att vara autoboat (autobåt) lockar ju onekligen.
Ymir said:
är du en supercarrier är du definitivt en Decepticon, allt militärt och överdrivet stort är Decepticons. Jag älskar Vegas-magiker-idén, det är precis en såndär halvlökig grej som Michael Bay hade kört helt oreserverat.

Ymir

Liten kantbaron
What about en trä-transformer som är ett första rangens linjeskepp? Dess robotform kommer typ vara mer eller mindre täckt av kanoner och rep... masterna kan bli nån typ av horn...och den är super-ekologisk! Den kommer givetvis heta "Broadside".
krank said:
Är jag vääääääärldens tråkigaste typ om jag påpekar att det redan finns en Broadside? ( http://tfwiki.net/wiki/Broadside_(G1) ) =)
Ymir said:
Tss, det kan väl finnas två!

Ymir

Liten kantbaron
Ytterligare en variant som Pendragon föreslog i vårt samtal var en Transformer som var en Toyota Hilux. Denna bil är, av Top Gears test att döma, mer eller mindre totalt oförstörbar, och varken tidvatten, eld, rivningskulor, frontalkrockar eller sönderfallande höghus är ett problem för den. Så där har vi en badass mothafuckin' Autobot. Den heter antagligen typ "Imperviour".
Man Mountainman said:
Hilux är ju också det självklara valet för gerillakrigare världen över:

http://3.bp.blogspot.com/-71PUSOiDvbc/U-R_eXqsujI/AAAAAAAAJew/gO1r7KG5RsQ/s1600/ISIS_CIA_Convoy.jpg

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Det här är en svår tråd för mig. Jag har ju hittat på egna transformers sedan typ '87-88 ungefär... Samtidigt känner jag ju att det mesta jag kommer på som är ballt redan finns. Det finns ju en anledning till att leksakerna numera mest kopierar äldre designer liksom.

Min rollperson skulle nog vara såhär: En triple changer vars ena form såg ut som Highbrows helikopterform, och den andra var någon form av helt orealistiskt stort kattdjur a' predacon-ledaren Razorclaw eller panterformen hos Ravage. Kanske med vingar, för den där mytiska twisten, och för att göra något av helikopterns rotorer? Beväpnad i robotform med svärd som formas av sagda rotorer/vingar, ofc.

Antagligen en decepticon, possibly en som börjat som autobot men blivit less på Primes eviga hyckleri och självrättfärdigande. Han gillar nog inte Megatron sådär supermycket heller, men man får ju nånstans välja det minst onda...

Namn? Tjaaaaa... Bladestorm kanske?
Ymir said:
jag slår vad om att det inte finns en befintlig Transformer som är ett ekranoplan, iallafall!

krank

Och nu blev jag såklart sugen på att börja fila på mitt transformers-ripoff-rollspel igen. Skit också.
Krille said:
Får vi spela det på GothCon? 8)
krank said:
Kanske 2016 isf =)
Just nu saknas lite för mycket...

krank

Min andra rollperson skulle nog sakna riktig jordisk altform alls, lite som dinoboter (vafan, dinosaurier är knappast diskreta). Han skulle heta Static eller möjligen Thunderbird och ha en stor fågelliknande alt-form och ha krafter relaterade till elektricitet. Mer exakt kunna typ skapa blackouts och sånt. EMP-grejer. Han skulle personlighetsmässigt vara ganska mycket Soundwave, dvs forskartyp i första hand.

Min tredje rollperson skulle vara typ en folkracebil, ganska generisk, vars främsta claim to fame är att han blir skrevet i en stor Combiner-gestalt. Temat för gestalten är typ 80-tal och white trash, så Rimjobs robotform har en stor robot-hockeyfrilla, robot-solglasögon och en robot-jeansväst utanpå en vit robot-tshirt.

Min fjärde rollperson, Roadhouse, skulle vara en headmaster, med en liiiiiiite väl entusiastisk jordling som huvud. Jordlingen är en liten halvtjock robotälskande nörd från norra europa, som ständigt hamnar i trubbel eftersom han är obotligt nyfiken och tycker att precis allting är fränt och coolt. Altformen är en vit skåpbil, som nörden som är huvudet hela tiden vill måla med mycket coolare färger och mönster och så. Robotformen har nästan hela skåpbilen delvis ihopvikt som kibble på ryggen och är blå med vita detaljer.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Isbrytare/offshorefartyg av Vikingklass kanske? Heter helt enkelt Viking och måste såklart vara Autobot givet de verkliga vikingfartygens kopplingar till oljeindustrin...

Rhodryn

Hero
Hmm... där är ju två koncept som jag gillar tanken på. En Transformer som i sitt icke fordon utseened påminner om en Riddar rustning, med ett Riddar svärd och sköld på det. Och jag gillar även tanken på en Transformer vars icke fordons form använder ett krypskytte gevär.

För Riddar Transformern vet jag inte riktigt vad fordons biten borde vara... det skulle kunna vara en häst... men samtidigt så skulle något som Britternas "Foxhound" (<- google image länk), en Armoured Car, kunna funka också... jag föredrar nog iden på Foxhounden bättre... men är fortfarande lite osäker. Namn för Transformern... vet inte riktigt... "Knight" skulle funka, men är nog lite väl på näsan... men samtidigt så är många Transformers namn rätt på näsan ändå. Det franska ordet "Chevalier" skulle kunna funka också.

För en Sniper aktig Transformer skull något som en stridsvagn skulle kunna funka. Eller att han själv förvandlas till ett krypskytte gevär som använda av andra Transformers. Men någon typ av artilleri pjäs (självkörande variant) skulle nog funka också... helst en variant som är rätt snabb också... hmm... ja... där är ju den rätt ny svenska artilleri fordonet känd som "Archer" (youtube länk "Archer Artillery System") den är rätt grym, och rätt snabbt fordon för att vara artilleri också ju (till skillnad från Haubits 77'an som min enhet höll på med när jag var i lumpen). Den tar vi... så kan han heta "Archer" också då ju! Där har vi det! :D
Rhodryn said:
Så klart så vill jag att dom ska vara Autobots. :)
Cybot said:
Axelmonterad 155mm laserblaster.
Ymir said:
Snipern borde transformeras till en M50 Ontos. Det är en -sexpipig-, totalt överdriven tank destroyer som jänkarna använde i Vietnam. Men då blir han ju en Decepticon, tyvärr. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/34/Ontos.jpg/300px-Ontos.jpg
krank said:
Vill du att jag ska börja länka till autoboter med militärtema? =) Men visst, jag köper att Bay hållit sig lite hårdare till hela "autoboter = civilfordon"-grejen än vad originalet gjorde...
Ymir said:
okej, jag kan köpa att det finns leeway, en autobot hade kunnat vara en Flygande Tunnan eller en Littlebird eller något annat som ser bulligt, gulligt eller hjältigt ut. Men en M50 Ontos är pur brutalitet, så hej Decepticon.
Rhodryn said:
Om jag skulle välja ett svenskt strids flygplan för en Transformers skulle jag nog siktat på Draken. Alltid gillat dess utseende. :)

Andra strids flygplan jag skulle kunna tänka mig är F-14 och Harriers. :)

krank

Bara för att:

Doubledealer (OK, han spelar dubbelspel mellan de två sidorna, men ändå): https://s3.amazonaws.com/tf.images/reduced-g1ldlede-l.jpg

Warpath - iofs lite bullig, men en stridsvagn som var med från allra första början: http://tfwiki.net/wiki/Warpath_(G1)

Hardhead - den till höger är originalversionen, den till vänster en modernisering: http://www.tfw2005.com/boards/attac...56d1250308304-hardhead-idw-custom-tfs-083.jpg

Roadbuster - hade jag helt glömt bort. Tyvärr gjorde Bay honom till en NASCAR-bil... http://tfwiki.net/wiki/Roadbuster_(G1)

Men ja, jag köper som sagt resonemanget egentligen, eftersom vi trots allt specificerat att det är Bayverse vi rör oss i.

Krille

Super Moderator
Squeek är en väldigt liten transformer som ser ut precis som en mobiltelefon och är precis så stor. I transformer-mode ser den ut som en ekorre.
Ymir said:
-vilken- mobiltelefon? produktplacering är ju a och o här.
Krille said:
Nokia 3310. 8)

Ram

Skev
Jag vet precis vad jag skulle spela. En gammal, rostig rysk kryssningsmisil med kroniska ryggproblem vid namn Topol. Från början en decepticon som skulle göra ett strategiskt anfall mot något som han i princip hade glömt, men som när han väl skulle avfyras insåg att han inte alls ville vara startskottet till att förinta en hel värld. Han bröt sig ut ur sin silo och har under de senaste 20 åren rört sig från gömställe till gömställe där han kan vara i fred. Nyligen blev han fäst vid en rysk liten tös som hittade honom i norra uralbergen och de var lite som Masha och björnen under något år. Han var dock tvungen att lämna henne då han var orolig för att hans kärnstridsspets strålning skulle vara skadlig för henne.

Han är en... skall vi kalla det misslyckad pacifist kanske. Förhållandevis godhjärtad men med förbannat dåligt tålamod och ett explosivt humör. Törstar efter närhet, men är för stolt över sin roll som påtvingad eremit för att erkänna det.