Nekromanti Skapa mall frågor för att skriva om världen

Master Pelle

Warrior
När jag skulle försöker skriva om länder i min fantasy världen blev jag lite planlöst om att skriva om landets geografi, samhället, historia och etc etc...

Men då kom jag på ide om att försöker skapa mall frågor om olika område i landet och när man har dessa frågor vet man hur man skulle skriva om landets geografi, samhället och så vidare, det sättet skulle underlätta arbete om att skriva om länder istället man försöker komma på vad man skulle skriva om den när man har frågor till hjälp och man behöver bara skriva upp dessa frågor till svar.

Till Exempel:

GEOGRAFI
Vad ligger landet nånstans?
Vad ligger landets närmaste granne?
Hur är med klimaten?
Hur ser det ut med terrängen?
Finns det skogar/jungel?
Finns det bergar?
Finns det floder?
Är det närheten av havet?
Finns det någon sällskilt område?
Finns det ruiner?

HISTORIA
När grundades landet?
Vem blev den förste härskare i landet?
Har det blitvit krig i landet, när och hur?
Finns det någon viktig känd personer som gjorde för den landet?
Hur samhället bildades till?

Jag håller på skriva upp mall frågor om världen men då undra jag om ni själv har redan gjord en egen mall frågor om välrden? Då skulle jag inte behöva arbeta med det.

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Mallfrågor

Det är helt rätt sätt att gå till väga om man vill ha konsistens i sina världsbeskrivningar, men eftersom jag personligen vill ha säregenhet och charm från varje nation så hade jag nog lagt till följande.

Geografi
Finns det någon plats i landet som de flesta bör känna till?
Vad definierar landet som nation? (I.e., språk, etnologi, sociologi, historik, religion etc.)

Historia:
Vilka relationer har landet haft med andra länder? (Närliggande och avlägsna; handel och konflikter.)
Varför bildades landet?

Politik:
Hur styrs landet?
Vilka styr landet?
Vad tycker folk om de som styr landet och hur landet styrs?
Vad tycker andra länder om de som styr landet och hur landet styrs?

Övrigt:
Vad gör landet speciellt?
I vår verkliga värld så tror jag de allra flesta får sin särskilda bild av landsnamn som Tyskland, Frankrike eller USA. En särskild prägel och säregenhet. Likadant bör det vara i ett spel för att det ska kännas trovärdigt. Själv tycker jag om kontraster och mer säregna koncept. Exempelvis att minoriteter kontrollerar vissa länder, att något land är enormt fattigt efter stora översvämningar, kanske att något land nästan enbart är träsk. Det finns mycket man kan hitta på som gör ett land annorlunda och intressant - något som också är viktigt om man vill att spelarna ska leva sig in i den värld man skriver.

Vad har landet för kultur?
Befolkas landet av människoätande trollpygméer som dyrkar dödsguden Sören, eller är det ett kaotiskt lapptäcke av småstater a la medeltida Tyskland? I kultur ingår allt från klädsel och arkitektur till religionsutövning och samhällshierarki.

Viktigt:
Personligen tycker jag att världsbeskrivningar som förvandlas till avhandlingar är det tråkigaste som finns - att rada upp helt ointressanta fakta, som antalet arealer skog, istället för att lägga utrymmet på något väsentligt.

Så mitt förslag och det jag själv brukar göra (såklart...) är att koncentrera det skrivna materialet på sådant som är väsentligt för den som besöker landet eller lever i landet. Om du åker till Washington så struntar du i hur många tågvagnar tunnelbanan har och koncentrerar dig på att klaga på biljettpriserna - likadant är det intressanta i en fantasy värld vad du egentligen kan förväntas göra eller inte göra i en viss nation.

Master Pelle

Warrior
Re: En användbar länk

Wow! Den där hemsida verkar väldig bra än jag kunne tänka mig!

Tack fär länken Insignia! :gremcool: *Tumme upp*

Korpen

Hero

Vad gör landet speciellt?
I vår verkliga värld så tror jag de allra flesta får sin särskilda bild av landsnamn som Tyskland, Frankrike eller USA. En särskild prägel och säregenhet. Likadant bör det vara i ett spel för att det ska kännas trovärdigt. Själv tycker jag om kontraster och mer säregna koncept. Exempelvis att minoriteter kontrollerar vissa länder, att något land är enormt fattigt efter stora översvämningar, kanske att något land nästan enbart är träsk. Det finns mycket man kan hitta på som gör ett land annorlunda och intressant - något som också är viktigt om man vill att spelarna ska leva sig in i den värld man skriver.
Det beror helt och fullt på vilken tidsperiod som du spelar i. I ett pre-nationalistiskt samhälle (dvs. innan 1800-1900, beroende på land och definition) så finns det inga riktigt klara gränser mellan kulturer som t.ex Tyskland och Frankrike. Den nationella identiteten i båda dessa länder (och alla andra europiska länder, så gott som) är konstruktioner av staten, dvs. att du först har en stat, som sedan formar en nationell identitet uppifrån, se bara på Sverige. Det kan vara bra att ha i minnet att detta även gäller språk, för 250 år sedan så skulle man nog nästan kunna säga att franskan som talades i norra Frankrike var ett annat språk än i södra.
Min poäng är att du inte finner några skarpa kontraster mellan närliggande regioner, provinser, grevskap och liknande innan det finns en centralstyrd stat mäktig nog att börja detaljstyra vanligt folks världsbild och liv (olika former av nationell skola var nog vanligast).

entomophobiac

Low Prep High Play

Min poäng är att du inte finner några skarpa kontraster mellan närliggande regioner, provinser, grevskap och liknande innan det finns en centralstyrd stat mäktig nog att börja detaljstyra vanligt folks världsbild och liv (olika former av nationell skola var nog vanligast).
Men här kommer rollspelens största fördel in: de utspelar sig oftast inte i vår verklighet, och gör det de så anbringar de ändå sina fundamentala skillnader. Särskilt om det är fantasy så har man rätt att formulera om flera av de normer vi applicerar på utvecklingen av idag.

Kontrasterna ska göra världen intressant att spela i. En av de "fantasy" kreationer jag själv åstadkommit manifesterar detta. En av nationerna görs annorlunda genom att den inte tillhör det annars ganska övergripande imperiet, något land tycker liknande inte om den dominerande religionen och så vidare. Att skriva en värld på detta sätt gör att varje land har sin egna prägel, och att världen får ett mer varierat helhetsintryck. I Gemini finns det stater som helt håller sig till den ena eller andra vägen (furstar eller kardinaler), medans det finns andra som hamnar i gråzonen. Vissa identifieras genom att det går bra eller dåligt i politik eller ekonomi.

Vad man än gör så anser jag att de mer faktiska anledningarna till utveckling inte är viktiga i världar där det till att börja med inte finns traditionella naturlagar.

Dessutom så har de flesta småbyar och kollektiv sina egna identiter. Jag minns från den tid jag bodde i norrland att byn jag bodde närmast - Junsele - hade mängder av åsikter om byn Näsåker fyra mil därifrån. Knappast fullkomliga kulturella skillnader, men de flesta kunde nämnda vad som gjorde den ena byn bättre eller sämre. Detta bör man också kunna uppnå mellan nationer i en fantasy värld.

Korpen

Hero

Att länderna har olika geografi eller styrande elit är en sak, folklig kultur är en annan. För en normal bonde spelar det mkt liten roll vem som är på toppen av samhällspyramiden, så länge han betalar skatt och inte ställer till med uppror så låter härskarna honom vara ifred.
Jag tycker nog ofta att försöken att göra länder radikalt olika oftare förtar snarare än höjer spelkänslan, särskillt när man börjar skapa olika nationalistiska känslor (det störst skälet att jag tycker illa om Mundana). Man kan byta ut den styrande eliten, det spelar ingen roll om den består av kardinaler, baroner eller stadsråd, för bönderna så är det ska samma, då är religonen viktigare. Faktum är att olika religon nästan är det enda skälet jag kan tänka mig för att ha någon större kulturell skillnad mellan grannområden. Om varje land ska ha sin egen prägel så får du antingen göra de väldigt stora (HRE, Frankrike, Abbassid-kalifatet) eller ganska små (Uppland, Tripoli, Bretange). Hur du lägger upp skillnaderna varierar då, stor länder kan ha stora regionala skillnader, det är bara den styrande eliten som är gemensam. Små länder kan ha viss ”nationalism” men den är mkt regional (omgivningen runt staden t.ex).

Jag tycker nog att ditt exempel från Norrland stöder min åsikt, du har en viss skillnad i språk/dialket/kultur i så gott som varje by du passerar, (frångår nu Norrland) men du kliver inte plötsligt över ett streck i marken (en gräns) och står inför en radikalt annorlunda kultur eller att alla börjar pata ett annat språk, sådana skillnader sker gradvis.

Vad man än gör så anser jag att de mer faktiska anledningarna till utveckling inte är viktiga i världar där det till att börja med inte finns traditionella naturlagar.
Där tycker vi nog radikalt anorlunda, det måste finnas en anledning till varför världen är som den är. Den måste passa ihop logiskt (må vara att logiken inte följer vanliga naturlagar), om man hela tiden försöker få karaktär på olika ”länder” så blir det alldeles för mycket av en lapptäcks-effekt, världen saknar sammanhang. jag tycker att det blir mycket intressantare om man har olika övergripande kultursfärer med vissa regionala skillnader, som inte följer ”staternas” gränser (som ofta flyttas runt en hel del) utan snarare religösa linjer (om ens det, se på Kina).annat språk, sådana skillnader sker gradvis.

entomophobiac

Low Prep High Play

Där tycker vi nog radikalt anorlunda, det måste finnas en anledning till varför världen är som den är. Den måste passa ihop logiskt
Tror faktiskt inte åsikterna går isär allt för mycket. Min poäng är att det inte behöver följa verklig historisk logik. Däremot håller jag med om att allt ska gå att förklara. Det ska inte vara skillnader för skillnadernas skull.