Nekromanti Skapa Konsekvens i Karaktärs-ökningar!

Zishan

Veteran
Joined
30 Jan 2003
Messages
58
Location
El Stockholmo
En fråga jag länge tvistas med är, om en spelare börjar som t ex tjuv och sen får för sig att skaffa sig en massa kunskapsfärdigheter. (Varför han gör detta kan bero på att han funnit en "Mystisk Bok" och tro sig kunna finna en gammal skatt i dess ursprung) Haken är bara att han har 8 i BIL men får plugga en massa olika färdigheter för att finna stadens placering, säg Historia, Geografi, Ockultism etc. Mannen i fråga blir väldigt allmänbildad utan att egentligen ha en hög BIL.

Skapar en viss inkonsekvens, ska man då tvinga en spelare att offra några extra slag för att Höja BIL? Vilket egentligen inte ger honom nått, för med ett högre BIL:s värde så påverkas inte hans allmänbildning för det? Grabben har ju redan de värden han har i sina färdigheter och va som en händer på Grundegenskaps sidan så påverkar det inte hans "insikt" för.
Är det det inte lite motsägande??

Eller låt oss ta just samma tjuv, som vid sitt skapande hade säg 17 rörlighet. Vilket ger honom en hög grundchans och han lägger ut en massa ep och förbättringslag på att höja värderna i sina RÖR färdigheter.

Så blir han gammal eller säg att guden "Elak mot tjuvar" bestraffar den lille tjuven och hans RÖR minskar. Då hans grundchans inte påverkar färdighetsvärdet varken upp eller ner så kan han vara en gammal gubbe med hoppa 18 och klättra 19.
Om nu guden bestraffat honom kan han ha RÖR 7 Men ändå väldigt högt i alla sina RÖR färdigheter.

Är det då inte bättre för konsekvensens skull att låta grundegenskapsvärdet påverka färdighetsvärdet, både upp och ner. För Grundchansen blir olika!

Och för att komplicera det hela lite till är det inte bättre att låta en person som gjort mycket ökningar inom säg RÖR färdigheter eller BIL färdigheter få det lättare efter att man gjort en viss summa höjningar inom respektive grundegenskaps sida?

(Detta gäller givetvis inte bara BIL och RÖR utan även andra grundchanser, tog dessa då de lättast kunde fungera i mitt exempel om tjuven.)

Eller finns det andra sätt att lösa det på???

Några bra förslag
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,232
Location
Göteborg
Limax

Limax har enligt Monster & varelser RÖR 3 och Hoppa 12. Det tycker jag är lite skumt.
 

Hartland

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
384
Location
Umeå
Limax[ant]

tycker inte jag då hela dess kropp borde vara uppbygd som en fjäder...

/Hartland - tycker det är synd att den "försvan"
 

Hartland

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
384
Location
Umeå
Limax är en mekaniskfjäder

Jo det vet jag. Meter lång giftig snigel med tänderna på undersidan... Den borde i princip vara uppbygd som en fjäder så när den ska hoppa så drar den ihopsig inför hoppet och sen "sproingar" iväg som en fjäder (Mekanisk fjäder altså inte en sån som sitter på fåglar :gremwink: ).

Eller så har vi den spelmässiga förklaringten som säger att slag för Limaxens hoppanfall (sidan eller överifrån) slås mott hoppa. Hur kul hade det varit om man slagit mot 5 alla gånger? Den hade troligen inte kunnat överleva i naturen...

/Hartland - Har faktiskt M&V
 

BaRcA

Veteran
Joined
21 Mar 2001
Messages
170
Location
Kalmar, Lindsdal
Anser att det är upp till SL att förändra färdigheterna med tanke på grundattributerna. Det är ju inte rimligt om en man har akrobatik 18 och rör 7 och är 70 år gammal. Det får ju SL ändra med den makt han har.

Alltså. Pluggar tjuven som faan, så får han högre bildning. Men det gäller ju att han slår ökningsslag varje gång. tar ett tag o lära sig saker. Och kan man en sak om historia tex. kan man inte mkt, därför får man inte mkt till värde på färdigheten.

Och när vi ändå är igång kan man ju påpeka att EP inte existerar i Eon.

/Martin - Som tycker att Personlighet är en konstig grunattribut
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
"Skapar en viss inkonsekvens, ska man då tvinga en spelare att offra några extra slag för att Höja BIL?"

