Nekromanti Skapande av Kampanj (Hjälp att komma igång)

Jonqen

Veteran
Nu sitter man här i klistret :gremooo:
Har valt att skapa en kampanj och jag måste säga att det går otroligt segt. Det är så mycket som måste göras, vet inte i vilken ände jag ska börja i ens.
Planerar även att skapa en tillföljande värld, men har valt att inte lägga allt för mycket tid på denna, mest det ytliga lixom.
Kan ju även tillägga att det är Dod 91 - det gäller
Ursäkta mina konstiga meningsuppbyggnader och dylikt, det är lite av en specialitet när det gäller mig.

Nå hur ska man gå till väga tycker ni?
Vad ska man tänka på? Vad är av störst vikt?
Och hur i hela friden kommer man igång? :gremmad:

Eksem

Champion
Det finns massvis med sätt att komma igång. Här är ett sätt jag har använt:

Hitta på scener du vill ha med. Som exempel kanske du vill att rollpersonerna med uråldrig magi skall lyfta en flygande ö ur dess slummer under öknens dyner. Det är en ganska cool scen. Då kan du börja fundera över vad ön gör under öknen, varför rollpersonerna vill ha upp den därifrån, och vad som finns på den flygande ön.

Ett antal sådana scener kan sedan agera delmål, som du kan snöra ihop till en kampanj.

Regmolar

Swashbuckler
Det viktigaste är väl att se till att både du och dina spelare får ut vad ni vill ha av rollspel när ni spelar kampanjen :gremwink:

Själv börjar jag med ett koncept, till vilket jag skapar några teman och sedan försöker få in dem.

För ett (mitt enda...) autentiskt exempel kan jag ta den kampanj jag spelare nu - möjliga spoilers för mina spelare! Rollspelet är Eon och kampanjen utspelar sig i min version av deras värld Mundana.

Konceptet var att alla spelare skulle vara människor med särskilda krafter som arbetar (mer eller mindre frivilligt, mest mindre) för den jargiska inkvisitionen ("bekämpa eld med eld", liksom). Därifrån får jag redan två teman - deras olika förhållanden till inkvisitionen (en av dem anser t.ex. att de bär en del av skulden till hans frus död, en annan har separerats från sin familj genom dem, en av dem sökte sig dit själv), och de problem som deras "gåvor" givit dem.

Fler av karaktärerna byggdes efter några grundramar jag gjort där jag gått utifrån olika typer av förmågor och gjort en karaktär efter det - jag känner dem så pass bra att jag kan säga ungefär vem som passar med vilken av karaktärerna, och två gjordes i direkt konversation med två av spelarna (som jag var lite osäkra på). Utefter min mall byggde alla ut sin karaktär efter sin egen tolkning, och det fungerade lika bra (eller bättre) som när de byggt egna från scratch. Var och en fick sedan en egen "plot" som hade med deras förflutna och/eller deras förmågor att göra.

(jag använder här interntermer från spelet, men jag hoppas att andemeningen går fram ändå...)

Slutligen började jag spåna på olika uppdrag åt dem, genom att ta inspiration från olika saker i spelet, t.ex. en alkemist som använder sig av en nattmara för att hämnas sin familj, en synsk fd. inkvisitionsmedlem som slagit sig ihop med en liga i slummen, avslöjanden om den förvridne prästens egenskap och hans försvunna familj och vad som egentligen hände adasierns by, och självklart deras flykt från inkvisitionen in i Skugglanden, där de ovetandes kommer att träffa fadern till gruppens halvblod... varje uppdrag innehåller ett eller flera teman (alkemisten dödar riktiga ondingar, men offrade mängder av oskyldiga för att träna sin nattmara, den synske slår sig ihop med det värsta avskum, men skulle inte några av dem själva göra det om det innebar frihet från inkvisitionen, osv.), och många kan bygga enbart på en enda scen elllr ett koncept eller annat jag vill inkludera (som en ung häxa som tvingas offra åtta år av sitt liv för att förändra sitt utseende så hon kan undkomma inkvisitionen, en man som blivit så vanställd av eld att alla (och framför allt de metavetande spelarna) tror han är en demon, en gladiator som inte kan dö, en absurt fanatisk riddarorden, etc. etc....).

Jag skriver sedan ned lite information om varje möjligt "deläventyr", och sedan utarbetar jag dem eller improviserar från det jag har skrivit.

Kort sagt: se till ge dig och dina spelare det ni vill ha, ha ett huvudkoncept ("de ska rensa grottor" räknas), skaffa några häftiga och inspirerande teman eller mindre koncept, och bygg sedan på dem. Det fungerar hyftas för mig, i alla fall :gremwink:

Johan K

Gammal & dryg
Och hur i hela friden kommer man igång?
Har du någon stor ide ifrn början ? Om du har det, börja med den & glör en mindmapp. Vad för idéer som du kan spååna utifrån den. Dra upp ramverket, så tror jag resten komemr av sig självt.
En idé kanske åxå kan vara att du börjar med att skapa karaktärerna med gruppen din. Swedan ser du vd för mål idéer de har med sin karaktär & därefter kan dra igång & göra en kampnaj av detta.

Vad ska man tänka på? Vad är av störst vikt?
Att du har en idé & ett ramverk på vad du vill göra.
Samt att du har lite extrafluff utifall spelarna hittar på nåt som du inte kanske räknade med.
Men framförallt så tror jag det är viktigt att du är nöjd med vad du har gjort ! Då kan det sluta bra. ?=

/ Johan K, siom inte är allt för pigg just nu...

Simon

Swashbuckler
Jag har flyttat den här tråden från Rollspelsmakande till Rollspel, eftersom det inte gäller skapandet av ett nytt rollspel.

MVH,

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Skapande av Kampanj

Det här är ett lite för stort ämne för att kunna besvaras ordentligt. Du kommer säkert att få mer givande svar om du ställer mer specifika frågor, och om du berättar vad du har tänkt att kampanjen ska handla om kommer du säkert få en massa förslag på vad som kan hända i den. Jag nöjer mig med några tips som jag anser är generellt användbara.

* Om du ska skapa en värld, gör inte misstagen att gräva ner dig för mycket i det stora och det lilla, utan satsa på det användbara. Det lättaste sättet att gräva ner sig i stora saker är genom att vilja skapa hela världen, inte bara den bit där rollpersonerna komme att befinna sig. Man vill gärna rita ut flera kontinenter och hitta på mängder av länder, platser och företeelser i hela världen. Gör inte det! Rollpersonerna kommer inte att besöka alla de där platserna, och då har du lagt ner en massa jobb i onödan. Det lättaste sättet att gräva ner sig i det lilla är att börja hitta på kul detaljer som är irrelevanta för kampanjen, som att beskriva alla alvstammarna i Gröna skogen eller alla medlemmar i tjuvgillet i staden Hoch-Za.
Nej, koncentrera dig på den del av världen som är relevant för din kampanj, och beskriv de delar av den som är relevant för din handling. Övriga delar av världen kan du skapa vid behov och detaljer kan du fylla ut med när de blir nödvändiga.

*När du beskriver själva kampanjen, beskriv den i form av aktörer och inte i form av händelser. Om du planerar in specifika händelser (rollpersonerna slåss mot häxmästaren på taket till svarta tornet samtidigt som det sjunker i lava) riskerar du att bli besviken då rollpersonernas val gör att de inte inträffar. Om du istället beskriver de aktörer som är intressanta, och vilka planer de har, kan du anpassa handlingen efter rollpersonernas agerande.

*Ta hjälp av dina spelare. Spelarna ska vara med och spela i din kampanj. Låt dem hitta på saker de tycker är intressanta. Det är bättre om ni hjälps åt och skapar en kampanj som är skräddarsydd för deras rollpersoner, och rollpersoner som är skräddarsydda för kampanjen, än om du först hittar på allt och sedan försöker få det att funka trots att rollpersonerna inte passar in i handlingen.

Det låter rätt uppenbart egentligen, men det är saker som är lätta att missa.

Lycka till!

/tobias

Eksem

Champion

"När du beskriver själva kampanjen, beskriv den i form av aktörer och inte i form av händelser."

Det är en användbar metod, men inte fullt så given. Jag har (som synes i mitt andra inlägg i den här tråden) haft stor framgång med att planera just händelser.

Det handlar i slutändan rätt mycket om spelstil förstås och om rälsning vs icke rälsning (som är en stor och trött fråga och inte bör behandlas här), men en kampanj kan definitivt ha ett antal väl planerade minnesvärda händelser att leda spelarna till utan att man målar in sig i ett hörn.

Jag skulle hellre se att man ser det som ett eget tips för kampanjplanerande i sig snarare än en given regel.

Det gäller för all del också ditt sista tips. Jag är helt för kampanjer skräddarsydda för rollpersonerna, men det är icke att förakta att kasta in rollpersonerna i en (för rollpersonerna) otypisk berättelse.

---

I slutändan handlar det förstås mycket om spelgruppen. I min spelgrupp, som gillar tv-spel och datorspel i RPG-genren, är det ofta uppskattat att jag agerar berättare, medan de tar rollen av problemlösare som försöker ta sig fram i en redan definierad berättelse.

Och det är väl där kampanjplanerandet börjar. Vilken spelgrupp har man egentligen? Vilken sorts spelare har man i gruppen?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Kom igång genom att ta en fika/pilsner med resten av spelgruppen och diskutera vad för slags kampanj de vill köra. Om de har häftiga idéer på saker de vill uppleva, inkorporera dem. Det är ju dina spelare som ska uppleva kampanjen, så gör den på ett sådant vis att du anpassar dig till vad de vill spela.

Jonqen

Veteran

Jag får i stort sett konstruera mina spelares rollpersoner själva.
Åtminstone när det gäller delmål i kampanj och liknande.
Får ganska fria tygler på just den punkten.

Det jag har märkt med de folket jag spelleder är att de inte lägger ner alltför mycket energi när det gäller deras rollpersoner utan är mer inriktad på annat.
Som att de i stort sett spelar sig själva i mina äventyr.

I denna kampanj lägger jag direkt fram inledning
och låter sedan rollpersonerna hitta på sina egna delmål i äventyret. Som måste stämma överens med det jag har skrivit.
Det är så jag hade tänkt det hela.

Rickard

Urverk speldesign
Jag brukar kunna svara på sådant, men anledningen till varför jag inte svarar denna gång var för att jag precis hade skrivit ett inlägg om hur man kommer igång med kampanjer på DoD-forumet. Spana gärna in det inlägget samt följande tråd om hur man strukturerar ett scenario på ett enkelt sätt. Det hela är en scenariostruktur som passar mig väl, för det är lätt att komma vidare än att man måste hitta på en massa (häftiga) delmål innan (det ascoola) slutmålet, som Eksem föreslår.

/Han som ursäktar sig för att han länkar, men orkar inte upprepa saker som han en gång skrivit