Nekromanti Skapa system för samordning av spelgrupper

Gardener

Champion
Ackerfors kom med förslag om ett verktyg för att samordna spelgrupper här på Rollspel.nu:

Ackerfors said:
Ett vettigt verktyg för att samordna spelgrupper (redan befintliga grupper, dvs) där man kan boka spelmöten, lagra rollpersoner, koppla krönikor till sin spelgrupp, kanske privat forum för just spelgruppen och så vidare, tror jag skulle kunna vara något. Det måste dessutom vara bättre än telefon, mail, wiki och filofax så att Rollspel.nu's verktyg är det enda rimliga att använda. Det vore coolt och tror jag skulle göra det lättare för en i gruppen att övertyga de andra genom att säga "hej, registrera er på Rollspel.nu för där finns det bästa verktyget för att samordna vårt spelande".
Eftersom jag inte har tid att utveckla det så har det föreslagits att communityn tillsammans hjälps åt att utveckla det.

Till att börja med krävs det en del planering. Vi behöver reda ut vilken funktionalitet som behövs och hur den ska fungera.

Ett bra sätt är att skriva "use cases", även kallade användningsfall. Till att börja med kan vi försöka hitta alla användningsfall genom att bara beskriva dem kort med en mening. Därefter kan vi gå in på att göra dem detaljerade, och jag kan då komma med tydligare instruktioner hur det görs. Lite mer information om use cases hittar ni i Krilles tråd.

Några use cases:
Skapa spelgrupp
Gå med i spelgrupp
Bjuda in till spelgrupp

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag skulle vilja ha:

- Sätta upp förslag på spelmöte så att gruppen, men inga andra, ser när mötet är, och att gruppens medlemmar sedan kan säga "OK" eller meddela varför de inte kan och/eller ge förslag på ny tid.
- Kunna skriva krönikor som kopplas till ett eller flera spelmöten.
- Skapa kampanj, med handouts, anteckningar om kampanjen, bilder och liknande.
- Skriva in rollpersonsförslag till kampanjen, och få dem godkända av SL.
- Att det finns möjlighet att skriva in saker om sin rollperson som bara SL ser.

...funkar de? Eller är de för detaljerade?

Genesis

Ni dés ni maître
Okej, här är ett användningsfall:

Jag loggar in och ser att det har skrivits saker i vår spelgrupp. Jag kollar in det, och noterar att Gio har lagt upp ett nytt förslag tll spel, på torsdag kväll. Jag tränar ju på torsdagar, så jag föreslår fredag istället. När jag loggar in igen nästa dag så har det visat sig att fredag funkar för alla utom Klas. Det föreslagna spelet är Mutant, men eftersom Klas inte kan, så röstar jag istället på att vi lirar nå't indiespel. Dogs föreslås, och Dogs blir det, även om Gio hellre hade velat spela The Shab al-Hiri Roach. Vi kommer att vara hemma hos mig, och vi sätter igång vid 17-tiden och håller på tills vi är klara. Alla har karaktärer utom Kim, som inte spelat det förut. Jag bestämmer tid att göra en åt honom redan vid 16, så att vi kan börja spela vid 17.

Med tillägg att om man har fasta speltider varje vecka så kan de kanske läggas in automatiskt.

Ovanstående är önsketänk, naturligtvis. Jag kan för övrigt inte ett någe om kodning, och har otroligt dåligt med tid till dylika projekt.

Simon

Swashbuckler
Några förslag som skulle make my day:

- Skriva artiklar om rollpersoner, slpar och annat i kampanjerna, förutom krönikor, som är enkla att länka mellan.

- Revisionshistorik som aldrig försvinner. Guld värt att kunna plocka fram vad man skrev om sin rollperson när man spånade fram den ett år tidigare!

- Kunna flagga sidor och artiklar så att de kan vara synliga bara för en själv, för specifika andra användare, för spelgruppen eller för alla, utåt.

- Kunna lägga sidor, både egna och andras, till en favoritlista som syns på ens profilsida.

- Kunna ranka sidor på sajten och se vilka som har flest favoritmarkeringar. Som Top Favourites på YouTube.

- Kunna hantara artiklar, wikisidor och diskussionstrådar och andra sorters sidor på samma sätt.

:gremlaugh:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag försöker mig på lite användningsfall av varierande detaljgrad:

- Martin är med i en spelgrupp som inte spelar regelbundet och vill därför se i kalendern när spelmöte är planerat, gärna i en egen färg.

- Martin är med i en spelgrupp som spelar regelbundet och vill lägga in en post att varannan torsdag ska vara markerad som speldag. Där står vilka som kan och de torsdagar Martin inte kan kryssar han bort sig från.

- Martins spelgrupp spelar en häftig kampanj som de vill skriva krönikor och spelrapporter om. På gruppens privata forum skriver de sina inlägg och då kan de även kryssa i att visa dem på krönikeforumet.

- Martin spelar två kampanjer med samma grupp och vill att speldagarna i kalendern ska vara markerade med olika färger eller logotyper efter vilket spel som ska spelas.