Det eller rent av ge honom extraslag för BIL. Eller en automatiskt höjning i BIL. Jag skulle gjort den senare.

"Så blir han gammal eller säg att guden "Elak mot tjuvar" bestraffar den lille tjuven och hans RÖR minskar. Då hans grundchans inte påverkar färdighetsvärdet varken upp eller ner så kan han vara en gammal gubbe med hoppa 18 och klättra 19.
Om nu guden bestraffat honom kan han ha RÖR 7 Men ändå väldigt högt i alla sina RÖR färdigheter."


Jag skulle ge en med RÖR-sänkingen proportionell sänkning till samtliga färdigheter som borde påverkas. Eller att man ska slå ett "färsämringsslag" för varje steg som en färdighets grundegenskap sänks, alltså att man slår ett normalt slag mot färdigheten som sänker dess FC med 1 om reultatet blir under FC. Eller nå.

"Och för att komplicera det hela lite till är det inte bättre att låta en person som gjort mycket ökningar inom säg RÖR färdigheter eller BIL färdigheter få det lättare efter att man gjort en viss summa höjningar inom respektive grundegenskaps sida"

Nu är det ju så att jag tycker att man får lite mer förbättringsslag än tillräckligt så jag skulle inte ge honom det. Annars kan man ju göra precis som jag föreslog med sänkingningarna, d.v.s. att man får en proportionell höjning i färdigheter om dess grundegenskaper ökats tillräckligt mycket.

Alternativt skulle man kunna göra så att så länge en färdighets FC är under sin grundegenskapsvärde så blir förbättringsslagen enklare, inte med en hel tärning, men med kanske 1 eller 2.

"Eller finns det andra sätt att lösa det på???"

Att frångå reglerna för de klarar inte av alla situationer. Ofta funkar det att strunta i regler och godtyckligt ge de bonusar man anser rollpersonen borde ha. Tycker jag.
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Efter som beskrivningen av hur man ökar BIL går ut på att man tränar upp kunskapsfärdigheter skulle jag ge ett antal gratis slag i BIL. Antagligen räkna timmar han har tränat och på så sätt räkna ut antalet slag. Inte offra några färdighetsslag.
Sedan, om en karaktär med förskräckligt dålig BIL vill köpa massa kunskapsfärdigheter för sina Valfria enheter skulle jag helt enkelt säga nej. Han är helt klart en obildad tölp, och får låta sig tålas. Hans attribut säger att han är obildad, då ska färdigheterna säga det också.

Om den gammle tjuven med dålig RÖR och höga färdigheter, så skulle jag se det som att hans höga Klättre visar att han vet exakt hur man ska vira linor, använda hjälpmedel, ytors egenskaper och så vidare. Däremot hindrar hans lemmar honom och han måste slå ett RÖR eller kanske TÅL slag innan han får sla för att klättra. Skulle ett TÅL-slag misslyckas tar han så klart en aning smärta.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Kunskap tar tid = konsekvens

En fråga jag länge tvistas med är, om en spelare börjar som t ex tjuv och sen får för sig att skaffa sig en massa kunskapsfärdigheter. (Varför han gör detta kan bero på att han funnit en "Mystisk Bok" och tro sig kunna finna en gammal skatt i dess ursprung) Haken är bara att han har 8 i BIL men får plugga en massa olika färdigheter för att finna stadens placering, säg Historia, Geografi, Ockultism etc. Mannen i fråga blir väldigt allmänbildad utan att egentligen ha en hög BIL.
Då jag i engenskap av din spelledare är den du tvistar med får jag väl dryfta ett par ord om ämnet för att eventuellt tillföra något till debatten... :gremsmirk:

OM den hypotetiska tjuven (som jag iofs vill minnas var en HON :gremgrin:) nu som du säger får studera en massa olika ämnen så kan man rimligtvis anta att det likaså spenderas en massa tid på detta. Tid kan ju som bekant innebära förbättringsslag där 40 timmars aktiv träning motsvarar ett förbättringsslag.
Låt oss säga att tjuven i ihärdiga studier läser i ett halvårs tid vid någon av Mundanas stora bibliotek. Som jag ser det så kan tjuven då välja att antingen "bredda" sina kunskaper (öka BIL genom att läsa lite av varje i FLERA olika böcker innehållandes FLERA OLIKA ämnen) eller att specialisera dem (öka någon specifik kunskapsfärdighet genom att läsa ett fåtal böcker i ETT ämne mycket NOGGRANT). Således fördelas förbättringsslagen utefter hur många timmar som spenderades till breddning respektive specialisering.
Under ett halvårs tid så borde ju en cirka 25 förbättringsslags kunna erhållas (kräver dock studier på heltid) vilket skulle kunna innebära att man skulle kunna slå flertalet slag för såväl BIL som specifika kunskapsfärdigheter och således kunna höja dem båda. Låter fullständigt konsekvent i min mening!

