Skapa scenario [Mutant Chronicles]

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Franz;n341243 said:
Jag som avfärdat Mutant Chronicles som machostrunt med som bara har gigantiska axelklaffar och stora bössor att skylta med
Det är du inte ensam om =) Jag har i typ 25 år nu försökt försvara spelet från exakt de anklagelserna och från ständiga (felaktiga) påståenden om att det "bara är en 40k-klon", så jag är jätteglad över att den här tråden gett mig en ursäkt att prata om allt som faktiskt är kul och coolt på riktigt med spelet =)

(Sedan är både det gamla och det nya regelsystemet skräp, men settingen är rik, bred och varierad. Man KAN spela macho-militär-uppdrag men det finns också gott om utrymme för film noir och rentav scifi-horror…)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Franz;n341243 said:
Men vad i helskotta?! Jag som avfärdat Mutant Chronicles som machostrunt med som bara har gigantiska axelklaffar och stora bössor att skylta med (och har aldrig läst någon kampanj- eller spelbok, men folk har sagt det till mig så jag har "vetat" det)
Um, gör mig en tjänst och läs inte några kampanjböcker :emb:

Jag rekomenderar verkligen att du läser grundregelboken (i alla fall den gamla, jag har inte orkat läsa igenom den nya än). Den målar upp en jättecool noirvärld, där kriget mot mörka symetrin är något som mest sker i bakgrunden, på andra planeter.

I Luna är gemene civilist knappt ens medveten om vad som pågår. De flesta tror antagligen att det bara är megakorporationerna som slåss mot varandra. Det är mörkt, det regnar, det är nittiotal... man spelar typ frilansande privatdeckare som försöker hanka sig fram i megaföretagens skugga.

Sure, bilderna var på stora axelklaffar och tunga vapen, men världen som presenterades i texten var inte sån.

Men tyvärr ville de som stod för spelet senare utveckling fokusera på det där bilderna mer än på världen, så det gick mer och mer mot att allt var stora axelklaffar och tunga vapen =(

krank

Rymdhamster;n341247 said:
Men tyvärr ville de som stod för spelet senare utveckling fokusera på det där bilderna mer än på världen, så det gick mer och mer mot att allt var stora axelklaffar och tunga vapen =(
Ja alltså, det var 90-tal och det här med splatbooks och power creep låg ju definitivt i tiden =)

Alltså, jag tror att jag redan nu ikväll ska fortsätta min påbörjade genomläsning av den nya regelboken faktiskt. Jag är ganska nyfiken på om jag kan börja rekommendera folk att läsa (setting-delarna i) den.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
krank;n341248 said:
Alltså, jag tror att jag redan nu ikväll ska fortsätta min påbörjade genomläsning av den nya regelboken faktiskt. Jag är ganska nyfiken på om jag kan börja rekommendera folk att läsa (setting-delarna i) den.
Ja tack! Jag började läsa, men när jag såg att allt inte var exakt som det var förr blev jag besviken och la bort den =D

Nu har jag hunnit vänja mig vid tanken att det är en ny take på det hela, men det är ju en jättetjock bok att läsa!

Vore skönt med bekräftelse om den är läsvärd innan jag utsätter mig för den träningsvärken =)

krank

Rymdhamster;n341249 said:
Vore skönt med bekräftelse om den är läsvärd innan jag utsätter mig för den träningsvärken =)
Alright, återkommer med recension =)

Men ett tidigt tips är att man kan bläddra rätt snabbt förbi alla regelkapitel, vilket är ganska många av bokens sidor…

Rickard

Urverk speldesign
krank;n341201 said:
Motivationer hos SLP:er – i ett mordmysterium till exempel så finns det ju ganska goda möjligheter att få med företags cyniska girighet på olika sätt.

Hypernationalismen tänker jag mest visar sig estetiskt och i den propaganda rollpersonerna möter, samt i enskilda SLP:ers motivationer (som naturligtvis kan vara nationalister, eller på ytan nationalistiska men i själva verket cyniker, eller kanske rentav hemliga spioner åt en annan makt).

Jag är överlag skeptisk till att ha starkt företagsanknytna rollpersoner; jag föredrar premissen från grundboken där de helt enkelt är frilansare – inte knutna till en megakorp, även om de kanske har något slags bakgrund där.
Jag funderade på detta och det är lätt att göra företagen till ansiktslösa giriga fiender, men jag tror nog att jag ska vända på det och låta scenariona kretsa kring rollpersonernas egna kooperationer och visa att de är inga änglar, samtidigt som propagandan hörs från de andra "korparna".