Det viktigaste är väl att se till att både du och dina spelare får ut vad ni vill ha av rollspel när ni spelar kampanjen
Själv börjar jag med ett koncept, till vilket jag skapar några teman och sedan försöker få in dem.
För ett (mitt enda...) autentiskt exempel kan jag ta den kampanj jag spelare nu - möjliga spoilers för mina spelare! Rollspelet är Eon och kampanjen utspelar sig i min version av deras värld Mundana.
Konceptet var att alla spelare skulle vara människor med särskilda krafter som arbetar (mer eller mindre frivilligt, mest mindre) för den jargiska inkvisitionen ("bekämpa eld med eld", liksom). Därifrån får jag redan två teman - deras olika förhållanden till inkvisitionen (en av dem anser t.ex. att de bär en del av skulden till hans frus död, en annan har separerats från sin familj genom dem, en av dem sökte sig dit själv), och de problem som deras "gåvor" givit dem.
Fler av karaktärerna byggdes efter några grundramar jag gjort där jag gått utifrån olika typer av förmågor och gjort en karaktär efter det - jag känner dem så pass bra att jag kan säga ungefär vem som passar med vilken av karaktärerna, och två gjordes i direkt konversation med två av spelarna (som jag var lite osäkra på). Utefter min mall byggde alla ut sin karaktär efter sin egen tolkning, och det fungerade lika bra (eller bättre) som när de byggt egna från scratch. Var och en fick sedan en egen "plot" som hade med deras förflutna och/eller deras förmågor att göra.
(jag använder här interntermer från spelet, men jag hoppas att andemeningen går fram ändå...)
Slutligen började jag spåna på olika uppdrag åt dem, genom att ta inspiration från olika saker i spelet, t.ex. en alkemist som använder sig av en nattmara för att hämnas sin familj, en synsk fd. inkvisitionsmedlem som slagit sig ihop med en liga i slummen, avslöjanden om den förvridne prästens egenskap och hans försvunna familj och vad som egentligen hände adasierns by, och självklart deras flykt från inkvisitionen in i Skugglanden, där de ovetandes kommer att träffa fadern till gruppens halvblod... varje uppdrag innehåller ett eller flera teman (alkemisten dödar riktiga ondingar, men offrade mängder av oskyldiga för att träna sin nattmara, den synske slår sig ihop med det värsta avskum, men skulle inte några av dem själva göra det om det innebar frihet från inkvisitionen, osv.), och många kan bygga enbart på en enda scen elllr ett koncept eller annat jag vill inkludera (som en ung häxa som tvingas offra åtta år av sitt liv för att förändra sitt utseende så hon kan undkomma inkvisitionen, en man som blivit så vanställd av eld att alla (och framför allt de metavetande spelarna) tror han är en demon, en gladiator som inte kan dö, en absurt fanatisk riddarorden, etc. etc....).
Jag skriver sedan ned lite information om varje möjligt "deläventyr", och sedan utarbetar jag dem eller improviserar från det jag har skrivit.
Kort sagt: se till ge dig och dina spelare det ni vill ha, ha ett huvudkoncept ("de ska rensa grottor" räknas), skaffa några häftiga och inspirerande teman eller mindre koncept, och bygg sedan på dem. Det fungerar hyftas för mig, i alla fall