Nekromanti Skapandet av egna stridskonster

targather

Veteran
Köpte nyligen vapenmästaren och har hunnit bläddra igenom den ett antal gånger men det är en sak som verkar lite luddig. I exemplet står det att det är kunskapskostnaden som man inte behöver betala hela av när man köper tekniker som ersätter sämre varianter men om man räknar på exemplet verkar det vara precis tvärtom att istället poängkostnaderna som man inte behöver betala hela av. Kanske bara jag som läser fel (några gånger i rad men det är iof inte omöjligt :gremlaugh: ) eller så är det något som inte stämmer. Sen i brist på tärningar (ligger 10 mil härifrån efter ett missöde vid senaste besöket i hemstaden) så knåpade jag ihop ett litet program för en TI-83 som slår ob-slag åt en. om någon känner att den vill ha så är det bara att hojta till så postar jag det.

Hartland

Warrior
Om du har tränat anfall(1 pinne) och vill skaffa Anvancerat anfall (2 pinnar) så betalar du 1 pinne för att uppgradera. Eller så om man skafar Avancerat anfall direkt (När man skapar en stridskonst eller köper den i från början) så kostar det 2 pinnar.

Sen är kunskapskostnad något annat än poängkostnad. Kunskapskostnad = max antal tekinker per fårdighets nivå. Medan poängkostnad är hur mycket det kostar i enheter att köpa tekniken.

1. Löste detta problemet?
2. om det inte löste problemet prova starta om datorn.
3. om felet ännu består fråga ditt lokala pappersgem om svar

/Hartland - försöker hitta på bra windows skämt men misslyckas

targather

Veteran
om man lägger ihop pinnarna(?) först utanför parenteserna (gissar på poängkostnad) får man 10 vilket om man drar av två för det oanvända momentet får 2 poäng moment + 8 poäng tekniker vilket är en ovanlig stridskonst. om man räknar ihop värdena inom parenteser (gissar kunskapskonstnad) så blir det 12 vilket det står längre ned. så långt stämmer allt. däremot står det att avancerat anfall ersätter tränat anfall och att karaktären får dra av kunskapskostnaden för det tränade anfallet och att då skulle kostnaden för avancerat anfall bli 1(2).... men borde det inte vara 2(1) istället då??

2) har startat om datorn 5 gånger idag (internetkabeln hoppar ur väggen och lämnar mig ensam utan ip-adress som jag måste återfå)
3) gem finns inte i bsd

zokie

Veteran
ska du skaffa mästaranfall så är poängkostnaden summan av Tränat, Avancerat och mästaranfall.
kunskapskostnaden är nog dock bara mästaranfallets.
om det inte vore såhär hade alla haft mästaranfall och väldigt mystisk kroppskontroll osv...

sholi

Veteran
Nu tror jag att vi är oense!
Jag kör med och tror oxå på Zokies förklaring att man lägger på poängkostnaden.

Testa den andra exemplet på tex kroppskontroll och mystisk kroppskontroll vilka båda har 2 i poängkostnad. För att uppgradera då till mystisk kroppskontroll skulle då vara gratis vilket självklart inte kan vara fallet. Den enda skillnaden är då att man skulle ha 3 i kunskapskostnad istället för 2.

NEJ! Jag tror att det kostar 4 poäng att köpa mystisk kroppskontroll dock fortfarande 3 is kunskapskrav då den ordinära kroppskontrollen utgår.

ELLER med dina gymnasie kunskaper om binära tal så skulle poängkostnaden vara 100 och kunskapskravet 11.

targather

Veteran
Re: Klart jag har rätt

är med på hur ni menar och det verkar vara mest korrekt så och av det följer fel i exemplet (det står rätt i texten men de har räknat fel då de dragit av poängkostnaden istället) men nu har jag koll på det :gremlaugh: