Nekromanti Skapa rollperson

Mutant

Warrior
Joined
3 Oct 2000
Messages
209
Re: Strävan

Det att sträva har ju också en tendens att bli lite koboltiskt. att allt man vill är att "gaina levels."
Not. Det går faktiskt om man är ordentligt koboltisk i t-ex Chronopia , "powergama" pumpa upp färdigheten hoppa genom att ställa sig på ett ställe och hoppa hela tiden samtidigt som man står och bluffar för en kamrat om olika saker

First i was blind, now i can see.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Fel igen

Det som står på pappret har en mycket påtaglig effekt i spelet; personlighet etc. kan mycket väl förändras (men behöver det inte - i mycken populärkultur förändras inte huvudpersonerna nämnvärt under historiens gång, och de flesta klagar inte) men det känns inte alltid lika påtagligt som hur "bra" man är, eftersom detta påverkar om man lyckas eller inte. Det är inte precis ultrarationellt att tänka så, men människor är av naturen irrationella.

En poäng i sammanhanget är att de flesta spelsystem är konstruerade så (ett arv från Dungeons and Dragons, som så mycket annat) att förändringar går som snabbast när man är en färsking. De märks med andra ord tydligast. På ett liknande sätt har jag märkt att vissa spelare gillar mycket fingradiga system där man får små förbättringar oftare - +1% i Spela Främmande Ting varje äventyr kanske inte betyder så mycket i praktiken, men det _känns_ mer än +5% vart femte äventyr.

Att betona de konkreta resultaten av förändringar i personlighet, social status etc kan leda till att man undviker detta, men att automagiskt förvänta sig att alla skall göra det för att det är mer djupt eller "bättre" eller så är nog dumt; om spelarna har svårt för det och man inte vill ge dem ruschen av den arketypiska nybörjarbiffens snabba ökning av värden "på papper" får man hjälpa till så de tycker det är kul.

Fast något annat tror jag inte t.ex. Krille menade.

Nightowl, redundant

"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,323
Location
Helsingborg
Nä du

"<EM>pumpa upp färdigheten hoppa genom att ställa sig på ett ställe och hoppa hela tiden samtidigt som man står och bluffar för en kamrat om olika saker</EM>"
En riktigt kry SL ger inga erf. för sån't. Dessutom "<EM>Varje gång en rollperson använder en färdighet framgångsrikt första gången efter en sömnperiod /---/ får han EN EP.</EM>" (Chronopia s. 74)

/[color:green]Han</font color=green> som vet att det alltid varit så se'n EDD
 
Top