Nekromanti Skapa ett eget rollspel

Drizzt do Urden

Veteran
Joined
14 Feb 2003
Messages
22
Location
Sölvesborg
Har länge gått och tänkt tanken att jag skulle ge mig på att skapa ett eget rollspel men jag vet inte hur jag ska börja. :gremconfused:

Vad ska/bör man tänka på?
Hur ska man gå tillväga?
Vad är bäst att börja med..spelvärlden eller regelsystemet?
Är det OK att kopiera/låna från andra regelsystem?

Frågorna är många så är det någon som har tid och ork så få ni gärna komma med förslag

//Drizzt//
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Har länge gått och tänkt tanken att jag skulle ge mig på att skapa ett eget rollspel men jag vet inte hur jag ska börja."

Börja med att läsa FAQn här. Där finns mängder med svar på vanliga frågor. Följ länkarna där.

Läs sedan det här inlägget. Där finns en instruktion på hur man gör, och i resten av tråden finns en massa andra saker att tänka på.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,125
Location
The Culture
Vad ska/bör man tänka på?
Att det kommer behövas en jävla massa jobb innan det blir klart. Vill du ha ett komplett rollspel måste du var beredd att lägga ner en hel del tid. Har du tänkt göra något som andra kan läsa och/eller spela måste du lägga ner ännu mer tid, eftersom du måste förklara alla dina regler så att även andra än du förstår dem.
Hur ska man gå tillväga?
Tänk först och skriv sedan. Börja inte med ett tomt papper med texten "Kapitel 1: Vad är ett rollspel". Se till att du vet vad du vill innan du börjar skriva något alls, förutom anteckningar naturligtvis.
Vad är bäst att börja med..spelvärlden eller regelsystemet?
Båda! Det ena fungerar inte utan det andra. Spelvärlden kräver antagligen unika regler för just de saker som förekommer i den och tvärtom.
Är det OK att kopiera/låna från andra regelsystem?
Ja, naturligtvis.

/tobias
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Vad ska/bör man tänka på?
Man bör först och främst tänka på om konceptet håller. Lägg projektet på en rimlig nivå så att du orkar genom det.

Hur ska man gå tillväga?
Börja med lösa anteckningar. Låt dessa växa till 5-10 sidor. Då borde du ha tillräckligt med material för att börja skriva på allvar. Utgå från anteckningarna och gör en grundstruktur av rubriker. Sedan, fortfarande med anteckningarna som grund fyller du i denna struktur med löptext.

Vad är bäst att börja med..spelvärlden eller regelsystemet?
Det beror på vem du frågar. En del skapar spelvärden först och gör sedan systemet, en del gör tvärt om, andra utvecklar dem parallellt.

Först och främst bör du nog fundera på om det finns ett befintligt system som är användbart. I så fall, varför göra ett eget?

Är det OK att kopiera/låna från andra regelsystem?
Så länge du skriver för dig själv och dina kompisar så kan du sno hur mycket du vill. Tänker du släppa det gratis på internet så bör du vara lite diskretare när du "lånar". Tänker du göra en kommersiell produkt så bör du inte stjäla något alls, eftersom du garanterat kommer att få på fan för det på ett eller annat sätt.

Själv kör jag just nu med ett eget system, men med färdighetslistor, fördelar och nackdelar från GURPS, färdighetsregler inspirerade av Pendragon, ett skadesystem som är en mix av exempelvis Ars Magica och HP, ett initiativsystem som är mycket vagt influerat av Mutant 2, träfftabell snodd från ett tidigare spel jag gjort och ett stridssystem som diffust påminner om ett dussin andra spel. Det enda jag egentligen skulle kunna råka illa ut om jag sålde det är dock GURPS-bitarna, resten är för vaga influenser.
 

SoC

Veteran
Joined
30 Apr 2001
Messages
158
Location
stockholm swe
Jag tycker inte att man ska bara säga
-nu görjag ett rollspel.
utan mer skriva ett när du har en bra idé
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Tjena Drizz. Du har redan fått en del stora, invecklade råd från andra personer på forumet. Jag är här för att ge dig några enklare råd:

"Vad är bäst att börja med..spelvärlden eller regelsystemet?"
Börja med att klura ut vilken värld du vill att spelet skall utspela sig i. Du behöver inte skriva något ännu, men ha tankarna i bakhuvudet.

Sedan ska du skriva två olika kapitel:

- Hur man gör en rollperson
och
- Hur man spelar

Det andra kapitlet skall handla om hur man går till väga när rollpersonen vill hoppa över ett stup eller klättra uppför en vägg, till exempel.

Sedan kan du skriva ett kapitel för Strid och göra en lista på lite vapen och monster.

Sedan skall du samla ihop dina kompisar och börja spela! Spela, spela, spela! Då kommer ni raskt lära er vad ni behöver för att göra spelet mer komplett. Lägg till sån't i efterhand.

---

Du kan låna hur mycket som helst från andra regelsystem så länge som du bara spelar det med dina polare. Låna lite lagom (det är mitt råd), då blir det nämligen roligare för dig att göra rollspelet.

Lycka till, förresten.