Skapar en viss inkonsekvens, ska man då tvinga en spelare att offra några extra slag för att Höja BIL? Vilket egentligen inte ger honom nått, för med ett högre BIL:s värde så påverkas inte hans allmänbildning för det? Grabben har ju redan de värden han har i sina färdigheter och va som en händer på Grundegenskaps sidan så påverkar det inte hans "insikt" för.
Är det det inte lite motsägande??
Ja, som nämnts ovan tycker jag att spelaren utefter hur denna har valt vad/hur sin karaktär studerar (breddning kontra specialisering) får slå sina förbättringsslags därutefter.

Att en ökad BIL dock inte skulle ge honom något håller jag inte med om! BIL är ju trots allt måttet på ren allmänbildning således är det ju motiverat att använda det som en kompletterande egenskap till kunskapsfärdigheter kanske då karaktärern besitter låga värden i dessa eller saknar dem helt. Således borde man kunna slå slag för information som BIL-värdet kan ge istället för att slå mot en specifik färdighet. Dock så representerar ju allmänbildning inga djupare kunskaper inom något område varvid slaget naturligtvis borde slås med en högre svårighetsnivå än om man hade slått mot den vanliga färdigheten (exempelvis +Ob2T6).
I så fall så har ju en mycket allmänbildad person (typ BIL 15+) en rimlig chans att känna till både lätta och normalsvåra ting inom samtliga kunskapsämnen (ger en svårighetsgrad på Ob4T6 respektive Ob5T6).
I detta resonemang är ju inte BIL onödigt tvärtom är det ett mycket universellt kunskapsattribut som, även om det sällan ger några tyngre kunskaper, kan ge en mycket bred och övergriplig insikt (vilket också förståss motiverar den längre och svårare höjningen av detta värde)!

Eller låt oss ta just samma tjuv, som vid sitt skapande hade säg 17 rörlighet. Vilket ger honom en hög grundchans och han lägger ut en massa ep och förbättringslag på att höja värderna i sina RÖR färdigheter.

Så blir han gammal eller säg att guden "Elak mot tjuvar" bestraffar den lille tjuven och hans RÖR minskar. Då hans grundchans inte påverkar färdighetsvärdet varken upp eller ner så kan han vara en gammal gubbe med hoppa 18 och klättra 19.
Om nu guden bestraffat honom kan han ha RÖR 7 Men ändå väldigt högt i alla sina RÖR färdigheter.

Är det då inte bättre för konsekvensens skull att låta grundegenskapsvärdet påverka färdighetsvärdet, både upp och ner. För Grundchansen blir olika!
Som du vet håller jag med dig till fullo i detta. Det låter ju orimligt att exempelvis en tjuv med RÖR 15 och färdighetsvärde 18 i Hoppa som av något anledning skulle få sin RÖR ordentligt reducerad med låt oss (för att överdriva lite) säga hela 10 steg till resterande 5. Låter det rimligt att denna en gång så smidiga person fortfarande besitter samma superba värde i RÖR-relaterade färdigheten Hoppa?
Samma fråga gäller det omvända exempelvis att tjuven ovan med endast 10 i Undvika skulle lyckas höja sin RÖR med hela fem steg (genom hård träning och/eller gudarnas ingripande). Skulle han då, trots sin numera övermänskliga RÖR på 20, fortfarande vara lika "värdelös" på att Undvika?

Naturligvis borde det INTE vara så varvid vår spelgrupp kör med husregeln att ändrande grundegenskaper påverkar grunchanserna som i sin tur modifierar färdigheterna.

