Vad ska/bör man tänka på?
Att det är hiskeligt mycket jobb och väldigt lätt att skriva något som redan existerar. Originalitet är väsentligt, eftersom ett projekt annars saknar någon större mening. Om du skriver Standardfantasy Mall A, så måste det ändå finnas något i din värld som lockar spelare som redan spelat massor av sådan fantasy.
Hur ska man gå tillväga?
Ja, det ska man...
Hmm. Detta beror egentligen på hur man är van vid att jobba. Själv brukar jag gå ganska seriöst tillväga med projektmallar, arbetsplaner, delegering av uppgifter till andra människor (tecknigar, exempelvis) och så vidare. Men om du inte har andra människor tillgängliga så kan du alltid lägga upp arbetet ungefär som specialarbetet som åtminstone jag skrev i slutet av gymnasiet.
Mao skriver du en mängd väsentliga rubriker som du sedan fyller i allt eftersom. Rubriker kan vara namn på nationer du redan hittat på med subrubriker som Geografi, Politik eller vad som helst. Detta såklart om spelet utspelar sig i en värld som inte är vår egen.
Om världen är vår egen, eller en generell värld, så är det bättre att beskriva det som är annorlunda jämfört med vad vi tror vi redan vet. (Exempelvis hur vampyrers samhälle ser ut, i Vampire. Där är det ganska överflödigt att ingående beskriva det politiska systemet i USA, men viktigt att framföra maktskiftningar bland de odödliga.)
Om du läser ett kommersiellt rollspel så kan du se att nittio procent av materialet som ges oftast flyter samman för att återspegla den stämning som finns i spelet. Så måste du också göra.
Vad är bäst att börja med..spelvärlden eller regelsystemet?
Jag kommer alltid säga spelvärlden. Det som definierar ett rollspel, i min mening, är dess spelvärld. Självklart finns det undantag, som D&D, som egentligen består av generella spelregler med världar som supplement, men vad brukar man säga om undantag?
Precis...
Anledningen till att man börjar med ett fokus på spelvärlden är att den är det mest väsentliga. Den definierar ditt spel, framhäver vad som gör det intressant att spela och fångar läsaren.
Vad gäller regler så är de bara en massa jobb. Du måste hitta på dem, testa dem, ändra dem, testa dem igen och så vidare i all oändlighet innan du kommer vara nöjd.
Är det OK att kopiera/låna från andra regelsystem?
Kopiera - aldrig. Låna - självklart.
Om du använder dig av ObT6 eller utnyttjar färdigheter i procentskala så lånar du små aspekter av redan skrivna regelsystem. Detta är helt ok. Men att plagiera hela mekaniker eller rent av system är fel, särskilt ur laglig synpunkt med tanke på upphovsrätt.
Hoppas detta var till någon hjälp.