/Rising
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,978
Location
Barcelona
Tja, det låter fasansfullt mycket som att du bara är ute efter att skapa ett rollspel "därför att", och inte har några riktiga idéer att utgå ifrån, men så antar jag att det inte är. Ta de tankar du har och börja där. Om tankarna har med världen att göra, tja, då gör du världen först. Du kanske inte ens behöver göra ett eget regelsystem, utan kan använda dina favoritregler eller något lagom passande generiskt regelsystem ála GURPS. Är det i reglerna dina idéer ligger så kan du börja där. När du är klar med reglerna kan du skapa någon lagom generisk värld i den genre och stil du föredrar. Om dina idéer ligger i båda regler och värld, så utveckla dem för all del parallellt. Regler blir så mycket roligare när de har en smak av den värld de används för att emulera.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Vad ska/bör man tänka på?
Att det är hiskeligt mycket jobb och väldigt lätt att skriva något som redan existerar. Originalitet är väsentligt, eftersom ett projekt annars saknar någon större mening. Om du skriver Standardfantasy Mall A, så måste det ändå finnas något i din värld som lockar spelare som redan spelat massor av sådan fantasy.

Hur ska man gå tillväga?
Ja, det ska man...

Hmm. Detta beror egentligen på hur man är van vid att jobba. Själv brukar jag gå ganska seriöst tillväga med projektmallar, arbetsplaner, delegering av uppgifter till andra människor (tecknigar, exempelvis) och så vidare. Men om du inte har andra människor tillgängliga så kan du alltid lägga upp arbetet ungefär som specialarbetet som åtminstone jag skrev i slutet av gymnasiet.

Mao skriver du en mängd väsentliga rubriker som du sedan fyller i allt eftersom. Rubriker kan vara namn på nationer du redan hittat på med subrubriker som Geografi, Politik eller vad som helst. Detta såklart om spelet utspelar sig i en värld som inte är vår egen.

Om världen är vår egen, eller en generell värld, så är det bättre att beskriva det som är annorlunda jämfört med vad vi tror vi redan vet. (Exempelvis hur vampyrers samhälle ser ut, i Vampire. Där är det ganska överflödigt att ingående beskriva det politiska systemet i USA, men viktigt att framföra maktskiftningar bland de odödliga.)

Om du läser ett kommersiellt rollspel så kan du se att nittio procent av materialet som ges oftast flyter samman för att återspegla den stämning som finns i spelet. Så måste du också göra.

Vad är bäst att börja med..spelvärlden eller regelsystemet?

Jag kommer alltid säga spelvärlden. Det som definierar ett rollspel, i min mening, är dess spelvärld. Självklart finns det undantag, som D&D, som egentligen består av generella spelregler med världar som supplement, men vad brukar man säga om undantag?

Precis...

Anledningen till att man börjar med ett fokus på spelvärlden är att den är det mest väsentliga. Den definierar ditt spel, framhäver vad som gör det intressant att spela och fångar läsaren.

Vad gäller regler så är de bara en massa jobb. Du måste hitta på dem, testa dem, ändra dem, testa dem igen och så vidare i all oändlighet innan du kommer vara nöjd.

Är det OK att kopiera/låna från andra regelsystem?
Kopiera - aldrig. Låna - självklart.

Om du använder dig av ObT6 eller utnyttjar färdigheter i procentskala så lånar du små aspekter av redan skrivna regelsystem. Detta är helt ok. Men att plagiera hela mekaniker eller rent av system är fel, särskilt ur laglig synpunkt med tanke på upphovsrätt.


Hoppas detta var till någon hjälp.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,462
Location
Göteborg, Lindome
Men att plagiera hela mekaniker eller rent av system är fel, särskilt ur laglig synpunkt med tanke på upphovsrätt.

Nu har så många svarat fel på detta att jag bara måste protestera (ta inte illa upp att jag svarar på just ditt inlägg, Entomophobiac).

Man har aldrig upphovsrätt på mekaniker eller system, bara på ett visst sätt att uttrycka dessa. Det innebär att du alltid kan använda någon annans spelmekanik eller spelsystem, så länge som du förklarar dessa med egna ord. I vissa fall, når det bara finns ett vettigt sätt att förklara något (till exempel, slå tre tärningar och summera dessa) är det tillåtet att använda detta även om någon annan redan uttryckt sig på samma vis.

Upphovsrätten (copyright) skyddar en uttrycksform, inte idéerna bakom denna.

Du bör dock inse att det finns rejält med gråzoner och minerad mark här, så trampa omkring försiktigt och nyttja en kunnig jurist innan varje fotsteg om du tänker göra ditt alster publikt.

/Mikael
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
ta inte illa upp att jag svarar på just ditt inlägg, Entomophobiac
Inga problem.

Upphovsrätten (copyright) skyddar en uttrycksform, inte idéerna bakom denna.
Ok. Så det hamnar mer om namngivning (som att kalla något ObT6) och exakt formulering. Låter vettigt. Men jag ser den gråzon du nämnde breda ut sig över halva världen :gremsmile:

Rättning noterad.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,462
Location
Göteborg, Lindome
Så det hamnar mer om namngivning (som att kalla något ObT6) och exakt formulering.

Nästan. "namngivning (som att kalla något ObT6)" faller under varumärken, inte upphovsrätt. Man kan inte ha upphovsrätt till ett namn.

Om varumärket inte är registrerat utan endast "inarbetat" finner vi en gråzon minst lika farlig och fylld med människoätande jurister som den för upphovsrätt.

Det var för att skapa en "trygg hamn" i dessa farliga vatten som WotC skapade den omtalade "OGL" (Open Gaming License), som låter utgivaren hävda upphovsrätt till allt han ger ut, men ger alla som vill följa licensens enkla villkor fri användning av det material upphovsrättsinnehavaren markerat som "OGC" (Open Gaming Content).

/Mikael
 

Shulger

Veteran
Joined
16 Feb 2003
Messages
149
Gör en egen värld tillet redan ett rollspel som redan finns hör av dig till förtaget och fråga dom om det är okej då äger dom copy right en

OBS OBS OBS OBS OBS
Jag vet inte hur det funkar med det
 
Top