Nekromanti Skattjakt - inspiration eller existerande äventyr?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag vill spelleda en riktig jäkla skattjakt, men behöver inspiration eller rant av existerande äventyr jag kan köra!

Lite samma känsla som i Indiana Jones, eller en och annan piratfilm, dvs lite ös, lite action, lite pussel...

Gärna med maritimt tema där man åker runt bland lite öar, men jag är inte kinkig!

Jag kommer antagligen köra detta i en sci-fi setting (Star Wars, närmare bestämt) men är helt okej med inspiration eller äventyr från fantasy, eller historiska piratspel!

Annars är jag tacksam för bara allmänna ideer! Vilka tropes bara måste man ha med i en skattjakt? Vilka ska man definitivt undvika?

Har ni några kul idéer på vad man kan göra för att göra det minnesvärt?

Lightshy

Hero
Sno gamla indiana Jonas Fate of Atlantis spelet och byt ut alla dom där små kraft pärlorna mot kyhber kristaller och att slutmålet är att hitta ett Jeditempel. Nazisterna är naturligtvis Imperiet.
Gör om alla platser i datorspelet så de passar i Star Wars.
Jag har en plan på att göra likadant med Tempel of doom filmen fast för Coriolis.

Lightshy

Hero
Sen har jag varit sugen på att använda filmen Outland med Sean Connery som inspiration för ett Sci fi spel. Men det är ju mer deckare än skattjakt.
Och vete fan hur den skulle funka med Star Wars. Men återigen Coriolis... tänk Rättskipare som kommer till en isolerad rymdstation.

Caligo

Swashbuckler
Jag har spelat en stor del av Savage Tide - en kampanj till d&d. Rekommenderas och går säkert att göra om till science fiction.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Lightshy;n270197 said:
Sno gamla indiana Jonas Fate of Atlantis spelet
Det är inte alls ett dumt förslag. Jag tyckte väldigt mycket om det spelet, och det är helt klart en skattjakt i Indiana Jones-stil =D

Och det är en ypperlig anledning att äntligen ta mig i kragen och spela om det spelet =)

Bolongo;n270199 said:
Mitt äventyr till förra årets GothCon hade ganska exakt de inspirationskällorna. Definitivt fantasy, inte scifi, men kanske kan det vara till någon hjälp:

http://fablr.co/asset/link/demopaket-havsdraken-20170417.pdf
Kan absolut funkar som ett bra introäventyr till Atlantiskampanjen ovan, istället för att hitta den mystiska prylen i ett bibliotek. Tackar!

Lightshy;n270224 said:
Sen har jag varit sugen på att använda filmen Outland med Sean Connery som inspiration för ett Sci fi spel. Men det är ju mer deckare än skattjakt.
Och vete fan hur den skulle funka med Star Wars. Men återigen Coriolis... tänk Rättskipare som kommer till en isolerad rymdstation.
Outland är en gamal favorit och skulle nog kunna funka rätt bra med Star Wars, faktiskt. Jag tänker mig att man spelar stormtroopers i så fall, på nån gruvplanet.

Jag läste en serie en gång om en stormtrooper som försökte utreda mordet på sin enhet. Problemet är att hans indotrinering kickar in varje gång han hittar något spår som antyder att det kanske inte var rebellerna trots allt, utan imperiet som låg bakom.

Skulle kunna bli något liknande tema här.

Caligo;n270401 said:
Jag har spelat en stor del av Savage Tide - en kampanj till d&d. Rekommenderas och går säkert att göra om till science fiction.
Ooo, en helt kampanj =) Synd att den inte fanns sammanstäld i en bok, utan utspridd i en massa tidningar, men jag har införskaffat ett par nummer nu för inspektion.

Lightshy

Hero
Skulle du få ihop något på Fate av Atlantis spelet får du gärna skicka över dina ideer. Jag har ju själv gått i de tankarna och det skulle vara kul att se vad du hittar på?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Lightshy;n270759 said:
Skulle du få ihop något på Fate av Atlantis spelet får du gärna skicka över dina ideer. Jag har ju själv gått i de tankarna och det skulle vara kul att se vad du hittar på?
Absolut!

Lightshy

Hero
By the way så spelade jag igenom dataspelet för nått år sedan. Fortfarande lika underhållande även om grafiken är sämre än jag kommer ihåg den.