Rickard;n341070 said:
Ponera att "allt" förberedande är klart och ni ska bara skriva ett äventyr. Säg att det utspelar sig i Luna City.
Jag förstår inte riktigt vad "allt förberedande" är, eftersom nästan all min förberedelsetid alltid handlar om själva äventyret, men OK =)
Rickard;n341070 said:
Var skulle ni börja för att få idéer?
Eftersom det är i Luna City tänker jag "utredande äventyr med Noir-smak och sannolikt någon form av kultister/mutanter/etc inblandade".
Och då skulle jag nog antagligen börja med att glutta igenom vad böckerna har att säga om Luna och om kultister och om mutanter. Om det är mitt första MC-äventyr med en ny grupp finns ju exakt inga anledningar alls att inte bara köra på en ganska standardmässig premiss.
Sedan skulle jag börja jobba på strukturen, eftersom det brukar vara i strukturen jag hittar majoriteten av min inspiration.
Jag skulle kolla in konflikter mellan korporationer och mellan korporations-undergrupper och se om någon kändes intressant att utforska eller ha som extra komplikation.
Jag skulle kolla in mörkrets agenters förmågor, och fundera på ifall någon av dem skulle kunna användas för att utföra ett mord eller något annat som rollpersonerna kan utforska.
Rickard;n341070 said:
Hur skulle ni lägga upp äventyret?
Som en tunnelbane-karta. Kanske till och med utgå från en som genererats åt mig av
Subway, och sedan tweaka den.
Jag funderar på om jag kanske skulle göra en lista med platser som känns "Luna" och placera ut dem.
Rickard;n341070 said:
Bygger ni kring specifika premisser?
Jag vet inte riktigt vad du menar med "premisser" i det här sammanhanget.
Rickard;n341070 said:
Finns det speciella element i Mutant Chronicles som ni känner alltid borde vara med?
Mer eller mindre alltid:
- Megakorporationernas fullständigt hänsynslösa hyperkapitalism. Girighet, kortsiktighet, totalitarianism.
- Megakorporationernas fullständigt vettlösa hypernationalism. Svulstigt självupphöjande och propaganda.
- Konflikter mellan mänskliga grupper – mellan megakorpar och/eller mellan undergrupper till megakorpar.
- Mörka Legionen – behöver inte vara bokstavliga slem-monster, men gärna det. Men det duger egentligen med kultister, om man vill hålla det lite "low-key". I Luna City skulle jag nog undvika Algeroth, fokusera mer på Semai, Muawihje och Demnogonis, kanske Ilian. Algeroth är mer kötta-monster-äventyr på Mars eller något, och sånt spelleder jag ju inte, generellt.
- Påminnelser om att tech-nivån är låg.
- Mörker, symboliskt och bokstavligt.
- Stora axelskydd, stora vapen. Behöver inte användas i strid.
Rickard;n341070 said:
Vad i miljöerna känner ni borde finnas med för att sätta rätt ton?
Rör, tjocka sladdar, regn, retrofittad teknologi som fungerar dåligt, vakter och soldater med stora axelskydd, propagandaposters. Saker är nedgångna, skitiga.
Rickard;n341070 said:
Är det något som egentligen skiljer sig från hur man skapar scenario in Mutant Chronicles gentemot andra rollspel?
Nä, inte egentligen. Jag bygger ju ändå mest samma typ av undersöka-mysterier-äventyr, göra-inbrott-äventyr och utforska-platser-äventyr oavsett vilken spelmiljö jag gör det i. Allt som skiljer sig är ju egentligen fernissa, och inspiration. Sånt som justerar till exempel
hur och
varför mordet rollpersonerna utreder utförts.
Den här tråden gjorde mig däremot lite sugen på att skapa ett MC-äventyr.
Eller kanske en MC-äventyrs-generator baserat på de system jag byggde till Rotsystem…