Självklart ska spelare få skapa sina egna vapen, dock är det alltid en disskusion med SL som ligger till grund för tex. vikt och skada, sen är det naturligtvis också en fråga om rimlighet i form av material, tillverkare(smed), och plats(dvs en dvärgsmed i ett dvärgfäste har en viss typ av preferenser i sitt tillvägagångssätt och en cirefalisk smed på melorion har helt andra preferenser)
Men grunden måste alltid vara att man tar spelarens önskemål i noga begrundanden och att man som SL försöker hitta en möjlig lösning som passar både spelare, spelvärld och rimlighet(i vissa extrema undantag kanske man till och med kan tumma på rimligheten under förutsättning att förklaringen till varför vapnet finns och hur det kommit i spelarens ägo är så pass bra att den kan godtas för stämningen, spelarens och spelets skull)
Ibland kan ett vapen vara speciellt för en spelare alldeles oavsett hur stor skadeverkan det har, och jag har flera gånger stött på spelare som är beredda att gå genom eld för att få tag på sitt önskevapen eller för att får tillbaka en kär egendom.
Dessutom är ett försvunnet mystiskt vapen är alltid en god möjlighet att skapa äventyrsuppslag kring.
Cerez som gillar nya vapen om de passar in i spelet och fördjupar spelarens karaktär.