Men det här med tomma rum är ju en intressant grej. Leder det verkligen till karaktärsspelande? Jag tänker att det mest innebär att man går vidare till nästa rum?
Jag tycker precis tvärt om att tomma rum är helt värdelöst*. Karaktärsspelandet kan man lika gärna ta i rum där det finns saker som man redan "klarat av".
Däremot behöver alla rum inte innehålla monster eller fällor. Men de behöver innehålla något intressant. Även om det intressanta är ett skelett fastkjedat vid väggen, en gallerförsett avlopp eller dylikt. Och dessa måste inte innehålla gömda skatter heller, men bör innehålla _något_, även om detta något är lite stämning eller bakgrund till kryptan. Lite fluff/lore helt enkelt.
Annars är ju ett helt tomt rum utan något att pilla på ett typexempel på "inget händer" i min mening, för att referera till en annan tråd =D. Oavsett hur mycket karaktärsskådesspelande som sker där inne.
Även vandrande monster och sånt är för mig framför allt en grej man använder när RP _återvänder_ till redan utforskade delar av kryptan.
*Det finns ett undantag till när jag tycker det är värdelöst, och det är om man faktiskt kör med fokus på tidsåtgång, antal facklor och antal ransoner mat. Då tjänar även "tomma rum" ett syfte genom att de tickar ner resurserna, och gör vägen ut längre (dvs de har en effekt just nu, och de har en framtida effekt man måste ta med i planneringen).
Men jag ska också vara den först att erkänna att jag har svårt att inte slänga in de rum som jag tycker borde finnas med avseende på kryptans urpsrunliga funktion. Även om det innebär 20 rum för alla ursprungliga invånare som troligtvis ser näst intill identiska ut utan mycket av intresse. Det är en ständig kamp mellan vad jag tycker är kul speldesign vs och vad jag tycker är rimlig settingdesign.
Min taktik för att designa större kryptor är att försöka komma på alla funktioner som fanns där förut (om det är en borg: köket, borggården, barackerna, master keep, bibliotek, etc...). Sen gör jag varje sån grej till ett eget "område", och börjar hitta på individuella funktioner. För kök exempelvis: skafferi, vinkällare, kryddvalv, ungar, rengöring, vedförråd, etc...
Sen blir varje sådan funktion ett eget rum, med eget tema, och någon egen "rolig grej" (Som kan involvera monster, fällor, skatter, något att pilla på, lite "lore"...). Beroende på hur många rum jag vill ha så klart. Finns inget som hindrar att man har flera funktioner i ett rum. Men generellt sett om jag vill ha fler och fler rum försöker jag splitta upp funktionerna mer och mer i detaljer och ge varje detalj ett eget rum.