Nekromanti Skapade Vapen

Luhood

Veteran
Vad anser ni om självskapade vapen? DVS sådana som RP.n eller spelaren i sig själva har gjort? Ska de tillåtas i EON? Har någon på sidan kanske gjort ett eget vapen, och hur ser dess vapentabell ut isåfall? Det kanske bara rör sig om en smärre modifiering, eller så kanske det är ett helt nytt vapen. :gremlaugh:

wallahad

Swordsman
Enda gången som jag skulle tillåta egenskapade vapen är om en karraktär sätter sig ner, under spelets gång och utvecklar sitt nya/förbättrade vapen.

Det nya/förbättrade vapnet skulle jag ändå hålla väldigt nära de värden som redan finns.

Jag kommer aldrig att tillåta en spelare "Hej, det här är min vapen smed. Han har 100 spjut som ger +12cl träffa och +23 i skada, utöver vad grundspjutet gör."
Däremot skulle jag kunna tillåta att han köper på sig ett lager vapen till ett reducerat pris, då det är han som gjort dem.

DesertRain

Hero
Självskapande vapen, alltså vapen som inte är förbättrade versioner av redan exicterande vapen har jag aldrig skapat. Dock vapen med kvalitésförbättringar och även magiska.

Johan K

Gammal & dryg
Varför inte ??

Skulle jag vara SL i EON så skulle jag tillåta det iaf. Skule tycka att det vore trist om man ströp skapandelustan hos spelarna.
Dock skulle jag xåå fråga vad de skulel skapa isåfall, om de skulel vilja skala ett lvl-58-slagsvärd-med-extra-allt så skulle jag nog ta mig en funderar på hur det skulle kuna tänkas skapas. Att det skulle vara lät att göra ett sådant svärd skule jag inte tillåta, snare ge dem ett mindre hellsike att enns förska göra det hela..

Just med allämma nuffror & sådant så skule jag fråga vad spealren hade tänkt sig & sedan diskutera fram vilka likheter det har med existerande vapen.

Pendragon

Swashbuckler
det finns de som tillverkat en hel del (även om jag inte har en aning om hur mycket som är tillverkat av spelare).
De vapen som finns på Drunoks Drängar är så gott som alla skapade av spelare och SL i samråd.

/Joel

Självklart ska spelare få skapa sina egna vapen, dock är det alltid en disskusion med SL som ligger till grund för tex. vikt och skada, sen är det naturligtvis också en fråga om rimlighet i form av material, tillverkare(smed), och plats(dvs en dvärgsmed i ett dvärgfäste har en viss typ av preferenser i sitt tillvägagångssätt och en cirefalisk smed på melorion har helt andra preferenser)

Men grunden måste alltid vara att man tar spelarens önskemål i noga begrundanden och att man som SL försöker hitta en möjlig lösning som passar både spelare, spelvärld och rimlighet(i vissa extrema undantag kanske man till och med kan tumma på rimligheten under förutsättning att förklaringen till varför vapnet finns och hur det kommit i spelarens ägo är så pass bra att den kan godtas för stämningen, spelarens och spelets skull)

Ibland kan ett vapen vara speciellt för en spelare alldeles oavsett hur stor skadeverkan det har, och jag har flera gånger stött på spelare som är beredda att gå genom eld för att få tag på sitt önskevapen eller för att får tillbaka en kär egendom.

Dessutom är ett försvunnet mystiskt vapen är alltid en god möjlighet att skapa äventyrsuppslag kring.

Cerez som gillar nya vapen om de passar in i spelet och fördjupar spelarens karaktär.

k7e9

Hero
Jag tycker reglerna som finns i vapenmästaren för att modifiera vapen med olika typer av metall och speciella egenskaper räcker gott och väl för att skapa de vapen man vill...

Lägger man till att det finns många, många vapen att utgå ifrån tror jag att man kan skapa det mest märkliga...

Har spelaren dock önskemål, bra anledning och fin ilustration av vapnet skulle jag nog kunna tänka mig att tillåta ett egenkonstruerat vapen... Men bara så länge spelaren har en fullgod anledning till varför RP har ett så "mysko" vapen... Skulle den ha det från början skulle det dessutom räknas som exotiskt (vad det nu är 5 stycken X-val)...

Nu ska jag jobba vidare, rasten är typ... Slut om 2-3 minuter... Tjo! :gremelak:

Poseur

Swashbuckler
Sålänge det finns en anledning och en fin illustration och ett rimmligt värde och regelvärden, hugg stick bryt osv på vapnet så skulle jag tillåta det.

Dessutom brukar jag göra lite egna vapen som SL.
Tex Rakhori´s fyrdubbla armborst.

Rakhori_UBBT

Veteran
Menar du att jag har föreslagit ett sådant armborst eller att Rakhori in Thalamur har ett sådant? Det senare tvivlar jag på och det förstnämnda vet jag inte stämmer :gremgrin: