Nekromanti skapande av lönnmördare

Golbez

Veteran
Joined
22 Dec 2002
Messages
4
Location
Umeå
Jag håller på att göra min första rollperson,en lönnmördare.
Min fråga är:Eftersom jag lyckades med alla framgångsslagen
så får han en massa enheter (100).
Med dessa kan jag uppgradera typ alla yrkesfärdigheter till
nivå 15, är inte det lite för bra????
Jag får dessutom 80 valfria enheter.
Observera att detta är min första rollperson (fick spelet på julafton) så jag kan ha gjort nåt fel.Detta kan ni gärna påpeka.
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
verkar möjligt om du har höga attributvärden -> höga grundchanser eftersom i stort sett alla lönnmördarens färdigheter har grundchans.
Men å andra sidan så kan rollpersonen väldigt lite annat som är viktigt för att föra ett normalt liv. kan inte skaffa mat om det skulle behövas eller överleva i naturen mm.
 

Meldert

Veteran
Joined
19 Dec 2002
Messages
40
Location
Sthlm
Nja, det är inte helt sant, en lönnmördare har 11 yrkesfärdigheter och för 100 p så kan du höja samtliga till 11 ok, det blir en poäng över). Som du säkert vet kostar det 17 p att höja en färdighet till 15. Fast det är klart, du har ju grundchans i flera av dem från början... Då blir värdena lite högre förstås.
Man kan man iof. spendera lite poäng på specialiseringar. Använder du dig av en stridskonst så ryker några poäng till för att lära sig olika tekniker.
Men jag fattar vad du menar, det blir ganska bra färdighetsvärden när man har en framgångsrik karriär. Tycker du att man får för många är det ju bara att minska på poängen, se inte reglerna som lagar man inte kan bryta mot. Jag har i min kampanj begränsat antalet poäng man får på yrkes och övriga färdigheter till de värden som gäller för en normal karriär, oavsett vad framgångsslagen visar. Däremot så påverkas de övriga parametrarna (stridsvana, starkapital mm).
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Iställt för att bara välja normal för antalet färdighetspoäng med anledningen att det blir orättvist så gör EONs inlärningssystem(särskilt i kampanjer) jobbet åt dej. Har man höga färdighetschanser så blir det svårare att höja sin färdighet och har man låga så blir det lättare. Så spelar man ett tag så jämnar det hela ut sig. Därför tycker jag det är kul att spela med "dåliga" rollpersoner (särskilt som SL är det kul att ha det så) för då utvecklar man själv rollpersonen istället för att rollpersonsgenereringen sköter det.
 

Meldert

Veteran
Joined
19 Dec 2002
Messages
40
Location
Sthlm
Min anledning till begränsande av färdighetspoäng beror inte på att det på något sätt skulle vara orättvist med olika mycket poäng från start (livet är orättvist...) utan just av den anledningen att jag vill att alla mina spelares rp ska utvecklas under spelets gång. Med 15 fv från början i många färdigheter så händer inte så mycket...
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Först och främst så kostar det ju 2 enheter per nivå att höja över 10, och över 15 kostar det 8 enheter per nivå, osv.

Annars så är det väl inget fel med det. Glöm bara inte saker som räkna, skriftspråk, matlagning, rida, marsch, övertala, kanske till och med värdera och lite kulturkännedom eller ockultism... läkekonst kan också vara kul att kunna om man börjar blöda kraftigt eller liknande.

Jag brukar bara lyckas få upp två eller max tre färdigheter till 15 i början, men då höjer jag en hel del annat än bara "det viktiga" också.
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Kan hålla med om det. En annan lösning (som finns med i neotech) är att helt enkelt ha fler yrkesfärdigheter och därmed så sprids poängen ut mer. En annan grej som jag tänkte på (och har diskuterats innan) är att det är mer färdighetspoäng i EON än vad det är i neotech, och att det kanske är lite väl mycket poäng som delas ut i eon. Till det läggs även grundchanserna som är på 5+ i EON men exakt 5 i neotech.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
här säger en av Eons konstruktörer (Krister Sundelin, Krille här på forumen).

Hoppas det hjälper att få perspektiv på hur bra som är "bra".

/Naug
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: skapande av lönnmördare [ot]

och att det kanske är lite väl mycket poäng som delas ut i eon.

Eller för lite poäng som delas ut i Neotech :gremwink:

Jag har ju kastat upp en fil på förslag hur man gör ett liknande grundchansssytem i Neotech som i Eon.
Filen finns i detta inlägg.

/Naug
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Re: skapande av lönnmördare [ot]

jag tänkte främst på när man kör kampanjer (då lägger man iof mer tid på det hela och har tid till egna ändringar av karaktärskapande). om man bara kör ett lösryckt uppdrag så kan jag håll ame dom att antalet färdighetspoäng i neotech kan kännas lite klent.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Beror ju iofs på kampanjen [still OT]

"jag tänkte främst på när man kör kampanjer (då lägger man iof mer tid på det hela och har tid till egna ändringar av karaktärskapande)."

Det beror ju iofs på hur tuffa man vill ha sina karaktärer i kampanjen.

I våran kampanj vi kör så har spelarna fått sysselsättningsperioder så som kampanjen fortskrider. Med sin grundchans, äventyrs erfarenhet och endast 2 sysselsättningsperioder så är dom numera rent färdighetsmässigt smulan hårdare än en nyskapad karaktär. Så det beror ju på liksom. Vill man ha sina spelare lite mer heroiska så kan man kasta på grundchansen. För dom blir dom också så där allsidiga som hjältar brukar vara. Alla har lite i kasta och klättra och hoppa även fast man inte har lagt ner enhter i det.

Men smaken är ju som baken :gremwink:

/Naug, som anser att den här diskussionen är för OT för sitt eget bästa, och vi kanske ska lägga ner den.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Låter helt ok.

Det är som det ska vara. Lyckas man med alla framgångsslagen så har man haft en lyckad karriär och därför är man inte bara bra utan nästan bäst i världen.

Men varför göra en lönnmördare? Vore det inte bättre att satsa på en karriär som Spejare eller Trubadur?

Fast det är klart, med 80 poäng till valfria färdigheter kan man ju ha råd med flera färdigheter så att du i alla fall kan låtsas vara en Spejare eller Trubadur. Som täckmantel!

/Duddmannen
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Re: Låter helt ok.

"Men varför göra en lönnmördare? Vore det inte bättre att satsa på en karriär som Spejare eller Trubadur?"

Va? Ska jag lägga ut ett kontrakt på dig eller? Trubadur, pah!
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Allt låter rätt och riktigt. Tänk på att en lönnmördare sannolikt har någon form av täckmantel för att dölja sitt riktiga yrke. Lönnmördare är av förklarliga skäl inte alltför populära i de flesta kretsar. Därför kan det kanske vara smart att lägga en del poäng på att höja färdigheter som du kan använda dig av för att göra din täckmantel mer övertygande. Till exempel musik och sjunga om du utger dig för att vara en bard.
 
Top