entomophobiac
Low Prep High Play
Något jag aldrig riktigt resonerat över förrän jag kom i kontakt med FATE var idén att göra rollpersoner on the fly. I FATE görs det på en relativt basal nivå, i form av att du inte behöver fylla i alla dina Aspects eller sätta ut alla dina Skills direkt från början, utan kan göra det under spel istället när inspirationen faller in.
Dörren är låst. "Ahjustja, min farbror är låssmed/Jag har en bakgrund som inbrottstjuv när jag drygade ut min studentkassa", och voila: du sätter ut ett lågt färdighetsvärde du inte satt ut än i Burglary. Sen är värdet satt och du kan inte göra samma sak med den siffran igen, senare.
Det här är ett snyggt sätt att komma förbi vad jag ibland kan tycka blir en serie för stora beslut du måste fatta innan du riktigt "känner" din rollperson.
Finns det fler spel som löser det här på intressanta sätt?
Tänker på Vampire och tipsen kring att spela en mortal som blir embraced, exempelvis, som ju går lite åt samma håll—du får dina super powers under spel. Men annars känns det som att rollpersonsskapandet är ganska mallstandardiserat i de flesta rollspel som en grej som görs först.
Dörren är låst. "Ahjustja, min farbror är låssmed/Jag har en bakgrund som inbrottstjuv när jag drygade ut min studentkassa", och voila: du sätter ut ett lågt färdighetsvärde du inte satt ut än i Burglary. Sen är värdet satt och du kan inte göra samma sak med den siffran igen, senare.
Det här är ett snyggt sätt att komma förbi vad jag ibland kan tycka blir en serie för stora beslut du måste fatta innan du riktigt "känner" din rollperson.
Finns det fler spel som löser det här på intressanta sätt?
Tänker på Vampire och tipsen kring att spela en mortal som blir embraced, exempelvis, som ju går lite åt samma håll—du får dina super powers under spel. Men annars känns det som att rollpersonsskapandet är ganska mallstandardiserat i de flesta rollspel som en grej som görs först.