Nekromanti Skapa musik

Übereil

Swashbuckler
Ja, att skapa musik är något jag försökt göra ett antal gånger de senaste åren. Problemet är att jag aldrig kommer någonstans, och att det inte känns som något jag gör blir bra/intressant. En del av problemet tror jag är att de program jag kört varit för tungrodda. Att göra saker tar helt enkelt för lång tid.

Lösningen är att hitta något lättare, men jag har typ ingen koll överhuvudtaget när det kommer till att skapa (elektronisk) musik. När det är så så är det svårt att jämföra mellan alternativ och välja det bästa.

Så hur gör ni när ni skapar er musik? Har ni några tips på bra program? Vet ni möjligen till och med var man kan hitta info så man kan koll? Och framför allt, hur gör ni när ni skapar er musik?

Och vill ni skryta med era egna alster får ni givetvis gärna göra det.

Übereil

Jarl

Hero
Har hört att Garageband till OS-tio och iOS är väldigt smidiga problem som ger schysst resultat även om man inte är superdupermusikern.

Arfert

Facit
Jarl said:
Har hört att Garageband till OS-tio och iOS är väldigt smidiga problem som ger schysst resultat även om man inte är superdupermusikern.
Garageband är oerhört kompetent, speciellt med tanke på priset. Ynka 38 kr för iphone/ipad.

Paxen

Veteran
Acid är ett mycket enkelt men ändå kraftfullt verktyg om du gillar att jobba med egna samplingar/loopar. Rekommenderas.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
[OT] Flera spår?

Eftersom nu forumets experter är samlade i en tråd kör jag en liten OT-fråga här, om den visar sig dra många svar kanske vi kan bryta ut den till en egen tråd.

Hur skall jag göra för att spela in många ljud-spår, ett i taget och sedan slå ihop dem till musik där de låter samtidigt?

Just nu har jag en linux-hink i musikhörnan, och har labbat med lite olika program, men jag har svårt att få ner latensen i systemet (gammal dator), och då vägrar programmen funka ordentligt.

Jag är villig att kasta pengar på problemet, upp till 7-8000 utan att känna jätteångest.

Lösningen bör vara lättrattad i första hand. Jag sitter så sällan med prylarna, om det är krångligt hinner jag glömma mellan varven.

Just att skapa själva ljuden har jag prylar för, några syntar och el-gitarrer, och en rätt vettig mikrofon med preamp för de akustiska delarna. Jag har också en enkel mixer som har USB-ut för att spela in ljud i datorn.

Jag har kikat på Zoom R24, som verkar helt otroligt lättjobbad, men det kanske finns bättre och/eller billigare lösningar?

--

Skulle en mac med garageband kunna vara något för mig? Behöver jag skaffa någon magisk pryl för att få in ljuden i den?

Paxen

Veteran
Re: [OT] Flera spår?

Samma sak här, Acid lämpar sig utmärkt för sådant. Tokenkelt att jobba med separata ljudfiler, lägga dom i ordning, ändra på volym/nivåer osv. Typ basic stuff. Sedan bakar man ihop allt till en mp3:a eller annat format man tycker om.

Huruvida det är det billigaste alternativet kan jag dock inte svara på.

Telash

Swordsman
Allt beror på vilken musik du vill skapa, vilken nivå på egen kontroll du vill ha, vilka förkinskaper du har och vilka förkunskaper du är beredd att skaffa.

Personligen föredrar jag sibelius till allt mitt musikskapande. Man kan göra precis vad man vill ned i mikrodetalj, man hör direkt resultatet och det är möjligt att ge musiker noter direkt om så skulle önskas. Vem som helst kan faktiskt skriva musik i sibelius helt utan musikkunskaper, men om man vill förstå vad man gör kan lite enkel musikteori vara lämplig att lära sig, och det är inte svårt.

Inga pianokunskaper behövs heller. Mina enda alster på nätet är inspelade av riktiga orkestrar, ska se om jag har något liggande som är inspelade direkt med sibelius ljud.