Nekromanti Skarpskyttar i nya numret av Fenix!

k7e9

Hero
Re: Tränat/Avancerat/Mästeranfall

Jo, jag tänkte nästan att det skulle gå med alla vapen och liknande, men jag blev lite osäker när de få stridskonster med avstånd saknade dessa tekniker. Annars brukar ju alla stridskonster ha minst Tränat anfall verkar det som. Så jag blev lite fundersam.

Har aldrig reflekterat över det tidigare, men det slog mig när jag läste stridskonsten i artikeln och den "superskytte-stridskonsten" som är till för att döda på en pil inte hade en enda av dem började jag fundera... Det känndes som en typisk stridskonst som skulle haft Mästeranfall: Stick...

Nåja, tack för svaret...

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Jag anser att avståndsvapen borde ha separata mästaranfallstekniker -- att vara tränad på att skjuta väl med båge borde inte ha något att göra med att sticka någon i närstrid. Å andra sidan, att slå någon med en stridshacka borde ligga närmre att slåss med yxa eller klubba än att sticka någon med en dolk, fastän de åsamkar skada av samma slag.

Egentligen kanske man borde göra som GURPS -- att i stället för Hugg/Kross/Stick dela upp grundskada i Sving och Stöt -- så att en yxa gör huggskada baserad på Sving, en näve krosskada baserad på Stöt, en stridshacka stickskada baserad på Sving och ett spjut stickskada baserad på Stöt. Enbart en lös tanke.

Regmolar

Swashbuckler

Enkelt: man lägger till Avstånd och Naturligt (typ nävar och klor) förutom Hugg, Kross och Stick. Med tanke på att bara de relevanta momenten får bonusarna borde det fixa de flesta problemen.

jag blev lite besviken på Ödlefolksartikeln som vad jag kunde läsa mig till inte verkade innehålla något nytt jämfört med den i BF, nämligen. Fram för mer bonusmaterial både via Fenix och internet!
Hehe då får du nog ta och jämföra de texterna igen tror jag - vill minnas att texten i Fenix var typ tre gånger så lång som den i BF!

Sedan funderar jag ju lite på vad lamiorna har för intresse av Järvskogen, med tanke på att lamior inte öppet lär gå in i en skog full med skjutklara alver i första taget
Om du var en lamia och tvingades bo i ett träsk för att hålla låg profil tillsammans med dina andra vampyrkultistpolare, vilket blod hade du velat kalasa på då - illasmakande blod från sumpråttor eller intoxinerande härligt alvblod? :gremwink:

Kom på att jag inte nämnt det i artikeln men enligt mig är alvblod bland det bästa en lamia kan dricka då det dels smakar förförande gott och dels då det är mycket potent och inte kräver samma mängd för att mätta.
Detta beror naturligtvis på det förstärkta biotropiska fält alverna har.
Anledningen för att lamiakultisterna gör räder in på alvernas marker är således främst en fråga om matförsörjning.

även om Järvskogskillen kanske hade lite väl många drag av tragisk hjälte
Tragisk hjälte är precis vad han är. Karaktären spelas av en av mina spelare i den alvkampanj som fungerat som provspel (namn: "Stjärnvind") på modulens innehåll. Nu kom inte hela bakgrundshistorian med men där finns faktiskt ännu mer tragiska element (allt på spelarens begäran).
För ett par spelmöten sedan konfronterade han sin fd kärlek (som nu är lamia) - han har svurit och döda henne men trots att han är en ganska så iskall alv så förmådde han inte att ta hennes liv. Han är ju döendes (av sin lungsot) och hon erbjöd honom evigt liv som lamia med henne, hon och han tillsammans för evigt, evig kärlek...gissa om han hade svårt att tacka nej? :gremwink:

kanske lite väl tilltagen stridskonst
Det är en unik stridskonst skapad enligt reglerna i Vapenmästaren. Vet att den är BRA och gör dem riktigt farliga med sina bågar. Men det var ju precis det som var meningen. Varför annars kalla dem SKARPskyttar liksom? :gremwink:

Kort sagt; en av de bästa Eon-artiklarna jag läst i Fenix, med en mycket god chans på den bästa.
*tackar och bugar* :gremlaugh:

/Sebastian

Ovadi sodori'ev 2.0

Jo, jag tänkte nästan att det skulle gå med alla vapen och liknande, men jag blev lite osäker när de få stridskonster med avstånd saknade dessa tekniker. Annars brukar ju alla stridskonster ha minst Tränat anfall verkar det som. Så jag blev lite fundersam.

Har aldrig reflekterat över det tidigare, men det slog mig när jag läste stridskonsten i artikeln och den "superskytte-stridskonsten" som är till för att döda på en pil inte hade en enda av dem började jag fundera... Det känndes som en typisk stridskonst som skulle haft Mästeranfall: Stick...
Förslag på ändring av stridskonsten:

<ul type="square">
[*]Ta bort tekniken "Mental koncentration" från de grundläggande teknikerna och ersätt denna med "Avancerat anfall (Stick)"
[*]Ta bort teknikerna "Balans" och "Meditation" från de avancerade teknikerna och ersätt dessa med "Mästaranfall (Stick)"
[/list]

/Sebastian - som inser att "den dräpande pilens teknik" plötsligt blev ännu dödligare... :gremshocked:

Enkelt: man lägger till Avstånd och Naturligt (typ nävar och klor) förutom Hugg, Kross och Stick. Med tanke på att bara de relevanta momenten får bonusarna borde det fixa de flesta problemen.
Låter som en bra regelmodifikation tycker jag!

Regmolar

Swashbuckler
Re: Ovadi sodori'ev 2.0

Vore det inte bättre att ta bort Avståndsanfall till häst, som enligt mig tycks stämma lite dåligt överens med att "hästar används ibland, (...) men skarpskyttarna föredrar att färdas till fots", och att hästar rent allmänt endast tycks ha en funktion som transportmedel för skarpskyttarna (ridande bågskytte känns inte direkt som mitt första val vad gäller strid i skog heller, speciellt inte mitt främsta vapen är att kunna vara dold).

Lord Avallach

Veteran
Blev lite nyfiken på den alvkampanjen du nämde. Har själv haft en hel del äventyr som utspelats sig i Järvskogen/Svarta skogen och det skulle vara skoj att få höra lite om hur området artade sig i din kampanj (särskilt som det är, eller ligger mycket nära, det som är det officiella)

/F