Nekromanti skapa ett rollspel. (ideetorka)

anubis

Veteran
Ska snart vara spelledare igen ochskulle behöver lite tips och råd om va man kan slänga in förnågonting, så man har lite flera ideer att gå efter än mina egna skumma :gremcrazy:

Lambi

Swordsman
Du får nog specificera mer

Skapa ett eget rollspel hör hemma på rollspelsskapande. Menar du att du vill ha tips om ett äventyr, en kampanj eller allmänna tips för flera kampanjer och armageddon och Lucifer vet vad?

Rising

Vila i frid
Det låter som att du vill skapa ett "äventyr".

Nå, det hjälper vi dig gärna med, men kan du inte börja med att berätta lite om vad du spelar för rollspel (Vampire? Call of Cthulhu? Kult? Chock? Eon? Mutant? Lädergrottans latexhämnare?). Sedan får du berätta lite om vad det är för stämning du är ute efter. Att du vill ha skräckstämning, det förstår vi ju, men kan du precisera det lite? Det finns ju deckarskräck, monsterskräck, splatterskräck, ett-gäng-ungdomar-övernattar-på-en-öde-stuga-skräck, psykotisk skräck, osv. Vill du att rollpersonerna skall hotas till livet, eller att de skall konfronteras med skräck som är mer psykologisk och personlig? Kanske kan du berätta lite om vilken miljö/tid som du föreställer dig att äventyret skall utspela sig i?

Osv. Ge oss något att utgå ifrån, så kan vi börja. Det är förresten ett bra råd angående inläggsskrivning överhuvudtaget; försök alltid att vara någorlunda tydlig och beskrivande, för sådana här korta inlägg får det nästan att verka som om du inte bryr dig, egentligen. Nu fattar jag förstås att det inte är så, och att du bara är ovan, men det kan vara bra att tänka på ändå.

Så; berätta lite om vad du tänker dig, så bidrar vi med resten!

anubis

Veteran
Lädergrottans latexhämnare...??? är de ett rollspel :gremconfused:
annars så ska jag vara spelledare för cult och planerar att börja med att spelarna ska vara fångar och fångvaktare på en båt som av en underlig anledning börjar brinna och de blir strandsatta på en ö och måste hjälpas åt för att ta sig därifrån, men de som spelarna inte vet är att allt som händer är planerat och ju längre in i ön de kommer ju mer otrevligheter råkar de ut för..... ungefär så långt har ja funderat ut

anubis

Veteran
Re: Du får nog specificera mer

detta är första gången som jag äns vart inne på sidan så vart jag ska skriva inlägget viste jag inte. Om de stör dig så ber jag om förlåtelse. Men annars så chansa jag på skräck delen eftersom det är ett skräck spel jag behöver hjälp med

Rising

Vila i frid
Lädergrottans latexhämnare...??? är de ett rollspel
Nä, jag skojade.

annars så ska jag vara spelledare för cult och planerar att börja med att spelarna ska vara fångar och fångvaktare på en båt som av en underlig anledning börjar brinna och de blir strandsatta på en ö och måste hjälpas åt för att ta sig därifrån, men de som spelarna inte vet är att allt som händer är planerat och ju längre in i ön de kommer ju mer otrevligheter råkar de ut för...
Okej... Tja, utgångspunkten är väl varför någon högre makt velat tända eld på båten. En idé kan ju vara att elden orsakas av en så låg mental balans att verkligheten har förvridits. Ponera att båten används för trafficking av unga tjejer från östblocket/sydostasien. När så många rädda och mentalt instabila tjejer har samlats på en och samma plats så har deras gemensamma mentala imbalans fått illusionen att långsamt börja rämna och verkligheten att förvridas. Det kan bli en läskig händelse för spelarna; att långsamt få märka hur underliga fenomen drabbar båten, och hur den alltmer börjar att bete sig på märkliga sätt. Till slut så uppstår alltså en brand, skeppet tar in vatten, och man vet inte vad det är som egentligen har hänt. Eftersom man inte kan skicka ut ett nödmeddelande; "hej, vi är grova brottslingar som skulle behöva lite hjälp", så överger man fartyget och tänker på ens egen säkerhet istället. Jag skulle låta detta hända under ett oväder, för att öka känslan av panik.

Vid det här laget så anländer en nefarit till skådeplatsen. Rollpersonerna får inte se honom, men han kommer att vara där, och hur äventyret kommer att fortsätta beror på hur rollpersonerna agerar. Om de låser in flickorna för att dränka dem i det sjunkande fartyget, då kan någon av flickorna i dösångestens ögonblick fördöma sin själ i ett förbund med nefariten i utbyte mot att han räddar henne ur skeppet. Sedan kan han styra henne för att låta henne försöka hämnas på rollpersonerna som en duglig marionett i hans våld. Om rollpersonerna på något vis dödar kaptenen (den ondaste och vidrigaste mannen ombord) så kan nefariten bygga ett purgatorium runt honom där han får bestraffas i efterlivet, och eftersom rollpersonerna har utfört dådet så kan nefariten sedan beskylla dem i deras mardrömmar för att, så fort som de börjat känna ångest och få ett dåligt samvete, börja dra in dem i purgatoriet och ställa dem och kaptenen mot varandra. Det finns många möjligheter.

Du skulle kunna förhålla dig så till äventyret; att vad som helst ska kunna hända, och sedan bara lira utefter vad rollpersonerna gör. Men om du tycker att det låter svårt så kan du bestämma att något visst skall hända och på så vis ha en stabil grund att sedan bygga resten av äventyret kring.

Jag ser dock inget behov av att blanda in liktorer, metropolis eller drömfurstar i det här äventyret, utan du skulle kunna klara dig ganska bra med bara en nefarit och ett eventuellt purgatorium. Jag tror att jag gillar idén med flickan bäst; att tjejerna drunknar fastlåsta i båten. Om flickan har ett asiatiskt ursprung så skulle mardrömmar från hennes ursprung; märkliga rävdemoner och spöken hämtade från asiatisk folktro, kunna materialisera sig på ön och jaga rollpersonerna. Hennes yttersta mål är att få rollpersonerna att känna samma hopplöshet som hon själv kände i det låsta utrymmet på fartyget, så om några av besättningsmännen exempelvis skulle hitta någon bostad på ön så skulle hon kunna se till att alla dörrar låstes och att de sedan skulle brinna inne i huset. Kvicksand och gropar man inte kan komma ut ur skulle också kunna fungera enligt samma symbolik.

Rollpersonernas möjligheter att överleva detta scenario är mycket litet. I bästa fall så skulle man kunna göra så att besättningsmännen tar med sig X st. flickor från båten och räddar dem, och nefaritflickan tar därför och lämnar X st. besättningsmän ifred. Resten kommer att dö. Då kan det bli en rätt paranoid stämning bland rollpersonerna och de andra besättningsmännen, så fort som de (genom drömmar, exempelvis) begriper att deras enda chans till överlevnad är genom att se till att de andra dör före dem själva.

Jag vet inte, vad tror du?