Skaparglädjen i att spelleda med AI

RasmusL

Champion
Jag spelleder just nu Mage: the Awakening i VJR-story now-stil med fokus på personligt drama och helt utan förskriven plot. För bara några år sedan när jag ledde sådant här gick en förfärlig massa tid åt till att beskriva och detaljera olika plotlines som spelarna uppfann eller intresserade sig för och när det hittades papper i arkiven eller en karta eller en dagbok så gick jag mellan spelmöten hem och skapade handouts. Det tog tid, var för mig sjukt ointressant och träligt och förtog för mig glädjen när jag försökte upprätthålla en visuell och stilmässig standard samtidigt som jag mest ville skapa abstrakt, inte konkret.

No more. När det under en spelomgång visar sig att det svaga spöket av en tonårspojke bor i Phobos och hans familjs hem är ankaret i form av en dagbok bara några knapptryck bort. De profetiska teckningar Phobos son ritar, relationer och bakgrund för Phobos sovande politikerkollegor, tidslinjen för valrörelsen, med mer allt har jag vid mina fingerspetsar. Och språkmodellen som jag matat och matar med mina tankar om plotten, händelseutvecklingen, alla platser och roller och planer med mera väver ständigt in och håller reda på de dussintals aktörer som finns i vårt fiktiva Uppsala anno 1996.

Jag kan drömma och ta ut färdriktningen och kan i realtid skapa allt stoff, handouts och annars som jag vill ska finnas men _hatar_ att behöva hantverka.

Tack språkmodellen <3

Hur använder ni moderna hjälpmedel och AI i ert spelledande, mellan spelmöten och under pågående möten?

Girighet

Warrior
Spännande. Kan du beskriva mer ingående hur du gör och vad du använder för program?
Jag spelleder mest färdiga äventyr och använder NotebookLM för att fråga saker som vilka ledtrådar pekar till en viss plats, vilka känner till en specifik händelse mm. Väldigt smidigt när informationen finns på utspritt i boken eller i flera böcker.

Rickard

Urverk speldesign
Här var en intressant youtube-sida som jag snubblade över, där de använder AI som startskott tillsammans med deras egnaskrivna ramverk, men skulle lika gärna kunna tänka mig att man använder det under spelets gång på samma sätt. Kanske en del av scensättningen är att fråga sig om man ska börja med en "genereringsfas":

Last edited:

RasmusL

Champion
Spännande. Kan du beskriva mer ingående hur du gör och vad du använder för program?
Jag spelleder mest färdiga äventyr och använder NotebookLM för att fråga saker som vilka ledtrådar pekar till en viss plats, vilka känner till en specifik händelse mm. Väldigt smidigt när informationen finns på utspritt i boken eller i flera böcker.
Just nu använder jag betalversionen av GPT4 och jag har egentligen bara börjat med att beskriva utgångspunkten i kampanjen och därefter fortsatt att i typ diskussionsforum ge den de viktiga aktörerna, platserna, deras relationer, mm.

Sen har jag kunnat ha datorn på bordet när vi spelat och när jag typ vill något i stil med "byggnaden de just köpt är hemsökt och dras med en massa självmord, peak under fastighetskrisen där kring 1990. Ge mig de spöken som kan finnas i huset, ett av dem kraftfullt och ge en förklaring till spökets kraft kopplad till Kung Ylva (den fe som härjar i de här kvarteren)." ...så kan jag snabbt hamra ner det i dåligt stavad och stressad svenska och få uppslag som jag kan improvisera utifrån. Sen hittar de såklart en dagbok i kåken som jag vill ska vara en klassisk descent into madness på 25 sidor och som ska innehålla tre ledtrådar om Dirk Santiago's bakgrund så får den skriva den åt mig.

Det blir alltid lite debatt med GPT om korrigeringar så det mesta gör jag mellan spelmöten när det ska genereras handouts och så, men jag tar gärna emot uppslag och får hjälp att komma ihåg alla jäkla aktörer som berörs av olika handlingsalternativ, typ när Juniper vill grunda en stödgrupp för nyvakna så påpekar GPT att det här borde Deimos vara intresserad av pga X, Y och Z.

RasmusL

Champion
...så väldigt likt det du gör egentligen, med lite skapande emellanåt!

RasmusL

Champion
Egentligen skulle jag vilja att den lyssnade på våra spelmöten, kanske ska försöka mig på det!

Rickard

Urverk speldesign
Egentligen skulle jag vilja att den lyssnade på våra spelmöten, kanske ska försöka mig på det!
Testa ladda ned Google Gemini till din telefon, om du inte redan har det. Den förändrar din telefon i övrigt också.

Därifrån borde du kunna leka mer med inspelning och prompter.