- Martin vill ha möjlighet att bjuda in tillfälliga spelare till spelgruppen, gärna tidsbestämt så att spelaren automatiskt tas bort ur gruppen vid en viss tidpunkt.

- Martin vill ha en gemensam profil för spelgruppen där man kan se vilka som är med och lite om dem, vad som spelas, har spelats och ska spelas samt möjlighet för andra att söka till gruppen med ett meddelande om gruppen nu skulle vara i behov av folk.

- Martin vill ha möjlighet att annonsera på kontaktforumet från en spelgruppsprofil.

Johan K

Gammal & dryg
Om det finnes platts för mig, så är jag gjärna med & hjälper till. Sålänge det inte gäller ren kodning... =)

Anders Åstrand

Swordsman
När ni är förbi själva designfasen och det ska börja hackas kod skulle jag gärna vilja, utan att lova något, ha tillgång till trac, source control-arkiv et.c.

Sodivra

Champion
Här är mitt use case:

1. Arvid spelleder en Nobiliskampanj där en vän la upp en wiki. SLP:s och rollpersoner listas gruppvis på en sida, så att det är lätt att hitta bland dem, och var och en får en egen liten artikel med en kort beskrivning och stats. Både spelledaren och spelarna kan när som helst gå in och ändra på dem.

Arvid hade även ett eget forum för hela spelföreningen. Sedan gick servern ner... Hjälp Arvid hitta ett nytt hem för sin spelförening och sin nobiliskampanj!

1b. Två av de fyra spelarna flyttar oväntat till Haparanda. Gråt och tandangnisslan, tills Arvid kommer på: "Vänta lite, vi kan väl fortsätta rollspela över internet? Vi har ju redan allt materialet på rollspel.nu..." Arvid kommer bara behöva lite online-tärningar om gruppen ska spela något annat än Nobilis.

Med andra ord, om spelgruppernas personliga material skulle kunna användas för forumrollspel också så vore det ju grymt och skulle kunna göra rollspel.nu ledande inom forumrollspel... Kanske?

2. Glenn spelleder Vampire, och använder rollspel.nu för att lägga upp spelarnas rollformulär. Han laddar upp de officiella formulären i pdf-format från White Wolfs hemsida, och sedan kan både han och spelarna gå in och titta på dem när som helst, samt lägga in text/duttar "ovanpå" formuläret och skriva ut det.

Foggmock

Myrmidon
Bara som ett snabbtips så finns det rätt mycket olika kodbaser för WoW-gillen som vill planera raider, med stöd för olika dungeons (spel, spelgrupper), signupsystem med kommentarsfunktioner (jag kan bara fram till åtta eftersom jag jobbar) och system för att hantera skillnader i signupstatus (tillgänglig, bekräftad, kan ej) osv.

Man skulle till och med, om man vill ha funktionaliteten rakt av, kunna använda ett sånt system relativt omgående. För att implementera det här på webbplatsen krävs lite omkodning och inte bara för att man ska slippa komma ihåg att Zul'Aman-ikonen är Mutant och Tempest Keep representerar Nobilis.

MrG

Swashbuckler
Lite roligt att se sånna här frågor här och där, och älskar idéen. Vi / jag skulle gärna också se att man kan använda det i skrivarkollektiv som wiki och planering av speltester. Fast det är något sånt på gång också i en inspiration av en tråd på sveroks forum, som konventskrivarverktyg. Skulle man inte kunna samordna med krafter från Frispel och med Åsa Roos?

Så man kunde samla allt nätigt om rollspel på rollspel.nu?

-Gunnar (som har två olika kampanjforum han försöker besöka för att se när man ska spela, men inget blir uppdaterat tillräckligt ofta :p)

krank

Det har kommit en jäkla massa bra svar i den här tråden, tycker jag - även om det naturligtvis fortfarande vore välkommet med ännu fler use cases.

Eftersom jag fortfarande inte kommit igång med mitt mixtrande med resten av wrnu-siten som jag lovat ta tag i (teman och grejer) så tänkte jag i varje fall dela med mig av en sajt som jag tycker verkar ha simpel och dödsbra funktionalitet, och som jag tror skulle kunna vara en rätt bra och enkel modell att utgå ifrån:

http://doodle.ch/main.html

Det är alltså rätt simpelt: Man gör en poll, skickar den till ett antal personer, de svarar, och man ser direkt vad som funkar/inte funkar för folk.

Annars har jag grunnat lite på vilka Joomlakomponenter som skulle kunna funka, eller kanske mer exakt vad som krävs av de joomlakomponenter vi letar efter.

* Först och främst vill jag ha nåt system för användare att skapa egna grupper. Det här är en bra idé av många orsaker - de flesta hyfsade communities har mängder av grupper man kan gå med i och det gör att användare får nya sätt att hitta sammanhållning och liknande. För det här projektet skulle det användas för att skapa spelgrupper. Man skapar en grupp, bjuder in folk alt. gör gruppen publik (behövs en lista över publika grupper), kanske att man måste godkännas för att få gå med i vissa grupper, jag vet inte... Men det mest grundläggande är att man kan skapa och gå med i olika grupper.

* En bra, väl fungerande kalendariemjukvara som funkar ihop med ovanstående. Varje grupp får sitt eget kalendarium. Varje grupp har en eller flera personer som kan lägga in saker i kalendariet. Föreslagsvis väljer den som startade gruppen vem som får tillgång till vad.

* En bra, väl fungerande pollgrej a' Doodle. Som också funkar med grupper, så att varje grupp kan ha egna polls. Kan användas för både tidsbokningar och val av spel och allt möjligt. Resultaten ska vara helt genomskinliga för gruppens medlemmar. Eventuellt kopplad till ovanstående så att man direkt kan klicka "sätt ut datum" på det vinnande alternativet.

Sedan har vi "sekundära" grejer -

* Möjlighet att "starta tråd om" ett visst genomfört spelmöte...

* Möjlighet att "skriva artikel om" ett visst spelmöte...

Det bästa vore dessutom om varje grupp kunde ha en "förstasida" där man bl.a kan se vilka artiklar/trådar (se ovan) som skrivits av gruppens deltagare om gruppens möten, vilka polls som är aktuella, samt den närmaste tidens kalendarium/de närmaste bokade tillfällena.

Så: Tre joomlakomponenter. Jag vet inte om någon av dem finns, och om de finns är de nästan säkert inte kopplade till varandra. Det börjar lukta som att jag och eventuellt några andra får sätta oss och lära oss hur man skriver joomlakomponenter... Vilket gör det hela till ett långtidsprojekt. Vilket i sin tur antagligen gör att bara jag orkar =) Vilket i sin tur leder till att projektet kan dra ut rejält på tiden.

Känner Gardener eller nån annan till någon bra guide till hur man börjar bygga joomlakomponenter? Jag har byggt teman, men djupare än så har jag aldrig rört mig.

MEN: Är jag villig att börja pilla med något sådant här, även om ingen annan orkar eller har kompetensen? Det är klart. Jag har en del andra projekt, och först och främst vill vi ju såklart få resten av wrnu på fötter med artiklar och grejer - men sedan? Jajjemen. Så länge jag åtminstone har moraliskt stöd. Jag får väl ta och skriva "nu behöver jag en klapp på ryggen"- trådar när jag behöver det =)

krank

OK, när jag tankade hem senaste Joomla för att installera på min server som min egen "testbädd" för wrnu, så råkade jag glutta lite på vad som fanns att välja på bland existerande moduler.

Den som verkar mest lovande just nu är GroupJive. Det är en rätt bra mojj vad jag kan se. Den har inte riktigt den integration med polls och kalender (tror jag) men det kanske finns andra komponenter man kan modda?

GroupJive har:

- Vem som helst kan skapa en grupp
- Grupper kan vara "open to all", "invite only" eller "Must be approved to join". Värsta balla grejen.
- Varje grupp kan ha en egen söt logotyp =)
- Varje grupp har en egen "bulletin board" där man kan skriva aktuella meddelanden. Om vi inte får kalendarium att funka kanske bulletin board i kombination med en extern site (som ovan nämnda Doodle) kanske vara en temporär lösning?
- Man kan skicka mass-mail till gruppens medlemmar.

Nu när jag läser så ska det finnas nåtslags integrering mellan en Events-modul (EventList) och GroupJive, men jag ska göra vidare efterforskningar. Jag är försiktigt positiv...

Åh, och det finns ett annat litet problem också: Modulen fungerar tydligen inte helt klockrent med Joomla 1.5.x, vilket är vad vi kommer att använda här.

När jag fått upp min Joomla-installation så kommer jag antagligen att varva mellan att testa eventuellt användbara komponenter och att bygga om temat. När det är dags kommer jag att vilja ha några som betatestar grejer på min wrnu-kopia. Men det kommer jag att starta en tråd om senare.

Gardener

Champion
Låter grymt. Skulle ju helst vilja köra ebart 1.5 Native. Men om skiten inte är alltför rysligt koda bör jag nog kunna fixa så den funkar med Legacy mode.

krank

Gardener said:
Låter grymt. Skulle ju helst vilja köra ebart 1.5 Native. Men om skiten inte är alltför rysligt koda bör jag nog kunna fixa så den funkar med Legacy mode.
Jag orkade faktiskt göra lite ytterligare undersökningar, och nästa version (1.6 vad jag förstår) har åtminstone en betaversion som ska funka i Joomla 1.5. Om det är i legacy eller native vet jag inte.

Om jag får tid ikväll ska jag bygga lite på testsajten (http://www.omegarpg.net/wrnu - som synes ganska tom just nu) och få in åtminstone de menyer vi (enligt Dantes skiss som du visade mig - eller finns det info nån annanstans om vilka menyer vi ska ha och vad de ska innehålla?) ska ha och sedan börja jobba på temat. Antagligen testar jag de där komponenterna också - om de gör vad de säger sig göra så verkar de ju faktiskt helt perfekta för våra ändamål. Typ.

Om inte annat ska jag ikväll försöka dissikera skissen och räkna ut vilka element vi behöver och så. Men jag tar lite mer om det via PM.