Zishan
Veteran
En fråga jag länge tvistas med är, om en spelare börjar som t ex tjuv och sen får för sig att skaffa sig en massa kunskapsfärdigheter. (Varför han gör detta kan bero på att han funnit en "Mystisk Bok" och tro sig kunna finna en gammal skatt i dess ursprung) Haken är bara att han har 8 i BIL men får plugga en massa olika färdigheter för att finna stadens placering, säg Historia, Geografi, Ockultism etc. Mannen i fråga blir väldigt allmänbildad utan att egentligen ha en hög BIL.
Skapar en viss inkonsekvens, ska man då tvinga en spelare att offra några extra slag för att Höja BIL? Vilket egentligen inte ger honom nått, för med ett högre BIL:s värde så påverkas inte hans allmänbildning för det? Grabben har ju redan de värden han har i sina färdigheter och va som en händer på Grundegenskaps sidan så påverkar det inte hans "insikt" för.
Är det det inte lite motsägande??
Eller låt oss ta just samma tjuv, som vid sitt skapande hade säg 17 rörlighet. Vilket ger honom en hög grundchans och han lägger ut en massa ep och förbättringslag på att höja värderna i sina RÖR färdigheter.
Så blir han gammal eller säg att guden "Elak mot tjuvar" bestraffar den lille tjuven och hans RÖR minskar. Då hans grundchans inte påverkar färdighetsvärdet varken upp eller ner så kan han vara en gammal gubbe med hoppa 18 och klättra 19.
Om nu guden bestraffat honom kan han ha RÖR 7 Men ändå väldigt högt i alla sina RÖR färdigheter.
Är det då inte bättre för konsekvensens skull att låta grundegenskapsvärdet påverka färdighetsvärdet, både upp och ner. För Grundchansen blir olika!
Och för att komplicera det hela lite till är det inte bättre att låta en person som gjort mycket ökningar inom säg RÖR färdigheter eller BIL färdigheter få det lättare efter att man gjort en viss summa höjningar inom respektive grundegenskaps sida?
(Detta gäller givetvis inte bara BIL och RÖR utan även andra grundchanser, tog dessa då de lättast kunde fungera i mitt exempel om tjuven.)
Eller finns det andra sätt att lösa det på???
Några bra förslag
Skapar en viss inkonsekvens, ska man då tvinga en spelare att offra några extra slag för att Höja BIL? Vilket egentligen inte ger honom nått, för med ett högre BIL:s värde så påverkas inte hans allmänbildning för det? Grabben har ju redan de värden han har i sina färdigheter och va som en händer på Grundegenskaps sidan så påverkar det inte hans "insikt" för.
Är det det inte lite motsägande??
Eller låt oss ta just samma tjuv, som vid sitt skapande hade säg 17 rörlighet. Vilket ger honom en hög grundchans och han lägger ut en massa ep och förbättringslag på att höja värderna i sina RÖR färdigheter.
Så blir han gammal eller säg att guden "Elak mot tjuvar" bestraffar den lille tjuven och hans RÖR minskar. Då hans grundchans inte påverkar färdighetsvärdet varken upp eller ner så kan han vara en gammal gubbe med hoppa 18 och klättra 19.
Om nu guden bestraffat honom kan han ha RÖR 7 Men ändå väldigt högt i alla sina RÖR färdigheter.
Är det då inte bättre för konsekvensens skull att låta grundegenskapsvärdet påverka färdighetsvärdet, både upp och ner. För Grundchansen blir olika!
Och för att komplicera det hela lite till är det inte bättre att låta en person som gjort mycket ökningar inom säg RÖR färdigheter eller BIL färdigheter få det lättare efter att man gjort en viss summa höjningar inom respektive grundegenskaps sida?
(Detta gäller givetvis inte bara BIL och RÖR utan även andra grundchanser, tog dessa då de lättast kunde fungera i mitt exempel om tjuven.)
Eller finns det andra sätt att lösa det på???
Några bra förslag