Ackerfors kom med förslag om ett verktyg för att samordna spelgrupper här på Rollspel.nu:
Till att börja med krävs det en del planering. Vi behöver reda ut vilken funktionalitet som behövs och hur den ska fungera.
Ett bra sätt är att skriva "use cases", även kallade användningsfall. Till att börja med kan vi försöka hitta alla användningsfall genom att bara beskriva dem kort med en mening. Därefter kan vi gå in på att göra dem detaljerade, och jag kan då komma med tydligare instruktioner hur det görs. Lite mer information om use cases hittar ni i Krilles tråd.
Några use cases:
Skapa spelgrupp
Gå med i spelgrupp
Bjuda in till spelgrupp
Eftersom jag inte har tid att utveckla det så har det föreslagits att communityn tillsammans hjälps åt att utveckla det.Ackerfors said:Ett vettigt verktyg för att samordna spelgrupper (redan befintliga grupper, dvs) där man kan boka spelmöten, lagra rollpersoner, koppla krönikor till sin spelgrupp, kanske privat forum för just spelgruppen och så vidare, tror jag skulle kunna vara något. Det måste dessutom vara bättre än telefon, mail, wiki och filofax så att Rollspel.nu's verktyg är det enda rimliga att använda. Det vore coolt och tror jag skulle göra det lättare för en i gruppen att övertyga de andra genom att säga "hej, registrera er på Rollspel.nu för där finns det bästa verktyget för att samordna vårt spelande".
Till att börja med krävs det en del planering. Vi behöver reda ut vilken funktionalitet som behövs och hur den ska fungera.
Ett bra sätt är att skriva "use cases", även kallade användningsfall. Till att börja med kan vi försöka hitta alla användningsfall genom att bara beskriva dem kort med en mening. Därefter kan vi gå in på att göra dem detaljerade, och jag kan då komma med tydligare instruktioner hur det görs. Lite mer information om use cases hittar ni i Krilles tråd.
Några use cases:
Skapa spelgrupp
Gå med i spelgrupp
Bjuda in till spelgrupp