Och för att komplicera det hela lite till är det inte bättre att låta en person som gjort mycket ökningar inom säg RÖR färdigheter eller BIL färdigheter få det lättare efter att man gjort en viss summa höjningar inom respektive grundegenskaps sida?
Min slutsats bygger på följande (i fallande ordning) faktum:
Faktum 1. Spelare gillar att se sina rollpersoner bli bättre
Faktum 2. Spelare därför gillar att öka sina rollpersoners värden
Faktum 3. Spelledare gilla balans i spelet
Faktum 4. Spelledare därför inte vilja att spelares karaktärer bli mäktiga för fort
Faktum 5. Spelledare därför inte vilja ha massa extra färdighets/attributs höjningar som påföljd annat än de han förkunna
Faktum 6. Spelledare föredra enkla lösningar
Faktum 7. Spelledare därför inte vilja ha komplicerade lösningar

Slutsats: Att därför INTE införa att höjningar av färdigheter förenklar ökandet av grundegenskaper.

Även om ditt resonemang är logiskt så vore det också logiskt i min mening att applicera att den spelare som ökar exempelvis en massa RÖR-baserade färdigheter (genom att lägga förbättringsslags därpå) lika så borde tvingas lägga åtminstone några förbättrinsslag på det generella RÖR-attributet.
Speciellt tycker jag att det är lämpligt att tänka så om man skall införa husregeln att ökade grundegenskaper skall innebära positiva modifikationer på berörda färdigheter. Annars blir lätt färdighets/attributs inflationen ett faktum, som ju som bekant spelledaren inte gilla...
Dessutom varför komplicera ytterligare när det redan som det är fungerar såväl konsekvent som enkelt? :gremconfused:
 

targather

Veteran
Joined
5 Dec 2003
Messages
13
Location
Partille
Exakt. Det finns inga ep i eon :gremgrin:
Vilket då medför att man inte lyckas vid varje försök.
Sen kan det vara både svårt och dyrt att få tag på böcker, och finns säkert avgifter på bibliotek och liknande då de förmodligen inte är skattefinansierade eller något sånt.

Sen grundegenskap/färdighet. grundegenskap kan man ju se som förutsättning för att bli bra i en färdighet och färdighetsvärdet i sig hur bra man lyckats bli i den. En ide som dök upp i mitt huvud just nu (dock ingen som jag själv tänker använda mig av jag gillar det som det är men) är att begränsa förbättringsslagen till Ob1T6 per påbörjad 4:a i grundegenskap som är lämpligast. de som har grundchans kan man ju använda dubbla grundchansen och i övriga den/(de) som verkar lämpligast. detta gör det svårare att gå upp i färdigheter man inte har någon förutsättning för det. sen skulle man kunna utnyttja dubbla grundegenskapsvärdet i en färdighet vilket skulle göra att om man skulle få sitt värde sänkt så skulle detta märkas också. dock kan den som gillar att överanvända regler i eon kunna bli odödlig eller väldigt gammal. det enda som kan döda en är när psyket når noll. visst man kan bli blind och döv vilket gör det rätt svårt att kunna göra någon nytta men alla andra grundegenskaper kan man träna upp.

sen var det någon på ett annat forum som påpekade att jag hade textindelningsförmåga som en femåring :gremgrin:
 

zokie

Veteran
Joined
29 Jun 2003
Messages
156
tränar man BIL, höjer man BIL
studerar man historia ökar man historia
slåss man får man mer i stridsvana

enkelt?
skulle tro det...

Desutom trodde jag att BIL var mer typ, så heter grannbyn eller kanske man spottar inte ansiktet på folk med vapen...
BIL borde bara ge en riktlinje under karaktärskapandet när det gäller färdigheter.
Föresten tycker jag man inte borde träna BIL utan att det är mer en stridsvana utan strid...
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Re: Kunskap tar tid = konsekvens

En form av husregler är ju att vart 10:e förb. slag inom säg kunskapsfärdigheter går på BIL. Har man slagit 9 förb. slag i Historia så går det 10:e på BIL. (går ju givetvis att modda /situation) säg att man har ett års heltidsstudier och får slå 25 förb. slag som du sade. Det skulle resultera i 2 slag på BIL (och på bra bit mot ett 3:e)...

