Nekromanti Skapa PDF:er av bilder

Vimes

Sillkung
Tjo,

jag har en massa jpg-filer som jag skulle vilja baka ihop till en pdf.

Grejen är att jag har scannat böcker på KB och tydligen gick det inte att scanna direkt till pdf, så nu sitter jag med typ 21 bokuppslag i jpg-format. Det vore väldigt handy att slå ihop de som hör ihop till pdf:er, istället.

Hur löser man det här? Finns det några schyssta program? Jag har OO på datorn jag sitter på nu, kan jag lösa det där på något vis?

Tack på förhand.

Vimes

Sillkung
Mmh, men kommer jag inte lida av att det är massa marginaler och skit? Eller det kanske man kan stänga av.

Ska testa hursom.

solvebring

Superhero
Jag tror du kan justera marginalerna som du vill, mer eller mindre. Det går ju alltid att ställa in. Det finns mycket input på OO på nätet. Testa lite grann i taget och googla samtidigt så ska du se att det ordnar sig.

Annars kan du testa Scribus, där har du mer friheter, även om det blir lite svårare att handskas med än OO - iaf till en början. Jag har just börjat försöka fördjupa mig i det och tja, det kommer nog ta sin tid för att förstå nyttan och glädjen av alla olika funktioner. Det är förövrigt gratis och rätt litet och enkelt egentligen, men det finns nog att förvirra sig över i alla fall.

Vimes

Sillkung
Egentligen vill jag ju ha ett program som låter mig göra såhär: [markera bilder] -> [exportera till pdf] -> klart! Jävligt omständigt att sitta och harva med ordbehandlare.

Vimes

Sillkung
solvebring said:
Det finns nog en hel del på den fronten om man börjar googla.
Varför googla när man har rollspel.nu:s frågelåda att tillgå? :gremwink:

Skämt åsido: tack, Solve! novaPDF gjorde precis det jag ville att den skulle göra.

solvebring

Superhero
Vimes said:
solvebring said:
Det finns nog en hel del på den fronten om man börjar googla.
Varför googla när man har rollspel.nu:s frågelåda att tillgå? :gremwink:

Skämt åsido: tack, Solve! novaPDF gjorde precis det jag ville att den skulle göra.
Göttans! Önskar dig all lycka med projektet. :gremsmile: