Primärt är det nog ändringarna i Särdrag/Förmågor/Nackdelar. Jag tänker att det är såhär (om man använder sig av nya reglerna kring fördelar/nackdelar):
1. Särdrag som kostar ERF (t.ex. Robust) hanteras precis som vanligt, dvs köpes på samma sätt som förmågor.
2. Paria är en obligatorisk nackdel. Raser som börjar med Paria har 55 ERF / en gratis fördel att utgå ifrån.
3. Alla fördelar som raserna fick tidigare (Kontaktnät, Vildmarksvana etc) försvinner och behöver nu köpas för 5 ERF som alla andra nackdelar.
Detta tycker jag funkar. Men samtidigt innebär detta i princip att de karaktärer som inte redan hade Paria blir "sämre" från start jämfört med tidigare - de förlorar en fördel som numera är värd 5 ERF och behöver antingen ta en nackdel för att få samma Fördel tillbaka, alternativt skippa att köpa en förmåga på Novis á 10 ERF och köpa två fördelar á 5 ERF. Jag har inget emot denna förändring eftersom den ger spelarna mer fler beslut att ta och man undviker att tvinga in alla ambrier/barbarer i en förbestämd roll (vildmarksvana, privilegierad, kontaktnät). Nu är ju inte Symbaroum något minmax-spel som siktar på total balans, men tycker ändå det är en tydlig skillnad i balansen från start. Att t.ex. börja med 50 daler "gratis" kontra att det nu kostar 5 ERF (vilken måste köpas med en nackdel eller genom att ta färre förmågor från start) är en rätt stor skillnad.
Två andra risker jag ser med detta är följande:
1) Spelare vill inte dra på sig nackdelar, så de som spelar ambrier/barbar skippar helt enkelt att ta nackdelar (och därmed också fördelar). Detta resulterar i plattare karaktärer, och att spelare känner att de snuvas på konfekten lite. Detta kan resultera i att...
2) Spelare känner sig tvingade att ta nackdelar eftersom de vill skapa lite mer djup med fördelar. Detta resulterar i en spelartrupp där varenda jävel är neurotisk, blodtörstig, efterlyst, halt etc. Även om detta såklart kan hanteras väl inom rollspelets ramar tycker jag inte att lyten/nackdelar ska vara något man känner sig påtvingad att välja för att "ha råd" att använda regelverkets alla verktyg när man skapar en karaktär.
Förutsatt att jag tolkat de nya reglerna korrekt tänker jag därför köra med följande:
1) Alla raser börjar med 55 ERF.
2) Alla raser börjar med 0 nackdelar/fördelar.
3) Alla raser som har "Paria" har kvar denna nackdel men får ej 5 ERF för den (och den går inte heller att välja för andra raser)
4) Hur mycket ERF man än samlar på sig genom nackdelar kan man aldrig köpa en förmåga på högre nivå än gesäll.
Paria är inte ensidigt negativ och är dessutom en motvikt till att svartalfer, resar och bortbytingar har ganska kraftfulla förmågor kopplade till sin ras. Att spela en lite mer ovanlig ras är ett val spelaren gör och det har sina för- och nackdelar. Paria-nackdelen är ett regeltekniskt sätt att framhäva ojämlikheten i Symbaroum och xenofobin bland människor. Att vara en paria på grund av sin ras är inte en nackdel man kan dra på sig genom livet, det är inte heller någon defekt vid födseln, en karaktärssvaghet eller liknande - det har i princip ingenting alls att göra med karaktären eller hur denne levt sitt liv. Snarare är det en oundviklig del av att vara en minoritet i ett samhälle dominerat av mer eller mindre xenofobiska människor. Därför tycker jag inte det är något man skall kompenseras för som spelare.
Målet med dessa regler är:
1) Alla har råd med en fördel, som man kan använda för att krydda sin karaktär och skapa djup samt känna att man har en mer naturlig plats i viss problemlösning.
2) Ingen är tvingad till att ta nackdelar, men om man väljer att ta en nackdel får man en chans att ge karaktären mer djup eller till och med en extra förmåga.
3) Paria fungerar som den i mina ögon ska: en oundviklig påminnelse om att Symbaroums värld är xenofobisk och orättvis - istället för ännu en nackdel bland andra nackdelar en karaktär kan dra på sig.