Tanken bakom detta är ju att även om man läser ett års studietid om ett visst slag i historien så kommer man i kontakt med allt runt detta slag och då får man den allmänbildning som detta avser. Avser man att höja sin allmänbildning så kan man ta ett slag BIL för var 5:e förbättringsslag. (t.ex. läser ett års studietid och får 2 förbslag i 10 olika kunskapsämnen). Ökar man inom ett område vars grundchans är baserad på två grundegenskaper så får man välja var man vill placera sina förbättringsslag där (med SL:s tillåtelse)...

det endra problemet. Om jag har 18 i RÖR (hög grundchans ja) och åker ner till 8 (låg grundchans) så minskar ju bara mina RÖRbaserade färdigheter med 4 (minskningen i grundchans) och det är lite lite med tanke på hur mkt som min grundegenskap minskar... nu e jag krånglig här och går stick i stäv med dig Riddarn, men likväl... tänk er att de RÖRbaserade färdigheterna minskade med (Minskning*0.75). En minskning på 1 i grundegenskapen skulle alltså medföra en minskning på 0.75 i färdigheter baserade på denna (0.75 är decimal och avrundas nedåt till 0) hade det dock varit minskat med 2 hade man fått (2*0.75=1.5) (avrundat nedåt till 1) minska sina färdigheter med 1. I fallet med 10 tappade i RÖR hade karaktären minskat sina RÖRbaserade färdigheter med 7. Vilket låter resonabelt i mina öron. (har du 8 i RÖR är du mindre smidig än mig, vilket är ILLA =)
 

BaRcA

Veteran
Joined
21 Mar 2001
Messages
170
Location
Kalmar, Lindsdal
Exakt. Det finns inga ep i eon
Vilket då medför att man inte lyckas vid varje försök.
Alla människor är inte lyckade.

Annars kan man använda sig av regeln att färdigheter inte kan höjas över den relaterade grundattributen.
 

zokie

Veteran
Joined
29 Jun 2003
Messages
156
Re: Kunskap tar tid = konsekvens

får man en skada som minskar ens RÖR kan man nog inte ens hoppa...
Och man blir ju inte sämre, man vet ju fortfarande hur man gör.
Tycker SL borde bestämma om ens skada tillåter rörelsefärdigheter. och om skadan på verkar ens hopp möjligheter typ bruten arm vs brutet ben
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Talar av egen erfarenhet...

får man en skada som minskar ens RÖR kan man nog inte ens hoppa...
Per defination är jag 8% invalid efter en bilolycka där jag bröt ryggen och tvingades steloperera tre av ländryggskotorna. Min totala rörlighet är alltså per medicinsk defination minskad med 8% således borde min RÖR omtolkat i speltermer också ha minskat. Minskad rörlighet i ryggen ja, vilket i sin tur i viss mån påverkar hela kroppen = totala RÖR, men visst fasiken kan jag hoppa och det utan någon större skillnad än tidigare! Således håller jag inte med dig!

Dessutom så tenderar ju RÖR att minska av hög ålder (se regeln för detta i grundboken) - skulle det då också innebära att man inte längre kan Hoppa?
Eller skulle en riktig gamling med låt oss säga exempelvis RÖR 4 kunna Hoppa lika bra som när han var ung och spänstig? Låter det troligt att gamlingen likt när han var ung fortfarande har typ 18 i Hoppa?

Och man blir ju inte sämre, man vet ju fortfarande hur man gör.
Visst vet man hur man gör men som bekant är det stor skillnad mellan teori och praktik. Att använda färdigheten Hoppa är praktik - att veta hur är teori. Enligt min husregel minskar dit färdighetsvärde i samband med att grundchansen för färdigheten minskar (exempelvis till följ av minskad RÖR). Således är det bara den fysiska förutsättningen som minskar och inte teorin och erfarenheten om hur man tillämpar den för att exempelvis Hoppa.

Tycker SL borde bestämma om ens skada tillåter rörelsefärdigheter. och om skadan på verkar ens hopp möjligheter typ bruten arm vs brutet ben
Fast detta regleras ju redan iom svårighetsökningarna som ges av skadorna och vad beträffar brutna kroppsdelar så finns det ju speciella regler för just dessa. Fast det är klart SL bör ju ha sista ordet som alltid....
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Re: Talar av egen erfarenhet...

Jag tror faktiskt att ett högt värde i teorin "hoppa" är MKT svårare att uppnå än ett högt värde i praktiken "hoppa"... (menar att teorin innehåller syre, muskler osv.)
 
Top