Tja, jag kan ju beskriva hur jag gjorde mitt mindre lyckade försök...
Till att börja med måste man ha klart för sig att FS ska vara episkt. Hjältar i powered ceramsteel armour som knallar runt och röjer, helt enkelt. Med andra ord måste systemet stödja att man går loss rätt hårt utan att karaktären blir flådd och filead, så "realistiska" system som Basic RolePlaying och liknande är inte rätt utgångspunkt.
Det andra är att det är en modern/futuristisk miljö, och man måste balansera rätt hårt för att inte folk som satsar på martial arts ska bli utkonkurrerade av prylgalningar. Till viss del kan man kompensera detta med att teknologin är så pass trixig att hålla igång (speciellt den som är gjord på senare tid), men ändå.
Med detta som utgångspunkt bytte jag till d20-systemet, främst för att det är just episkt, och dessutom för att vi kände till det rätt bra. Den expansion som finns ute bygger på Dungeons&Dragons, men jag valde att bygga vidare från Star Wars d20 reglerna i stället. SWd20 har fördelen att så länge spelarna inte blir direkt sårade (critical hits eller slut på "vitality") läker de sig själva på en dag eller två. Dessutom klarar man sig fint utan pansar som hjälte, så det är inte lika viktigt att ha über-rustningen för att kunna vara med och slåss.
Nå, sen blev det trassligt. Jag skrev upp listor över alla färdigheter som fanns i D&D, SW och FS orginalregler och gjorde en kompromiss mellan listorna. Sen gick jag igenom alla klasser i FSd20 och fipplade tills jag kände mig nöjd. Det finns gott om extra info i SW boken att tillgå om hur klasser ska vara gjorda för att passa ihop. Dessutom kan man med fördel plocka Noble-klassen direkt från SW - den i FSd20 är ganska ointressant. Klasserna i FSd20 verkar f ö gjorda för att multiklassas, och jag tror mer på att göra klasser som funkar i sig själva utan extratillägg.
Feats är som alltid ett gigantiskt problem... jag gjorde som med skills - skrev upp alla och kombinerade ihop. Problemet med feats är att de trasslar till reglerna på en massa komplicerade sätt, så det är jättesvårt att få nån sorts balans.
Vad gäller vapen och utrustning finns det ett gäng i FS-materialet. Mitt råd är att ge spelarna tillgång till "standardutrustning" från början, och låta dem träffa på mer eller mindre bisarra saker efter hand, så slipper du balansera rubbet från början.
Jag vet inte om jag har valt rätt väg - systemet är fn hyfsat trassligt att använda, och det finns gott om saker jag är osäker på hur väl de funkar, men det lär ordna sig med tiden.
Lycka till.