Nekromanti Skapa ett upplevt allvar!

Recca

Femme Fatale
Hej.

Jag tänkte be er om hjälp att skapa en upplevelse av allvar i situationer i rollspelet.

Det jag egentligen vill uppnå är att rubba spelarnas perception av världen/spelreglerna så att de får en känsla av att de inte alls har allting under kontroll som de först trodde. I nuläget är de rätt så självsäkra och lite dåraktiga nästan i sitt beteende.

Hur uppnår jag det? :gremsmile:

Ram

Skev
Skaka fundamenten. Har de en SLP (gärna en allierad) som de ser som jättevikitg och nästan onåbar, dräp denne. Bränn deras hus, deras bas. Lägg till en ny fiende som är så djävla mäktig att deras tidigare problem blir irrelevanta. Låt en otroligt viktig person i deras närhet svika dem. Ge dem ärr som inte läker. Kidnappa deras syster. Ge deras mor en dödlig sjukdom.

Och se till att allt inte blir bra igen.

Recca

Femme Fatale
Ram said:
Skaka fundamenten. Har de en SLP (gärna en allierad) som de ser som jättevikitg och nästan onåbar, dräp denne. Bränn deras hus, deras bas. Lägg till en ny fiende som är så djävla mäktig att deras tidigare problem blir irrelevanta. Låt en otroligt viktig person i deras närhet svika dem. Ge dem ärr som inte läker. Kidnappa deras syster. Ge deras mor en dödlig sjukdom.

Och se till att allt inte blir bra igen.
Jag vill absolut skaka fundamenten. Sånt som de tagit för givet. Men inte för mycket utan mer som nån grej som de absolut inte förväntat sig. Jag har redan nu en idé som jag tror kommer få dem att fundera lite på hur de gör saker. Och det är allt jag vill uppnå egentligen, att de ifrågasätter sina övertygelser. :gremsmile:

w176

Förlorad dotter
I Vampire är det lätt att skaka fndementen genom att få den att inse att mänskligheten är läskig och att Maskeraden är det enda tunna hindret mellan dom och utrotning. Kanske en av deras eller någon allierad ghoul som får deras hus bränt, eller en mob av människor som ger sig på en elder och har ihjäl denna.

Recca

Femme Fatale
w176 said:
I Vampire är det lätt att skaka fndementen genom att få den att inse att mänskligheten är läskig och att Maskeraden är det enda tunna hindret mellan dom och utrotning. Kanske en av deras eller någon allierad ghoul som får deras hus bränt, eller en mob av människor som ger sig på en elder och har ihjäl denna.
Kan tänka mig det. Spelarna är dock rätt så duktiga på att vara försiktiga med maskeraden. Snarare upplever jag dem som sjuktligt dåraktiga och dumdristiga. Så det jag tänker göra är att låta dem stöta på nåt monster som bryter mot alla de traditionella reglerna och liksom visar lite vart skåpet ska stå. Eftersom spelarna har vunnit alla fajter innan så borde de inte känna att deras manliga stolthet blir utmanad.

w176

Förlorad dotter
Recca said:
w176 said:
Kan tänka mig det. Spelarna är dock rätt så duktiga på att vara försiktiga med maskeraden. Snarare upplever jag dem som sjuktligt dåraktiga och dumdristiga. Så det jag tänker göra är att låta dem stöta på nåt monster som bryter mot alla de traditionella reglerna och liksom visar lite vart skåpet ska stå. Eftersom spelarna har vunnit alla fajter innan så borde de inte känna att deras manliga stolthet blir utmanad.
Något man kan göra då är ett hot som är riktigt konstig. Till exempel vad gör man mot en läskig sjö? Eller mot en vampyrpest?

Recca

Femme Fatale
w176 said:
Recca said:
w176 said:
Bågot man kan göra då är ett hotsom är riktigt konstig. Till exempel vad gör man mot en läskig sjö? Eller mot en vampyrpest?
Smart. Tack för tipset.